Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2092 ggr
Nicklasangora
0

Pälsproblem!

Hej! Min valp på 14 veckor har börjat få problem med pälsen.. Kan säga att han är jätte fin i pälsen i övrigt! Men han har mjäll? Vi var hos veterinären för någon vecka sedan och då sa dom att dom inte trodde att det var någon ohyra.  Men ny har han börjat klia sig och biter sig i pälsen.. 

Något förslag vad det kan vara? Eller är det bara Mjäll?

Changrila
1

Vad äter han för foder? vad säger uppfödaren? Kan han vara stressad?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Nicklasangora
0

Han var lite mjällig när vi fick honom. Men då kliade han sig inte. Han äter bozitas hundmat. Tror inte han är stressad.. 

Men finns det något shampo att köpa eller något sådant?

Eskimonica
0

Jag använde prob´s schampoo (se länk!) till min tik då hon kliade sej och var torr i huden med mjäll, funkade kanon på henne!

http://www.ekholmnordic.se/probtjarschampo500ml-p-263.html?osCsid=c91cb15a8fcb0dd0a2fe0ca05df6b6d3

www.myrvangs.se

Nicklasangora
0

#3 måste man beställa det eller finns det att köpa någon stans?

Rajas
0

Det skulle kunna vara foderallergi också! Testa schampot först annars kanske ni måste överväga ett foderbyte?

Mvh Millan

Mvh Millan

Eskimonica
0

Jag köpte de på en djuraffär i Enskede…

www.myrvangs.se

Nicklasangora
0

Okej tack för svaren! Ska åka och köpa shampo nu!! Hoppas det hjälper! :)

thilda-
0

du kan ge Laxolja :) Det är bra för päls o tassar m.m

Cassii
0

Jag skulle ha bytt foder :)

[Forest]
0

1 Det fodret är inte det bästa så jag skulle någ fundera på lite vad fodret innehåller. Just foderbiten är rätt viktigt på sin valp/unghund. jag rek kolla in foder där det är mer kött i än fullkornsvete som det är i just bonzitas foder. Sen köp antingen laxolja eller sälolja Om din valp inte får i sig dessa fetter så kommer mjället återkomma hela tiden oavsett om du köper viss shampo. Så se över foderbiten o köp olja.

Sen gjorde vetrinären någon hudskrapning för kolla ohyra?