Köttbullar...
(Skrev detta igår men något måste ha blivit fel för jag kan inte hitta inlägget :) så jag gör ett nytt försök)
Jag tänkte laga egna köttbullar till hunden, men vill ha lite recept ideér. Jag hittade detta på nätet och undrar om någon av er har testat det?
MG:s hundköttbullar
Detta behöver du:
färs av kalkon, lamm, kyckling eller bland färs
ev. vitlök eller timjan
vatten
Blanda färsen med kryddorna om du vill ha det i. Forma dem till köttbullar. Koka upp vatten och lägg i köttbullarna. De är färdigkokta när de "flutit" upp, alltså de flyter upp när de är färdigkokta :-)):-)). Ta då upp dem och låt svalna så pass att du kan ta i dem.
Om du nu vill ha lite torrare yta på dem, gör så här:
Sätt ugnen på 75- 100 grader. Lägg köttbullarna på en plåt eller ugnsfastform. Det går bra att lägga dit dem som de är eller först dela dem i lagom stora bitar gör som du själv vill. Låt dem vara i ugnen ca 20- 40 minuter, de får INTE bli hårda utan ytan ska bara bli torrare. Rör om då och då, ta ut dem tidigare om du tycker det räcker.
Hur gör ni era köttbullar? :)
Och (kanske dum fråga) men hur hållbara blir dom om man torkar respektive steker dom ?
Så dela gärna med er av just era köttbulle recept :))
När jag gjorde köttbullar blandade jag helt enkelt nötfärs med ägg och rullade de till små bollar som jag la på en plåt i ugnen tills de var genomstekta :)
Koka och i ugn är alltid bättre än att steka för lilla magen :) Skippa vitlöken då hundar inte tål någon sorts lök :)
Believe you can and you're half way there.
#1 Tack :)
#2 Man ska först koka och sen in i ugnen ?
Vitlöken ska ja självklart skippa :)
Använd nötfärs istället för blandfärs :) De är mycke bättre för hundmagar
Mvh Jenna
Ah, bra att veta :)
#3 Man behöver inte koka före.
#4 På vilket sätt är det bättre?
Jag kommer inte ihåg de tyvärr.. Men läste de någonstans tillsammans lite andra saker så som lök och att äggvitan inte heller är bra. Men kommer inte ihåg varför
Mvh Jenna
Man ger ju fläskkött när man barfar, så jag tror inte det är dåligt för hunden. Lök är giftigt och äggvitan hindrar upptaget av vissa näringsämnen, men det är bara när den är råå. Så det kan man ha i köttbullar.
Okej, nä jag kommer som sagt inte ihåg varför :P
Mvh Jenna
#8 Med andra ord spelar det ingen roll om man har blandfärs eller nötfärs? Inte heller om man har ägg i eller inte?
#10 Precis.
#10 Har du inte ägg i så är det lätt att de "smular" sönder.
Googlade lite och hittade detta. Tänkte kolla efter så de inte var något jag hittat på själv
:
"Ge aldrig stekt köttfärs till valpar.
Man ger dem rå köttfärs som e färsk o ny packad i disken.
Det var nog mkt otur att din tik vart magsjuk av köttfärsen du gav henne.
Stekt köttfärs kan förstöra magen på de små valparna.
Samt att man ger dem nötfärs o inte blandfärs för blandfärs är oftast för stark för magen för de små o det kan framkalla diarre eller förstoppning o framtida problem me mage o tarm.Blandfärs innehåller mer fetthalt än nötfärsen.
Alla seriösa uppfödare ger sina valpar rå nötfärs utan nga som helst problem.
vi har aldrig stött på en valp som blivit dålig av nötfärs…men av blandfärs.
vill bara ge dej dem bästa tipsen.
Lycka till."
Så något var de med att de är sämre med blandfärs. Men de är väl som med allt annat, att de beror på individ och mängd
Mvh Jenna
#13 Det där är ju bara vad en person har skrivit, ingen fakta. Dessutom står där inte varför man inte ska ge stekt färs till valpar.
Och att fläskfärs skulle vara "starkt" får mig att se ut som ett frågetecken.
Men väljer du att ta till dig det som den personen har skrivit så får du göra det, själv vill jag ha mer på benen innan jag tror på sånt. :)
#14 Visst är det så, men jag skrev in det för att visa att de finns fler som säger det. De var en riktig källa jag läste ur första gången jag fick reda på det, så jag litar på den. Men känner inte för att lägga ner resten av kvällen för att bevisa de eller hitta andra källor :P
Alla tror vad dom vill. Jag bara skriver vad har har läst och har för erfarenheter för att dela med mig. Sen är de upp till var o en och tro vad dom vill eller ta reda på mer :)
Mvh Jenna
Hittar bara saker som säger att fläskfärs kan ge diarre just pga av fettet, ingenting annat. Inget som säger att det är skadligt på något vis.
Det är precis som med märgben. Många hundar blir dåliga i magen pga fettet i märgen.