Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4845 ggr
koralliz
0

Köpa en till hund.

Hej! Skulle vilja ha lite råd från er som har köpt hund och därefter funderat på att köpa en till och gjort det.

Vi har en Chihuahua född 2011 och nu finns det funderingar och tankar om man skulle köpa en till hund så mina frågor till er som jag hoppas ni vill hjälpa mig med är.

1: hur gammal bör vår hund vara innan man köper en till

2: vilken ras skulle passa bäst ihop med våran ( vill ha en mindre ras, våran vovve är mycket snäll och tillgiven och go på alla sätt o vis och tänkte att det kanske vore bra för henne att få sällskap )

3: vilket är bäst en hona eller hane ( våran är en hona )

4: vad mer bör man tänka på….

5: med tanke på våra jobbtider så är det inga problem.

Hoppas nån vill svara och ge sina bästa råd Skrattande

Tack på förhand.

SmileyMalin
0

jag har nyligen köpt hund nummer 3. Mina är 7 år, 4 år och 5 månader. Så jag har skaffat näst hund när den yngsta varit över 3 år. Jag tycker att det är först i den åldern som hundarna verkligen har landat och känts vuxna! Sedan har ju jag terrier hanar och då känns det lite riskfyllt att ha för tätt mellan dom och kanske öka risken för konflikter.

Dessutom tänker jag att om jag hade skaffat hundarna med bara något års mellanrum så skulle jag ju om 10 år sitta med 3 pensionärer vilket inte känns allt för lockande ;-) jag vill helst ha 2 tävlingshundar åt gången!

Nu har ju du en ras framavlad för sällskap, så jag tror inte att det skulle bli problem varken med hane eller tik. Det beror väl mest på om du vill kunna ha båda okasterade?

Rasmässigt borde väl dom flesta sällskapshundar av mindre modell funka? Kanske inte en allt för "tuff" ras som kan upplevas hotfull för chiuahuan?

Vet inte om du fick ut något vettigt av mitt svar, har mest suttit och spånat lite ;-)

[Sarahansson1]
0

Hej jag köpte min andra hund när min första var 1½ år och annledningen till att de blev så tidigt var att jag hittade en valp som var exat så som jag ville att den skulle vara i temprmetet. Sen är detta även en ras som funkar bra med andra hundar och har inget emot att vara fler (bichon havanias) Nu är hundarna 2½ år och den andra 10 månader.

preics som #1 säger är det inte roligt om man har för jämngammla hundar som blir gamla och även kan gå bort ungefär samtidigt. Jag ångrar inte mitt köp för en sekund men nu ska det inte bli fler på några år även om det är lockande ibland!

Nu vill jag njuta och leva med hundarna jag har gå kurser kanske tävla i någon gren ja det finns mkt jag kan tänka mig göra med dessa två. men det har jag varken råd med eller tid om jag har fler än två.

Men de flesta brukar rekomendera att den äldsta hunden ska vara 2 år. Men min första hund är född i december vilket är ju långt bak så jag kunde inte låta bli att köpa den andra hunden då han som sagt var så jag ville att min nästa hund skulle vara :)) Och de går super mellan dem båda är hanar fast den äldsta är kastrerad.

Tror de skulle funka bara du ser över hur valparna och föräldrar djuren. Skulle du ha en till Chihuahua då eller? och i sånna fall valp? Det brukar vara mkt lättare att få det att fungera om det är en valp

axilur
2

2: Jag tror snarare att du bör ställa dig frågan "vilken ras skulle passa bäst ihop med mig". Jag känner en tjej som har en Chihuahua tillsammans med en Amstaff utan några som helst problem! Frågan är nog vad du är ute för egenskaper i den andra hunden. Glad

/Anneli

Jenna_Nord
0

Jag har en amstaff och en finsk lapphund tillsammans och haft båda sen 8veckors ålder. Lapphunden är 4½ och amstaffen 2.

