Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1109 ggr
Bondkaka
0

Samojed passar bra ihop med?

Sambon och jag har länge planerat att skaffa oss en kompis till min samojedtik på nu 2 år och 2 månader. Det svåra är bara att om vi ska välja ras (funderat även på att ta emot ev omplaceringshund), så vet vi ännu inte vilken ras som skulle kunna fungera bra ihop med en samojed, utifrån temperament, motionskrav och funktion med barn och andra hundar.

Önskar även att ha en vuxen och mentalt stabil hund, som inte blir lättstressad/uppspelt utomhus av andra hundar eller människor, då min Samojed älskar allt och alla och behöver kunna slappna av lättare.

Har ni tips på vilken annan ras som skulle kunna passa ihop med en glad, arbetsvillig och lekfull tik på 2 år som bor i lägenhet i stan, men har nära till skog och hav? :)

[Forest]
0

jag kan inte säga nån ras exakt eftersom jag tror att många raser kan passa :) Så mitt tips är att kolla in olika rassidor för ofta brukar dom ha omplaceringshundar oxå, leker eran tik fint o funkar med många hundar så är det bara välja en hund som passar henne väl. Det är ofta som så att hundarnas kemi ska passa ihop oxå för att få allt att funka. :) Lyck till säger jag, ps finns oxå många omplaceringshundar som finns på blocket.

Bondkaka
0

Tack för tipset! Ja hon är dumsnäll denna tjej och älskar verkligen allt och alla :P så hon går ihop bäst med dem som har ungefär samma energi i sig och leksinne som hon själv har.

Precis det är kemin som jag mest är ute efter, sedan rasen kommer därefter antagligen falla in…

Har kollat och läst en del om Eurasier, den är ju rätt lik Samojeden ändå.. men mer "lugn" vad jag hört och läst mot andra hundar och människor, alltså raka motsatsen till vad min tjej här hemma är :P

[Forest]
0

tror ditt val av ras kan passa jätte fint :)