för och nackdelar stryphalsband
Hej! är helt emot stryphalsband, tycker det är en onödig grej som bara orsakar hunden obehag och som vi kontrollfreaks (människor) har kommit på. men min pappa är för det, och säger att "det är bra med stryp för det ska man ha till stora hundar, för tänk om man inte har det och hunden får syn på någonting och drar iväg", vilket jag tycker låter sjukt dumt och blir bara förbannad på honom… hehe…
Så nu undrar jag vad ni tycker och stryphalsband/koppel, och finns det ens några fördelar vill jag väldigt gärna höra dom för jag anser att det inte finns det. (jag anser!) eller om ni tycker som jag (inte gillar det), vad är det då som gör att ni tycker så? berätta gärna här, men inga otrevliga och onödiga komentarer, för då behöver ni inte skriva här!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
lämnar en tass så jag kan läsa 
Jag har stryp till båda mina hundar och trivs väldigt bra med det! Dock så är det inget jag rekomenderar att använda på hunden om den drar. Jag hade vanliga läderhalsband och halvstryp på dom under själva inlärningen på att gå i koppel, men bytte sen till stryp eftersom det hänger löst och skönt runt halsen, är en säkerhet eftersom hunden inte kan backa ur det, och ifall hunden skulle få syn på nått eller bli väldigt stark (som din pappa säger) så tycker jag att det är lättare att korrigera i ett stryp 
#2 Hur korrigerar du dina hundar i stryphalsband då?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Har styp på samtliga hundar under koppelpromenader & lydnadsträning. Tycker det ger önskad effekt. När hunden går som sig bör hänger det löst & ledigt men när det behövs håller det åt.
Jag gör ett snabbt knyck en gång…. Men jag gör det vare sig de har stryp, halvstryp, läder eller sele.
#3 Antagligen som Ceasar gör.
Jag tycker det är okej på hundar som inte drar, då gör dem ingen skada överhuvudtaget, om man inte håller på att rycka och slita vill säga.
#5 Okej
--------------------------------------
Nej stryp är inget för mig och mina hundar, personligen ser jag stryphalsband som quickfix. Alltså något som används för att nå önskat beteende snabbt.
Jag tränar mina hundar att gå fint i kopplet istället med ett vanligt halsband, fungerar bra faktiskt.
Jag har stryp på min, dels e de ''säkerhetsåtgärd'' för hon har viss svår aggristions mot vissa hundar, inte så lätt å träna, när dessa ägare inte vill ställa upp, så därför, kommer ja alltid å ha de på henne, men komemr byta till läder stryp. Min hund går rätt så bra, men ja vill inte att hon ska kunna smita ifrån halsbandet om de blir så illa.
Annars mot min nya hund, kommer jag ha vanligt halsband, om inte klubben (va ja vet från förr, så va de krav på å ha helstryp på bruksklubben) kräver något annat.
#8 Väldigt konstigt att dom kan ha det kravet på en brukshundklubb
Men man slutar aldrig förvånas.
#9 & 8 Det var nog vanligare förr. Jag fick försvara mitt val av halsband på min lokala SBKklubb förra året… På allmänlydnadskursen ville de att vi skule andvända sele… Det har jag när vi drar… & på en av hundarna när vi spårar.
9 Dem hade de på min, men kan hända att de är borta å kanske på ''nybörjare'' dvs unghundar som inte kan gå bra i koppel (risk för att dem skulle smita å allt blev kaos) ja vet faktiskt inte.
Men förutom de, så finns de inget ont om å säga på den bruksklubben.
Där vi går kurs är det inte tillåtet med helstryp, himla trevlig regel faktiskt! Även om jag personligen inte ser något större problem med helstryp så länge man inte använder det till korrigeringar och inte har en hund som drar.
Däremot har jag väl svårt att se vitsen med det. Om man har skäl som att det hänger löst kring halsen, är en säkerhetsåtgärd, går lätt att ta av och på kan man ju lika gärna skaffa ett halvstryp. Samma fördelar men köper man rätt storlek behöver man inte riskera att strypa hunden.
#12 Fast halvstrypen är jätte svåra att hitta i rätt storlek utan knäppen.
Allt handlar ju HUR man andvänder sakerna. Fel andvänt så är allt farligt för hunden.
#12 Fast vissa hundar slingrar sig även ur halvstryp.. Skulle man köpa en mindre storlek, som hunden då ev inte skulle komma ur, så blir det samma funktion som helstrypet.
