Hund och kattpråk?
Min hundvalp har börjat med vanan att busa med min katt som väldigofta själv startar buset. Något jag funderar på är att deras språk är så olia som djurarter, eller är det?
Min hundvalp vänder nu bakdelen mot kattens ansikte och luktar hon inte så busar ha nner henne och trycker upp rumpan i ansiktet på henne.
Jag har bara låtit dom hollas då det är natruligt för hundra att nosa varandra i baken men var tycker min katt igneltigne om detta språk?
Någon som har råkat ut för liknande?
putt
Ja hundar och katter har ju väldigt olika språk. T.ex så piskar ju katter med svansen om dom är arga och hundar viftar på svansen när dom är glada osv. Så de kan ju lätt missuppfatta varandra.
Det där med att trycka upp baken i ansiktet har jag aldrig varit med om att en hund gör? Men det är nog inte så uppskattat av katten 
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Men både hundar och katten är ju också väldigt duktiga på att anpassa sig. Våran katt (som tyävrr blev påkörd och inte finns kvar hos oss) har levt med hundar hela sitt liv och klarade hunspråket superfint :-)
När vi fick hem senaste valpen så började katten genast uppfostra honom, med precis samma signaler som en hund hade använt :-D Jättekul att se! Katten lärde sig alla möjliga beteenden av hundarna, exempelvis att vara med och jaga bollar ;-)
Tyvärr hann valpen och katten bara leva tillsammans i två veckor innan olyckan :-( Det känns jättetråkigt, för jag tror att det är väldigt nyttigt för hundar och katter att leva tillsammans och bli lite "tvåspråkiga".
När våra hundar busar med katterna(och andra hundar med) och dom inte riktigt vill busa tillbaka så vänder hundarna rumpan till för det är den snälla sidan. Jag har förstått det så att det är lite typiskt för våran ras(Wheaten). I denna videon kan du se hur dom vänder sig med rumpan mot den andra ibland. Nu står dom bara korta stunder med rumpan mot den andra för att den andra också vill leka men när våra gör så mot katterna kan dom stå så ett tag och vifta på svansen. Men inte så att dom trycker upp rumpan i ansiktet.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 katten har sagt ifrån men när hon tröttnar kan hon hoppa upp på något högre och så får hon vara i fred, oc hofta initsierar hon leken.
#3 beklagar att den katten som låter så underbar inte finns kvar. Min katt hadde svårt för hunden första dagarna och hon sover inte med honnom men annars är hon posetiv.
#4 Det är presis så min valp gör, han är dock Maltes Chihuahua. Ska föröka få det på film sen.
lägger till en video jag filmat pådem när de leker, kan säga at det kan busa och rejsa i timmar med korta pauser.
Jag skulle inte låta mina katter och min hund "leka" med varandra som du låter dom göra. Jag tycker att det ser ut som en katt som försöker få bort hunden och en hund som inte respekterar eller förstår att katten behöver personligt utrymme.
Jag skulle lyfta bort hunden när den hoppar på katten som den gör och katten försöker försvara sig genom att slå och jag skulle aldrig låta katten slå hunden i ansiktet som den gör, katten kan träffa ögat så att hunden blir blind.
Det finns tillfällen när katten leker med hunden, som 0:40 och det skulle jag låta dom göra, för dom måste kunna bygga en relation, men när katten tycker att hunden går över gränsen skulle jag separera dom. Har katten något utrymme där hunden inte kommer åt den?
Tillägg: Eftersom katten och hunden har så olika språk är det viktigt att dom får lära sig varandras språk och där ingår det att separera dom när leken för någon av dom övergår i blodigt allvar.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Vi har oxå här en galen katt som leker med hundarna. De leker olika men lustigt någ så lär dom sig mötas halvägs oxå i katt-hundeleken. Det är bara låta dom hålla på, de lär sig av varandra sen får man ibland lägga sig i OM valpar leker hårt med katten men katten inte säger ifrån. Då får man abryta leken o ta över lekandet med valpen :) Jag ska se på klippen du visar :)
Nu har jag sett båda, ser att katten säger ifrån men ser inte att katten går direkt undan. Har katten bra klösmöbel att vara på egen flyktväg där valpen inte kommer åt den? Väldigt fin katt o man ser att katten tycker hunden var rolig kompis. Din valp har oxå lärt sig att det kan göra ont o backar undan i det klippet den är större, sen är katten den som gärna ligger där valpen leker o det är typist katter som trivs med valpar/hundar. Det händer saker man kan leka osv. Bara för att katten fräse rtill så säger den oxå ifrån med klorna, valpen kommer lära sig ännu mer kattspråk.
Otroligt fin valpen blivit och vilken fin katt du har :)
#6 Den Cornishen är totalt tillfreds, inte ett dugg stressad vad jag kan se. Cornishen är blixtsnabb, och vill den ha eget utrymmer har den studsat därifrån på en millisekund. Självklart måste man vara supernoga med att hålla klorna på katterna korta och fina så att kissen inte av misstag skadar valpen. Men någon aggressivitet från kattens eller hundens sida ser jag inte alls. Tror inte på att ingripa så länge det går så där fint. Huvudsaken att katten har möjlighet att komma undan. Klätterträd, höga platser att komma undan o.s.v.
11, håller med dig tycker de leker väldingt bra man får oxå tänka på att detta är en busig liten valp men tycker katten verkar vara väldigt med på busa. 
Vad bra =) Blir så glad att höra det =) Kom på hunden med att ligga på katten och tvätta hennes öron här igår. så jag tror nog dom kommer rätt bra överens nu.
Måste fråga vad gör jag om han föröker humpa katten har inte börjat en men det kommer ju komma. Tänkte att jag borde bryta det då han inte får göra det alls men är det fel av mig?
13 humpa du menar rida? Tror inte katten tillåter det o alla hundar gör inte det/sånt, jag hade isf sagt ifrån. Ridandet kan vara stressleraterat o då behöver man brýta så den vilar eller lugnar ner sig. Väldigt varnligt att det har med stress att göra.
15 Enja var sån att hon vart uppskruvad så kunde hon jucka på en gosedjur jag tog enkelt bort den visa vart den hamna o sen fick hon inte stå o vakta/vänta på den. utan vi brukade ta o softa i soffan o då gav jag henne ett ben eller så masera jag henne det var bra sätt att avleda henne. Skulle han nu göra det med katten så ta gärna bort honom från katten o gör något du vet att han blir lugn av.
17 hahah typist katter 
Sikken gullig katt! Bra form också =)
#19 Hon är urgullig =) vad menar du med bra form? Hon är efter de Amrikanska versjonenen alltså mycket lindre och smalare. HAr ställt ut henne en gång och då fick hon ett EX1 men hammnade bara tvåa i bästa cornish i sin klass då hennes bror van det.
jo just det där att hon är slank o fin, menade jag hehe