Gruppattack?
Vad kan utlösa att flera hundar går till gemensam attack mot en unghund och biter och tuggar på den fast den är helt hjälplös, underkastar sig och valpskriker så mycket den kan?
Stress. Hurså?
En hund som plötsligt beter sig konstigt (kan räcka med valpskrikande), är sjuk eller annat kan trigga en attack när det är flera hundar inblandade. Dom triggas lätt av varandra vid sådana tillfällen.
Har själv en valp som kan kuta ivig och skrika om en hund är för snabb mot henne och det kan utlösa grupphetsning, så därför aktar jag mig för att släppa henne i grupp med hundar som kan skrämma henne - för även den snällaste hund kan reagera knasigt vid sådana tillfällen. Det är lätt det händer en olycka så.
#2: Ok. Är det hundar som känner valpen, eller främmande hundar som det händer med? Detta beteende verkar ju mer begripligt om det är främmande hundar som attackerar än om det händer inom en grupp djur som känner varandra, även om de inte är en sammangjuten flock.
#1: Detta beteende verkar förekomma inom många djurarter, men verkar ofta hända när ett ungdjur ska introduceras i en grupp. Tamhund är ju ett djur vars psykologi och beteende är väl studerat, så jag tänkte att det skulle kunna finnas kunskap bland alla hundkunniga här.
Det kan vara både kända och okända som reagerar så.
Kan ta ett exempel när jag jobbade med grisar för många år sedan. En dag så råkade ett av ungdjuren på något sätt fastna med huvudet under vatten-nippeln. Alltså mellan den och mathon som var under. Som ni vet så skriker grisar och när denne fastnade så gapskrek den och blev då attackerad av sina boxkamrater ! Jag hade ett helsicke att dels freda mig själv (dom började bitas) och dels få loss och skydda den som fastnade.
att dom attackerar är en sak och att dom sen fortsätter är en annan sak, även bland hundar kan förekomma nästan som mobbing till exempel, men sen kan den unga hunden kanske ha haft svårt att acceptera att den andra hunden inte vill ha med honom/henne att göra och blir då lite "påig" varpå hunden som känner sig besvärad helt enklt lackar ur och då känner att han/hon måste markera att gränsen för sitt tålamod är nådd. Alla hundar har olika mycket tålamod mot trottsiga unghundar i olika situationer beroende på personlighet och ras. När när bråket väl är igång och om andra hundar finns i närheten och lägger sig i är det nästan som en rent reflexmässigt reaktion som gör att dom vill hjälpa till. och då brukar dom ofta bete sig ungefär som när hundar jagar ett byte i jakt beroende på hur hetsiga dom är, hur mycket mod dom har och hur mycket "övertag" var och en känner att dom har". Sen i all dendär hettsen som då uppstår i tomultet kan vissa av individerna som är med ha svårt för att sluta eller blir bara mer hettsade av att dom andra hundarna är det, sen att vissa raser desutom har mer terrier i sig än andra bidrar också till att dom inte inser när det räcker.
# 5 Mycke bra brskrivning.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.