10 fast ja e inte så gammal heller :P ja gick på brukshundsklubb för ca 4 årsen så, ja så gammal e ja inte! å ja blir 24 ;)
#15 haha Nej så gammal är du då rakt inte. Fast instruktörn kan ju vara det 
#13: Det finns hundratals olika halvstryp, omöjligt kan det inte vara. Annars finns det numera massor av människor på nätet som syr upp snygga, funktionella halvstryp till vettiga priser. :)
#14: Självklart är det skillnad på ett halsband som tar stopp även det behövs en storlek mindre och ett stryphalsband som kan dras åt hur mycket som helst. Det behövs inte jätte mycket mindre halsband för att förhindra de flesta hundar att ta sig ur och har man en utbrytarkung är det absolut säkraste sele.
16 haha ja jo han va ju de, men så hade dem andra de också.. de va ju deras ''regel'' tror ja.. ja vet inte, ja va bara där i 2 treminer sen flyttade jag, så kan inte säga så mkt hur länge elr om man bara hade det å så :P
Jag tycker att ingen liten el mellan hund borde ha stryp. Av den anledningen att risken för nackskador är för stor. Det är just starka, snabba knyck som gör att hunden kan få diskbråck i halskotorna. Att hunden drar med ett jämt tryck under promenaden leder mest till att den får dålig syretillförsel..
Själva vitsen med helstryp är väll att det är ett hjälpmedel mot en stor hund som drar, för att du som människa inte orkar hålla emot?! Det gör du på en mindre hund.
Tex om en 45 kg stor hund slänger sig/gör utfall så åker man oftsast efter en bit… Men på en liten hund så orkar man stå stadigt kvar. Effekten blir det samma som när 45kg hund sitter i en löplina, som är fastbunden i ett träd. Hunden slänger sig mot något/någon. Det blir ett starkt och snabbt knyck i halsbanden då hunden bromar upp sig av sin egen vikt. Lika dant blir det på en liten hund i koppel. Hunden slänger sig/gör utfall. Du orkar stadigt stå kvar (som ett träd) och hunden bromsar upp sig av sin egen vikt. Det blir altså ett snabbt "knyck" i halsen.
Har sett en del som sätter styp på deras valpar för att de tror att det ska hjälpa dom att gå fint i koppel, slutar med att dom iaf drar under hela promenaden och kippar efter luft =/ Nej, snabba genvägar tror jag inte på, jag tror på träning, kontaktövningar och en stor portion tålamod, det vinner man på i längden 
Believe you can and you're half way there.
Ska man ha halsband så tycker jag man ska ha ett bredare som fördelar trycket på flera kotor ;) minskar risken för skador
Om man använder stryp som en "säkerhetsåtgärd" så går det ju utmärkt att använda en sele i stället, ex en y-sele som hunden inte kan krypa/backa ur. Jag skulle snarare säga att selen är en säkerhetsåtgärd för om det verkligen händer något, typ hunden ramlar/hoppar ner någon stans, vad vill men då helst ha på hunden, sele eller stryp?
Sen om man har en hund som blir för stark, ex som #8 beskrev, så kan man ju ha en sele som knäpps där fram så att hunden vänds emot sig. Jag tvivlar på att en hund som har problem med andra hundar blir bättre om den upplever det starka obehaget av stryphalsbandet varje gång den ser/hamnar i en situation med andra hundar. Snarare att det blir värre då hunden vet att oj där är en hund, snart blir det väldigt obehagligt - bäst att jag reagerar.
21 sele p denna damen? nej tack, de haar ja redan försökt me å ja får ingen kontroll över henne då. Så nej sele elr nos grima hjälps inte här. inte stryp kedje heller, men där vet ja batt hon kan inte komma ur så.
#22 Har du prövat träning?
Sele har jag på mina då vi cyklar, spårar eller ev ska dra.
Fick hem ett fint "vanligt" läderhalsband idag till Silas, han drar inte i kopplet för att jag tränat koppelträning sen han var 8 veckor.
Det fungerar, om man gör det konstant och har massor av tålamod!
Hugo däremot har sina dagar då han kan dra rejält, koppeltränat honom sen han var 8 veckor också, vissa dagar går han underbart, andra dagar skiter han fullständigt i vad jag vill. Men det är sådan han är.
Jag har nosgrimma på honom ibland, men det är egentligen inte för dragandet, utan istället för munkorg.
