Rädsla
Hur hanterar ni era hundar om de visar plötslig rädsla in för något tex. En grävskopa som gräver.
Själv går jag inte därifrån utan imot de o låsas som de rengnar.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Gör ungifär det samma. Ömkar absolut inte, det blir bara 10 ggr värre då. Går bara mot det som är farligt utan att prata med hunden. När jag är framme vid det läskiga står jag still och väntar på hunden (om den inte har gått fram till saken än) kommer inte hunden så kan jag prata lite med det farliga då brukar hundarna snart bli så nyfikna så att dom kommer :)
Det beror på hur starkt han reagerar. Ute visar han alltid osäkerhet genom att kasta sig i kopplet och skälla. I vissa situationer hetsar han upp sig så mycket att jag bedömmer att jag inte har tiden, orken, eller tålamodet att lugna ner honom på ett bra sätt just då, och då går vi helt enkelt en annan väg. Sedan tränar vi på det en annan dag.
Bestämmer jag mig för att jag vill spontan träna brukar jag ta en pinne och leka oss långsamt mot t.ex. grävskopan. När han tittar bort från mig utan att skälla säger jag bra ganska neutralt, då tar han ofta ögonkontakt och då blir det ännu mer lek. Tillslut brukar han strunta i grävskopan så pass att jag inte måste distrahera honom för att han ska vara tyst.
Ingen mer som vill berätta??
Så länge han inte skäller eller gör utfall så ignorerar jag honom. Står stilla och väntar tills han nosat. Fast han skäller bara och gör utfall på andra hundar och det är ju annorlunda. Men på det sättet har han nu fattat att omkullvälta sopptunnor inte är farliga.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#1 hahaha, ärligt?? Står du och pratar med grävskopan om hundarna tycker den är otäck? :D
Låter lite gulligt faktiskt ;D Den metoden har jag aldrig hört förut, måste prova =D
Nämen själv brukar jag bara gå på med hundarna, och ser jag att det är nån hund som försöker byta sida om mig tillexempel så för jag tillbaka denna lugnt men bestämmt till den sida där han var på innan och fortsätter, En hund som har ett förtroende för en lär inte börja streta emot i kopplet av en otäck sak, inte i första taget i allafall.
Om jag har hand om en hund som jag inte haft tid/möjlighet att bygga upp något förtroende med och känner att den hunden skulle kunna börja streta emot i ett läge kan jag lägga upp halsbandet lite högre upp på halsen på den för att få lite bättre kontroll på hunden så att den inte ska kunna streta emot om den nu skulle få för sig att börja göra det.
Det är ett ganska bra snabbfix som Kan vara bra för ju mer hunden stretar och försöker göra massa konster när den upplever nått upptäckt, ju otäckare bli det otäcka. Så man kan mildra den otäcka upplevelsen av den otäcka saken med dendär snabbfix-lösningen.sen måste man också samtidigt visa hunden den bästa vägen runt det läskiga föremålet för att på så vis visa för hunden att det går att lita på mig att inget händer :-)
Nu är det inte många gånger Gizmo visat rädsla, för vissa bollar och lite annat. Men jag beteer mig som vanligt och gör ingen stor sak av det utan fortsätter gå/springa.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

#5 Och Du tror inte att den där "snabbfixen" att sätta upp halsbandet högre upp på halsen, i sig upplevs som obehaglig för hunden?

Hur jag hanterar rädsla hos hundar beor på hur rädd hunden är och hur dess personlighet är. En del hundar fungerar utmärkt att bara fortsätta gå och låtsas som det regnar. Andra måste få ta tid på sig, och kanske tom gå en liten båge runt det läskiga. Andra kanske inte klarar att passera över huvudtaget den första gången i mötet med något väldigt läskigt. Att då tvinga hunden förbi kan göra mer skada än att bara svänga av och fortsätta åt ett annat håll. Och sedan fortsätta träningen lite senare samma dag eller nästa dag. En riktigt rädd hund låser sig och kan inte ta in information från sin ägare.
#7 Nej det upplevs inte som obehag för hunden så länge som den inte drar och du inte rycker i kopplet och det vore högst ondöigt att rycka i kopplet när du redan har kontroll då du satt upp halsbandet lite längre upp. Samtidigt ska man också veta hur man hanterar kopplet när man har halsbandet högst upp för att minimera att hunden inte ska dra. Sen behöver man inte sätta upp halsbandet ända upp bakom öronen för att det ska hjälpa, räcker med halsvägs på många hundar.
och om man vet med sig att man har en hund som i såna lägen skulle komma att försöka kämpa emot en massa av ren skräck, trotts att du har satt upp halsbandet utsetter man helt enkelt inte hunden för otäcka såna situationer om det inte är absolut nödvändig, om man inte är förberedd. Jag uppfattade att frågan gällde mest otäcka oförutsedda situationer, #8 hur menar du att du skulle återkomma och träna om grävskopan har åkt därifrån nästa gång ni kommer för att börja träna? och om du inte kan ta en båge runt, det är tillxempel en smal skogsväg och det står en stor påslagen grävmaskin ivägen, hur gör du då? :) skulle du vända och gå tillbaka fast än du skulle kunna passera precis vid kanten av vägen?

