Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6917 ggr
Loveradio
0

Skäller när det ringer på dörren

Min hund är ju inte en skällig ras, dock skäller han när det knackar/ringer på dörren och går upp i varv. Detta vill jag träna bort. Det är ett beteende som har smugit sig fram då han blivit äldre. Men hur går jag till väga?

Testade att plinga själv och då for han upp ur soffan och började skälla och stressa upp sig. Ska jag plinga fler gånger och hur gör jag när han kommer springandes? Ska jag mota bort honom ur halllen? Ignorera? Nån som kanske har haft detta problem och tränat bort det?

Eller ska jag låta honom få skälla? Dock skäller han så himla grovt vilket är lite jobbigt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

amela87
0

Har samma "problem" med min hund. Hon skäller aldrig på någon varken hund eller människa men när det ringer på dörren så skäller hon till. Har tränat bort det fast inte 100% utan jag låter henne skälla till en gång eller så muttrar hon lite så får det räcka. Innan var hon hysterisk och skällde som tokig.

Mitt tips är att vara ett steg före och rätta till hunden så att den fattar att det inte är någon fara. Ha någon utanför som ringer på så lär du din hund att sitta och vänta tills personen kommer in. Gör om detta tills hunden inte lägger lika mycket uppmärksamhet på själva ljudet av ringklockan.

Jag burkade kancka under bordet eller liknande med mening och reagerade hon bra så fick hon massa beröm så hon lärde sig med tiden att det inte va någon fara

Belöna massa i börjanGlad
Lycka till!

Loveradio
0

#1 Okej :)

Ja alltså han skäller ju inte som besatt. Men han skäller till högt typ 4-5 gånger och "buffar". Sen märker jag hur han stressar upp sig. Jag har hört att det kan vara för att hunden har tagit på sig rollen som den som tar hand om besök/inkräktare? Och att jag måste visa att det är jag som har den rollen?

Smart! Så du ber personen ringa på flera gånger? Och öppnar bara när hunden har satt sig ner och är lugn?

Kan lägga till att han gör samma sak när brevbärarn kommer.

Tack!

Banankaka320
1

Jag sätter en gräns där hunden inte får gå över när det knackar, men den får se på. Och den ska stanna där tills jag säger varsågod:) Min rottis väljer att bli instängd, syrran har henne nu och öppnar toadörren så springer hon in dit där självmant och väntar tills det är över. (Hon är väldigt lättstressad)

amela87
0

#2 Jo jo, spelar ingen roll i vilken grad han skäller,menade inte såGlad
Kan va så,särskild när Valle är en Boxer,dom har ju vakt i sig. Min har ingen vakt alls o ändå varnar hon,så kan vara ett grund beteende hos alla hundar. Blir lättare när du visa honom hur ofarligt det är med ljudet. Då känner han sig nog tryggare och kan snappla av mer.

Yes ^^ Be personen gå ut o så leker du med vovven nån sek så att han inte stirrar på dörren utan glömmer bort att personen är där. Så ringer d på dörren o så kommer han skälla som vanligt men så lockar du honom eller säger till honom (det som passar bäst för er) att sitta och vänta. Så går du lungt fram öppnar dörren och han ska stå stilla, personen kommer in o då kan du ge klar tecken på att han kan hälsa. Då tycker han att övningen är rolig och får massa beröm.

Om du tex får hem försäljare som inte ska in så kan du säga åt honom att fortfarande sitta kvar fast en bit bakom så du får frihet att röra dig Glad

Kän berätta att anledningen till atr Ruby skäller är för att hon hon vara valp så skrämde dörrklockan henne då hon sov så hon hoppade till och skällde av osäkerhet, men alla hundar är olika och har sina orsaker

Loveradio
0

#3 Okej :) Hur lärde du henne den gränsen?

Banankaka320
0

#5 Har ofta gränsen vid dörrkanten, låter aldrig en tass komma över (Hon sätter tassar över ibland med en utmanade blick så hon vet precis vad som gäller:)) När hon går över så går jag mot henne och säger "gå/backa" och har hon backat så säger jag åt henne att sitta, belönar och säger åt henne att stanna. (Rottisen)

Loveradio
0

#4 Ah okej! :) då är det nog vaktinstinken eller helt enkelt ett grundbeteende.

Tack för förklaringen, ska testa det!

Om det kommer en försäljare kan jag lära honom att jaga bort försäljaren Flört nejvars. Jo men det låter ju smart.