Men den historien är OT här.
Poängen är att jag inte har någonting emot stryp sålänge dem används rätt.
Men undviker det på mina hundar då det sliter på pälsen, samt att Hugo får skavsår.
Jag hade helstryp på mina förut, helt enkelt för att det var det enda som de inte kunde komma ur.
Halvstryp gick absolut att ta sig ur (hände en gång när tanten gjorde utfall mot en annan hund..) och då var det ändå så litet att hade det varit mindre hade jag aldrig fått av henne det pga hennes öron.
Samtliga selar som går att köpa i affär kommer de ur hur lätt som helst. Det räcker med att de står och nosar på någonting på marken och jag försöker dra med dem så har selen glidit över manken och hunden är lös. Detta oavsett om det är Y-sele eller "vanlig".
Nu däremot, nu går mina hundar i sele hela tiden. Detta för att jag hittat en person som specialsyr selar. De är 100% rymningssäkra om man har hund med lite smalare midja och selen sitter rätt. Så, idag kan jag inte tänka mig att ha helstryp på hundarna, men för de som vill ha det som en säkerhetsåtgärd kan jag förstå det. Jag skulle dock ALDRIG vilja se det på en hund som drar i kopplet.
Här kan man se hurdan sele jag har på mina. Fram är den alltså som en Y-sele och bandet som går ner mellan frambenen fortsätter bak till bakre magbandet.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag använder helstryp, halvstryp, vanligt halsband och sele :P kan ju säga att det var rätt svårtt att hitta en passande sele till en grand danois… Men denna sitter som en smäck!
Jag har märkt att om jag använder sele så drar hon mindre, så den används hela tiden nu när vi ska på långpromenad eller om vi cyklar o.s.v.
Halvstrypet används sista kissrundan för det är så lätt att dra över huvudet och bara gå ut.
Helstryp anvnder jag när jag vet att jag kommer befinna mig i trängda situationer med mycket folk eller hundar. Och nu vet jag att många kanske tycker jag är en djurplågare men jag tar upp stryplänken så högt det går precis bakom öronen när jag känner på mig att Klenod är påväg att dra iväg mot en hund eller mot en människa som äter en gott doftande korv. Och när jag sätter upp länken där så går hon fint vid min sida utan att dra iväg. praktiskt och bra! Sen släpper jag ju givetvis och låter länken glida ner till halsens början. Och nej jag drar inte åt för kung och fosterland när länken är uppe vid öronen. Bara så pass mycket att den stannar där.
Nu låter det kanske som att Klenod är värsta dragerskan, men det är hon inte. Mest när det är mycket hundar och folk på ett ställe för då blir hon stressad, men det övar vi på och hon har blivit mycket bättre sen vi började träna.
Och det finns de stunder/situationer när även den mest ickedragande hund drar iväg i kopplet
Medarbetare på Hundar.ifokus
#24 Det var dig och dina selar jag tänkte på när jag föreslog just Y-sele, men orkade inte förklarar hela grejen med att de blir helt rymningssäkra med den "extra" magremmen, toppen att du la upp en bild! 
Jag varierar mig med alla slags halsband och ibland även sele men den har vi mest när vi spårar. Men för det mesta har jag stryphalsband dels för att de inta kan komma ur, lätt att ta på + att de går bäst i de halsbanden. I bevakningen är det ett krav att de har stryphalsband i baslägret när de är bundna just för den anledningen att ingen hund ska kunna komma lös då det oftast sitter ett dussin hundar i lägret. Jag anser absolut inte att använda stryphalsband är fel om man vet vad man gör.
# 19
Har du någon länk till en faktasida som stödjer ditt påstående om att knyck i helstryp leder till diskbråck?
Kl
Jag använder helstryp av retrievermodel för att det är praktiskt, skulle inte drömma om att använda det som korrigering eller på en hund som drar. Enligt min erfarenhet så ger strypkoppel på dragande hund bara till att de får bättre halsmuskler o kan dra ännu mer.
Till dragande hundar rekommenderar jag:
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Helstryp går väl an på hundar som inte drar, men jag skulle aldrig komma på tanken att rycka i kopplet oavsett modell.
Jag föredrar halvstryp utan strypeffekt, när det är "ihop draget" så sitter det som ett vanligt halsband men det hänger löst runt halsen när det inte är "ihop draget". Lätt att ta på och av också :D
Jag använder helstryp, både kedja och nylon..