#9 Och vilken typ av halsband håller sig högt upp på halsen utan att man måste hålla det sträckt? För att ett halsband ska kunna sitta kvar så högt upp på halsen så måste det ju sitta åt…..

#10 Om jag har en hund som är så rädd för att passera grävskopor så får jag helt enkelt uppsöka en plats där jag vet att dessa finns och träna. Jag tvingar inte förbi en hund som är för rädd för att kunna tränas på ett vettigt sätt.
Om jag går på en smal skogsväg och en traktor står i vägen så ser jag till att komma runt alt. så får jag vända. Det är inte värt att utsätta en rädd hund för något den inte klarar av. Men nu pratar vi om riktigt rädda hundar. En hund som bara "fjantar" lite och tycker att det är lättare att gå en omväg än att gå nära så nonchalerar jag och bara går förbi det läskiga. Men en hund som är rädd på riktigt får jag helt enkelt träna innan jag utsätter den för sådant som ger onödigt högt stresspåslag.
Om min hund hoppar till hux flux om hon sett något läskigt så fortsätter jag bara gå.
Om vi går mot t.ex. en bygg-skylt och hon blir osäker på vad det är för något då brukar jag gå fram och klappa och prata med skylten med ljus röst och då blir skylten helt plötsligt jätte intressant och jätte ofarlig och vi kan passera den utan problem! 
Min hund är turligt nog inte rädd för något nästan (med få undantag faktiskt!), men om han skulle bli rädd för nått av nån anledning när vi är ute tex. så brukar jag släppa honom lös för att han ska få ta hand om det på egen hand och inte gömma sig i kopplet, och för att han ska bli fri och liksom obegränsad. Men han är mer den självständiga och upptäckande typen än den veka och fega, så jag vet inte riktigt.
Jag brukar faktiskt be min hund att sitta ner och att hon ska ta ögonkontakt med mig. Att ignorera henne blir bara värre, så att hon får sitta och titta klart och när hon är klar ta ögonkontakt. Sen brukar hon vara så intresserad att hon rusar fram (hon är för det mesta lös), men ska nog testa att prata med saker!
Om Klenod blir rädd för något plötsligt så går jag en bit där ifrån så hon kan lugna sig men jag säger inget alls. Sen när jag märker att hon lugnat sig så går jag förbi det läskiga en gång till och en gång till och en gång till och en… Ja, så fortsätter det tills hon märkt att det är inte farligt.
Jag går ALDRIG rakt emot det hon är rädd för utan tar hellre sidovägar så att det inte blir så hotande. Skulle jag få henne att gå rakt emot det läskiga så hade hon blivit mer rädd.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Min hund blir sällan rädd för något.
Men jag har varit hundvakt i veckan åt grannens hund som är lite osäker.
Här grävs de utanför (därför exemplet grävskopa)
Han har varit rädd för de så hans ägare har gått åt andra hållet i en vecka. Men då talar man ju om för hunden att de är faligt att vi håller oss undan.
Så jag använde min teori o gick förbi som på vilken rastning som hälst. jag gör ingen AFÄR av de.
Andra gången vi gick förbi brydde han sig inte.
Men skulle de vara en hund so varit totalt skräckslagen som blivit blockerad skulle ja inte göra så för då är den inte motaglig för min energi.
#11 Aaa nä man behöver inte ha det sträckt, men man kan hålla koll på halsbandet och hålla det lite kortare och då brukar det inte halka ner. och ska man gå förbi ett läskigt föremål behöver man inte ha halsbandet högt upp så länge:)
Alla metoder passar ju inte alla, så är det ju, ungefär som dendär metoden som #16 beskriver med sin hund, det skulle inte kännas rätt för mig men det passar säkert jättebra för dom och dom trivs med det.