Banankaka320
0

#7 Lycka till! :) Du kan ju lära honom skall (a)

amela87
0

#7 Hehe vissa försäljare skulle vara bra att jaga bort! :P
Lycka till med allt! Flört

Loveradio
0

#8 Haha ja! Eller att le (visa tänderna) Oskyldig

Loveradio
0

#9 Ja verkligen haha. Tackar! Glad

Jenna_Nord
1

De finns ju dom säger att man ska lära sin hund skall om man har problem i sådana situationer. Om du lyckas lägga in kommando skall, så kan du sen gå vidare och lära in kommandot tyst. Att liksom kommendera skall och sen säga tyst, och belöna när hunden är tyst. Då är de lättare att avbryta hunden när den får en "skällattack", för den vet liksom vad kommandot tyst innebär och vad de är du begär och vill ha ut av hunden:)

Själv har jag inte orkat lära in och testa.. Men en del säger ju att de ska funka :)

Mvh Jenna

Loveradio
0

#12 Hmm jo det har jag också hört att man kan lära. Men jag tycker det verkar lite riskfyllt, även om man lär in "tyst". Men kanske nånting att testa om inte det andra tipset funkar. :)

amela87
0

#13 jag tycker att det är skillnad på beteende inlärning och trick.
Grunderna ska han kunna sen är trick bara ett plus. Glad

Vill själv lära min tik "skäll" men ska vänta tills hon kan betee sig lungt när nån ringer eller knackar. så att d blir lättare i alla situationer

Hayley
0

Gibson blev skogstokig när något plingade/knackade eller bara kommer in igenopm dörren. Men eftersom jag själv hör så grymt dålig tyckte jag det var bra att med ett eller två skall för att säga "nu kommer det någon". Så jag klickade och klickade. Efter en låååång tid har han nu lärt sig, det enda jag behövar göra när det plingar är att vänta tills han skällt två gånger samtidigt osm han går mot dörren, reser mig upp, säger "HEPP" (vilket betyder mer eller mindre tyst,vänta,halt,sätt dig i den årdningen)så är det bara att öppna dörren, gibss sitter fint ivardagsrummet =)

nackdelen med att jobba på detta var att han inte skällde varje gång, när jag var beredd påatt det skulle komma någon så skällde han inte, likaså om jag gick ut och plingade utan det går bara när jag inte vet om att någon kommer. =)

sarae
1

Blir hunden väldigt uppjagad av ringklockan kan man börja med att desensitisera hunden mot ljudet . Då underlättar det om du har en ringklocka du kan hålla i handen och sitta kvar med hunden. Ring på klockan - reagerar hunden - ignorera - belöna direkt när hunden är lugn (om den så bara tar en paus på några sekunder från att vara uppjagad) - upprepa. På sikt bör du få längre stunder där hunden är lugn än vad den är uppjagad. Här underlättar det om du har belöning i tubform där du kan ge en kontinuerlig ström av godis hela tiden - har du det så kan du samtidigt som hunden äter ringa på ringklockan och låta honom slicka på tuben. Blir hunden uppjagad, ta bort tuben och vänta tills hunden är lugn. Med tiden bör du få en hund som associerar ringklockan med något positivt samtidigt som den vet att det positiva bara kommer om den håller sig lugn.

Man kan lära hunden att ett pling på ringklockan = en signal som betyder "plats" eller "gå och lägg dig" (eller vad man nu vill).

Då börjar man med att träna in plats separat - förslagsvis att man använder en speciell filt/bädd elle rliknande som en target - dvs att man shapar in hunden till att frivilligt gå och sätta sig på det target man valt ut, enklast blir om man avänder klicker, men det funkar också genom att bara belöna för alla beteenden som är riktade mot targeten, och sedan höja kraven tills man får hunden att sätta/lägga sig på filten, därefter kan man jobba med durationen - dvs att man te.x kräver att hunden stannar på filten i en minut elle rliknande innan den får belöning. När hunden kan detta beteendet så lägge rman på signalen - i det här fallet blir signalen ljuden från ringklockan (det underlättar om man har nått som låter likadant/liknande som ringklockan som man kan styra själv nära hunden) - dvs att när hunden börjar självmant utföra det beteende man lärt in, så ringer man med ringklockan - blir hunden uppjagad ignorerar man och väntar tils hunden är fokuserad igen och erbjuder beteendet man vill ha och börjar om.

Pilon
0

#16 Reagerar hunden på samma inlärda sätt på knackningar (istället för dörrklockan) också sen? eller är det inte risk för att den blir förrvirrad? är bara nyfiken för ibland föredrar vissa arr knacka än att trycka på knappen. själv brukar jag bestämt men lugnt ta hunden tillbaka till liggplatsen där den låg om nån ringer på och säger lite tyst "stanna!". och ser jag tecken på att dom tänker resa sig upp igen så lägger jag handen på manken med lätt tryck och säger"nä-ä!" dom får lyfta på huvudet o titta mot dörren, men där går gränsen, själv sitter jag alltid lugnt. sen efter första gången brukar det räcka med att säga "gå o lägg dig" eller "nä-ä" om dom redan ligger. :)

Loveradio
0

#15, 16 Tack för era tips! :)

sarae
0

#17 då får du lära in båda signalerna - dvs. knackning OCH ringklocka - det går utmärkt att ha flera signaler på samma beteende :D

Pilon
0

#19 jo tänkte väl hehe det är en bra metod men svårt att träna i en lägenhet för då lär grannarna bli arga för ayt hunden skäller

sarae
0

#20 du kan så klart träna på annan plats från början - även om det kan bli lite svårare med koncentrationen ;)

Pilon
0

#21 hehe, mjukostmetoden är i allafall bra! hundarna älskar den, brukar använda ibland :) och det ser så roligt ut när dom står och slickar i luften efter mjukosten :-D haha