Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1356 ggr
Emaljoh4
1

Hur ska man veta?

Det är många som letar efter lämplig ras osv, men HUR kan man veta vilka raser som verkligen passar en?

Så man inte tar sig vatten över huvudet t.ex och köper en ras som blir understimulerad och olycklig, eller att man köper en hund som inte alls vill lika mycket som man själv vill ?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Pilon
2

Man får ta reda på vad dom olika raserna kräver och hur dom beter sig genom att träffa olika raser i verkligheten, man kan hälsa på olika uppfödare, man kan besöka hunddagisar man kan stanna upp och prata med hundägare som man träffar ute och bara prata om just deras hund. Det finns en del såna enkla grejer man kan göra gör att angagera sig.

Pilon
0

Men så gör ju inte alla, många går och ringer 1 uppfödare, pratar kanske med några vänner som har hund, läser lite på nätet och tänker att det nog räcker, och jo visst kan det räcka, om man har tur:)

Karmatarerskanise
2

Det som är bra är ju att det finns bra rasbeskrivningar. Man får verkligen titta på sig själv och det liv man har att erbjuda en hund och sedan leta efter en ras som passar in i ens liv baserat på rasbeskrivningarna.

Och som #1 skriver är det ju super att verkligen träffa hundarna i verkligheten också innan man tar steget och köper en hund.

[Surina]
0

Jag tänker alltid iaf att det är bättre att välja en hund som man ver säkert att man klarar av.. så att det inte liksom är precis att man klarar av rasen behov.

Sen mer motion och sånt är ju ett bra plus! Men man vet ju aldrig förens det händer.. Sen så kan mer eller mindre alla raser aktiveras mer än vad som beskrivs så det funkar ofta väldigt bra om man vill stimulera dem mer :)

Jag testar också först genom att träffa flera inviuder inom rasen så att jag kan se flera personligheter .. baserat på det så vet jag att jag klarar av så som mindre aktiva och mer aktiva hundar inom samma ras :)

myra82
4

För att hitta rätt ras så är det a och o att man är ärlig mot sig själv dvs vad klarar man av tex temperament, aktivering osv. Därefter kan man titta på olika raser som matchar detta och sedan välja med hjärtat.