1: hur gammal bör vår hund vara innan man köper en till
Jag tror inte det spelar så stor roll hur gammal er första hund är. Men det jag utgick ifrån var att jag hade fått tillräckligt med "kontroll" och kontakt med min Lapphund, så att man inte skaffar en valp och sen har två hundar man måste träna upp. Självklart måste jag fortfarande träna med lapphunden, men inte på samma sätt som med en valp. Hon kunde liksom allt "basic stuff" som sitt, stanna och kunde uppföra sig bra med andra hundar/människor. Hon kunde redan också gå fint i koppel. Det underlättade när jag skaffade amstaffen då jag fick lägga ner mycket energi på att grundträna henne.

**2: vilken ras skulle passa bäst ihop med våran ( vill ha en mindre ras, våran vovve är mycket snäll och tillgiven och go på alla sätt o vis och tänkte att det kanske vore bra för henne att få sällskap )
**Jag tror inte heller att det spelar någon roll vilken ras du väljer. Välj någon som du känner att du vill ha! Hundar har så lätt för att anpassa sig till andra, vilken ras de än är. Det beror helt på hur du är som ägare :) Har din Chihuahua lätt för att umgås med andra hundar så kommer det säkert att gå bra!

**3: vilket är bäst en hona eller hane ( våran är en hona )
**Jag har två tikar tillsammans. Jag tycker att de var lättast då man inte behöver tänka på var man har hanen när tiken löper. Men man kan ju klart kastrera hanen när den kommer upp i mogen ålder. Då spelar det nog inte större roll heller :) Men jag trivs bäst med tikar.

4: vad mer bör man tänka på….
Att du känner dig redo att ha två hundar, det blir ju dubbelt av allt :)
I början fick jag dåligt samvete när jag var med en hund och inte den andre. Men de fick man lära sig att koppla bort. Ibland får den ena stanna hemma medan jag sticker på agility med den andre, och nästa gång kanske tvärt om. Det blev också svårare med passning nu när det gäller att lämna bort två hundar istället för en. Ibland blir jag tvungen att lämna bort dom åt två olika håll när jag ska bort.
Något att tänka på är också att vissa hundar kan faktiskt bli oerhört avundsjuka. Har en kompis som har en papillon på 5 år och som nyligen skaffade sig en rottis-valp. Hon har fått sämre kontakt med papillonen för att hon är avundsjuk och har inte riktigt vant sig vid valpen. Men förhoppningsvis kommer de snart att växa bort :)

De är vad jag kommer på just nu.. :P

Mvh Jenna

russin
0

Jag har en 1 åring och en 5 månaders (eller det skiljer 11 månader mellan dom) och oj - ibland är det lite jobbigt. Egentligen vill jag ha lite längre tid mellan hundarna, så den äldsta har blivit lite mer vuxen i sättet, men nu blev det så här då jag ville ha av dessa linjer och jag har inte ångrat mig.

Fast samtidigt har mina hundar oerhört mycket utbyte av varandra och rent ut sagt skitkul på ett sätt som tidigare hundar inte haft tillsammansSkrattande

Än så länge har dom inte lärt sig direkta olater av varandra, utan har sina alldeles personliga "knasigheter" istället - pust

axilur
0

Jag har en som är 1 år och 9 månader och en som är 5 månader. Jag hade som #5 egentligen också velat ha lite större skillnad i ålder på hundarna så att den äldsta kunde ta en lite mer mogen roll, men jag gissar på att hon inte kommer vara i närheten av mognad förrän om flera år ändå, haha.

De har jätteroligt ihop och den äldsta är en jätteduktig mamma/lekkamrat om vartannat. Glad

/Anneli

SmileyMalin
0

kan lägga till också att min 4-åring leker väldigt mycket med valpen :-) 7-åringen och 4-åringen har dock aldrig lekt särskilt mycket tillsammas. Så jag tror kemin mellan hundarna spelar större roll än åldersskillnad när det gäller hur mycket dom kommer leka ihop :-)