Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3369 ggr
Dosi
0

Foder och magproblem?

Jag har nu kört med Vom og Hundemat till min unghund i kanske i 5 månader, och sen början av året har han fått lite ris i för han blir lätt risig i magen då han äter mycket skräp utomhus, som han sen kräks upp.

Senaste månaden har han börjat bli lite taskig i magen igen, med resultatet att tredje gången per dag som han behöver bajsa är det gult och löst. Har väl inte funderat så mycket över detta då det inte hänt varje dag, men nu tycker jag det ökat till nästan varje dag och nu fastnar det i pälsen så han måste duschas varje gång vi kommer in :/ 

När jag läste runt lite om gulaktig avföring fanns de lite olika åsikter, antingen att det var ett organfel (bukspottkörteln?) men det känns inte rimligt eftersom han är fin i magen de två första gångerna han bajsar. Ett annat alternativ var att fodret är för fett, vilket i mina öron låter mer rimligt..

Vad tror ni? Har ni varit med om något liknande?

BaraLisa
0

På människor blir det så om det är för fett… För fett för gallan.

Med vänliga hälsningar Lisa

Dosi
0

*tass*

Fridaaaa
0

#2 Varför skriver du "tass" i den egna tråd? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dosi
0

#3. För att knuffa upp den :)

Fridaaaa
0

#4 Man får inte knuffa upp den samma dag som den gjorts eller samma dag som någon skrivit i den ;) Max 1 gång/dag sen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dosi
0

#5. Okej då vet jag det.

[Forest]
0

Hur ofta delar du ut med till honom? Har men en hund med lite känslig mage kan det underlätta att man ger mindre prortioner men ger det mer över hela dagen på detta sätt är det inte så himmla hungriga heller, o därmed finns möjligheten att han hittar skit ute ;) Hjälper inte det hade jag mer gett morötter eller annat som är bra för magen.

Dosi
0

#7. Jag ger två gånger om dagen. Han får redan en del ris i som tillägg för att det ska vara snällt mot magen. Morötter har jag hört ska vara bra också som du nämner, ger du rårivna eller kokta?

[Forest]
0

8 gör lite morotspure om de är lösa i magen. sen äter ena gärna morätter som dom är så hon får det fast magen är normal :) Vad ger du får ris? jag har förmig att vanligt matris inte är så bra för magen, kan ha fel ;)

[Forest]
0

8 här hitta jag lite bra tips :) http://www.vmkh.se/533.html

russin
2

Jag skulle klart ta detta på allvar och prova ett mindte fett färskfoder en period - även om det är spannmål i det. Det finns hundar som t ex får åka i akut pga bukspottskörtelproblem efter dom ätit märgben och fått i sig för mycket märg (oftast mindre hundar och större ben).

Jag har själv gett av VoH, men gått över till mestadels Bravo - fast av andra orsaker. Bytet var aldrig några problem och hundarna får mindre fett foder nu och fungerar super på det.

Det kan liksom inte skada att prova ett mindre fett foder en period och se hur magen blirGlad fett är oftast det första som får en mage i olag och olika individer tål olika mycket.

Dosi
0

#9. Jag ska komma ihåg morotspure! tack :) Jag ger jasminris, kanske inte det mest opimala men råris kan han inte smälta alls. 

#11. Mja, då har jag faktiskt spanat in ett annat foder jag funderat på att ge som morgonmål utomhus, Standart normal, som jag tycker har ett bra innehåll, utan spannmål och lite morötter i. Blir nog att jag testar på det!

Dock måste jag säga att han inte blir sämre i magen när han ätit märgben.. Han får det kanske en gång i veckan.

Tack för era svar! :)

[Howard]
0

Just VoH skall ju vara spannmålsfritt. Men du skulle kunna pröva med en mildare variant utav deras foder, samt variera lite mellan riset och sparris som även det ska vara bra för dålig/orolig mage.

Dosi
1

Håller på att gå över till Standardt nu och han är redan finare i magen :)

[Forest]
0

14 vad skönt o höra :)