Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6522 ggr
jollycox
0

Kan inte klippa klor

Jag kan inte klippa klor. Varje gång jag har klippt klor så har jag klippt i pulpan. Har visserligen bara klippt några gånger, kanske 2 ggr för flera år sen på vita klor, 1 gång för ca 1 år sen på vita klor och idag när jag tänkte att jag skulle lära mig klippa min hunds svarta klor. Men jag vill ju inte gärna klippa i pulpan varje gång bara för att jag vill lära mig klippa(min syster klipper annars). Jag klipper lite i taget men jag vet ju inte när jag ska sluta klippa.
Jag kom på den smarta iden att fila klorna istället, köpte en fil och filade efter att min syster hade klippt klorna, men det tog ju en evighet att komma till den vita pricken som ska synas innan man kommer till pulpan. Eller det hade tagit en evighet för jag filade aldrig så långt så jag såg den, så drygt var det.
Det gör ju inte heller saken bättre att hon(hunden) har lite för långa klor och hatar att klippa klorna.

Någon som har något tips?

(Ville mest skriva av mig.)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Loveradio
0

Svarta klor är kluriga, min hund har 3 svarta. Jag har hört att man ska kunna se pulpan och man lyser med ficklampa. Annars är mitt tips att klippa lite men ofta.

tillägg: fast det kanske bara är vita klor man kan göra så på?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
4

Vet man inte när man ska sluta klippa, och man klipper i pulpan hela tiden… så är det kanske bättre att låta någon annan klippa. Alla klipper inte klorna själva, just på grund av att de helt enkelt inte kan.

jollycox
0

#1 Att klippa lite men ofta blir inte lättare för mig, 'hur lite kan jag klippa denna gången?'

#2 Det är precis vad vi gör och alltid gjort, min syster klipper klorna. Men jag skulle vilja lära mig göra det själv, för att inte behöva säga till 'nu måste du klippa hennes klor' men också för framtida hundar. Dock tror jag det kommer gå bra med nästa hund för jag väljer en ras med vita klor, jag har valt bort hundraser med svarta klor.
Sen klipper jag ju inte i pulpan på alla klor när jag klipper vita, det var på en av alla klor jag klippte i pulpan.

Rafflan
0

Klipp lite i taget och kolla efter den vita och känn efter, när det känns mjukt är du nära puplan :)

Så antingen bör du se att det blir vit eller känna att det blir mjukt i mitten, eller låte dem klippa ner klorna ordentligt på en veterinäre klinik och sen klippa lite var annan vecka :)

pehu
0

Det ska ju finnas sådana här klotänger som känner av pulpan, är dem inget bra?

[Forest]
0

5 de är inte så bra har jag hört.

Jag klipper mina vad jag skulle tipsa om är klippa skivor allså men tar lite o sen lite till som små skivor. Har klippt en gång fel o det var inte på dom hundarna vi har nu utan på våran fd hund så klippte jag exakt där pulpan börja så när jag gick med henne så börja hon blöda. men gick o stoppa det genom att sätta för med tummen som sätta tryck mot det.

phôenix
0

Svarta klor: kolla hur det ser ut i mitten av klorna, först är det lite vitt och mjöligt. När det sen blir helt svart och slätt som blyerts då ligger pulpan där under :) En del kollar under klorna, först är det en tunnare del som sen går över och blir tjockare efter böjen: där pulpan är. Eller lättare: klipp bara den "krokiga" spetsen.

Om det börjar blöda kan man ha på blodstop (finns i djuraffärer och kliniker) eller potatismjöl. Viktigast av allt om du klipper i pulpan: låtsas som ingenting! Oftast blir hunden rädd för att ägaren gör sådan stor sak av det hela. Bäst av allt är att låtsas som ingenting. Har klippt min i pulpan några gånger men han har inte brytt sig pga att jag inte visat att jag brytt mig. Sen är det så klart skillnad om man klipper väääldigt långt in i pulpan, då kan man sätta på potatismjöl och tejpa en liten kompress/plåster på. Men om du hojtar och flyger upp så kommer hunden garanterat tro att något farligt har hänt!

Ha massa godis till hands och kör som "klickers" el ska jag kalla det "klippers" Flört efter varje klipp ger du en godisbit. Tar inte så lång stund förens hunden hajjar

Believe you can and you're half way there.

PetraKarin
0

En sådan här kanske vore något för dig? 
http://djurmaxi.se/kloslip-hund-p-4278.html

Ett videoklipp där "Kikopup" visar hur hon vänjer sina hundar vid både klosax och kloslip: http://www.youtube.com/watch?v=LHgBvnQ71ss

PetraKarin
0

Eller detta kanske är något för dig: 
http://www.youtube.com/watch?v=6JTKrJ2sVGo (ca 1.45 in i klippet).

jollycox
0

Jag har klippt hennes klor 3 ggr själv sen jag startade tråden och det har gått bra. Inte klippt i pulpan en enda gång. Jag klipper lite men ganska ofta.

#7 Blodstopp har jag brevid mig varje gång jag klipper så jag är beredd ifall jag klipper för mycket. Jag gör ingen stor sak av det, bara tar fram blodstoppet och trycker mot klon.

#8 Jag har funderat på en kloslip men änsålänge går det bra att klippa.
Tack för videon! Ska börja träna med henne direkt. Får hoppas att det hjälper, hon har varit en dramaqueen vid kloklippning hela sitt 8a åriga liv. Tungan ute

[Forest]
2

8 finns betydligt billigare kloslippar http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164945318 sen finns det även på tradera Flört

[Ronon-m]
0

Köp en rasp eller stålfil! Det fäcker med ca 3 drag :)

jollycox
0

#13 Jag har köpt en fil, en sånhär, kan sitta och fila i evigheter.

missemel
0

Jag tycker inte om att klippa min egna hunds klor för dom är väldigt svåra att se när man ska sluta. Men jag brukar göra så att jag klipper offtare och klipper bara det översta svarta om man kan säga så. Klorna blir ju offtast lite spettsigare på toppen och sedan ser man att det blir vitt/grått på undersidan. Jag brukar bara ta det svarta någon millimeter för att vara säker.

Brukar klippa klorna på hundarna i stallet och då kommer det en svart prick när pulpan kommer så vad menar du med vit? :/

[Ronon-m]
0

#14 ja en sån fil är inte bra till hundklor! Testa en riktig, någon av de jag tipsade om! Jag hade det till min Kerry blue tik som hatade klotänger! Gick jätte smidigt :)

jollycox
0

#16 Har du någon länk till en bra fil?

[Ronon-m]
0

http://www.kamasatools.com/ProductImages/33827_500x300_-1.jpg

Här är en bild på såna jag pratar om iaf! (Dom tre understa) Det finns i vanliga snickaraffärer :)

jollycox
0

#18 aha, tror att vi har såna. Ska prova med en sån! tack för tipset. :)

[Forest]
0

18 jag testade fil på Chanel o det gick inte, hon tyckte inte om att det vibrerade trots att jag höll ett stadigt tag om den klon så ne :-/ Därimot funkar det på grannens hund som har klosax forbi han står gärna ut med lite slipning Bra tips du kom med iaf Flört

jollycox
0

#18 Nu har jag provat med sånadär filar, 3 olika, men jag tycker man får fila i evigheter ändå. Ska kolla om vi har någon såndär rasp, dom verkar ta mer.