Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1780 ggr
jasmina.p
1

problem med revirmarkering.

Hej, har problem med min tibetanska spaniel hane på 2år som revirmarkerar hemma (Ibland) Då det är soppåsar, tvätt påsar osv.

När vi är på besök hos andra hundar så revirmarkerar han betydligt mycket mer och då på första bästa sak.

Han blev kastrerad när han var 1år och några månader eftersom vi hade tänkt att behålla honom okastrerad men hans kissande vart för mycket så vi gjorde ett försök till kastrering. Dock så blev han nog för sent kastrerad för att det skullle hjälpa.

När han revirmarkerar inne så är det ytterst lite. Från några droppar till lite mera "skvätt"

Han har varit rätt underlägsen innan för andra hundar men på senaste halvår så har han blivit kaxig mot andra hundar på avstånd och för de äldre hundarna så kan de ta ett lite längre tag innan han ger sig.

Vi har prövat kisskydd hemma och hos gäster men den kan bli helt blöt

Behöver hjälp!

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Pilon
0

Hemma hos vänner skulle jag inte låta hunden springa lös utan fråga om jag kunde ha hunden på ett visst ställe där han får ligga i viloläge tills vi ska gå igen, ett ställe där han får vara i fred och så, och då skulle jag ta av mig skorna och gå iväg med honom i koppel dit direkt eller bära iväg honom dit. Jag tror också att man kan avhjälpa det problem man har hemma med samma lösning i princip, att när man kommer hem från promenaderna så får hunden gå o lägga sig nånstans och inte svansa efter en eller vela runt. Då får hunden ingen chans till att leta efter ställen att pissa på eller hetsa upp sig vilket också kan leda till att han vill markera/pissa. Du kan ju ha flera korgar, en korg i köket och en i vardagsrummet också om du vill att han ska kunna få vara i närheten även om han ska ligga.

Pilon
0

eller så kan du se till o slänga soppåsarna innan han hinner pissa på dom hel enkelt ;)

jasmina.p
0

#1 Är vi hemma hos folk under dagen så funderar det med koppel eller att han sitter i de rummet vi är i, men om vi är en helg hos någon eller hundvakt så blir de lätt kissigt :(

#2 haha jo rätt lätt städat som gäller hos mig (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[Forest]
2

Är man borta så rek jag att man rastar hunden väl innan, sen går man in en snabbis o sen ut för ofta vill de markerkissa lite efter 30 sek luktande inne. Så har jag löst daghunden vi hade han lyfte med på benet han oxå kastrat fast han vart det tidigare än eran han var 7 mån när han vart kastrerad.

Pilon
0

intressant lösning