Kommer aldrig falla mig in och använda ett helt vanligt alt. Halvstryp utan länk fast med tyg stropp.. Har redan prövat hurttas halvstryp och det var totalt värdelöst (hunden blev ännu starkare, och själva " strypdelen" hakar uppsig och fastnar i ögglan)..
Sele använder jag bara vid spåring (vilt) och sen haltin är på när det är person spår (halti används bara tills han har lugnat ner sig)
och sen så fungerar halvstryp väldigt dåligt för oss då akillez har en väldigt stor hässa och halsen är mindre än hans huvud…
Jagh ar just skrivit ett projektarbete om helstryps halsband. Försökte hitta något som helst vetenskapligt som sa något som helst positivt om helstryp, men hur myckt jag än sökte igenom tillgängliga databaser fann jag inte en enda studie som sa något positivt om dem, främsta orsaken jag fan till vaför det öht inte rekomenderades va skaderisken (whiplash, skador på luftrör samt att det bidrar till en ökad risk för ögonsjukdomar), samt att eftersom det är en typ av positiv bestraffning (även negativ förstärkning) att använda helstryp (om man korrigerar vill säga), så rekomenderas det inte alls eftersom de många gånger tenderar att öka problemen istället.
Jag ar igentligen emot helstryp och speciellt pa hundar som drar men jag hade helstryp pa min fd hund som kom ur minst 10 olika halsband av olika sorter och 3 selen av olika sorter.
Helstryp var suverant pa honom, han drog aldrig men lyckades ta sig ur alla halsband och selen som en riktig liten hundini.
Jag tänker i samma banor som #7 :) Fast vi kör sele ist 
Samma som #12 används inte helstryp under våra träningar
Och till sist! #24 Gud vad fiffigt! Nu blev jag genast nyfiken, vart kan man hitta dessa? 
De selarna kan man få härifrån :)
http://jeckadesign.weebly.com/
---------
#34 Toppen! Då har jag något att sukta efter 
23 om du läser så ser du att de står att ja inte KAN träna henne efter som dem andra ägarna vill inte hjälpa till! där av går de inte å träna henne, sen är de sällan jag möter på dem, så blir inte så att ja kan träna henne, och efter som de är få nhundar hon blir som hon blir, kan ja inte göra så mkt. men kommer ändå inte sluta å ha strup på henne ndå trots träning.
# 31
Länk till fakta tack om whiplash o ögonskador.
Teckniskt sett borde ett vanligt halsband ge större risk för whiplash-skador än styp.
#38 hur tänker du nu?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#38 Undrar också hur du tänker 
När en hund gör ett språng efter något och människan står still. Tillslut när kopplet tar slut så blir det väldigt hastigt stop i ett vanligt halsband. I ett stryp så har den några cm som halsbandet tar i innan det blir stopp. Ett stryp blir ju väl då genast inte så stomt som ett vanligt halsband.
(egen teori)
#41 fast tror inte att en hund hinner reagera innan det blir ett ryck
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#41 men samtidigt så brukar vanliga halsband ofta vara bredare och tillföra konfort om hunden drar.
Jag har aldrig haft stryp över huvud taget på mina hundar, använder det bara det iså fall på hundar som jag jag passar som inte kan gå bra i koppel. För dom hundarna brukar också inte ha någon hundmötesträning och drar mot andra hundar och då kan metoden som #25 beskriver vara bra att tillämpa medan man står still vid sidan och och väntar på att dom den andra hunden ska pasera. och har man tillämpat den metoden behöver man inte rycka eller dra för hunden känner själv att det inte är så skönt att streta emot då och försöker inte lika mycket…Dock hjälper metoden sällan på vissa högenergi hundar, så som vissa jackrussels och amstaffar/pittar, dom har högre smärtttröskel eller bryr sig helt enkelt inte om att det blir obehagligt och tillämpar man den metoden på en aggressiv högenergihund är risken stor att när kedjan stramas åt högst upp på halsen triggas aggression mot föraren i ren frustration och då lär man få sig ett bett minst i handen om hunden når upp dit vill säga, annars ett bett i benet =)
Sen har jag också märkt dethär med att vissa hundar har lättare för att ta sig ur halsband än andra. Man får spänna åt ett vanligt halsband så pass att det sitter åt så pass att halsbandet inte rör sig, och det säger ju sig själv att då sitter det för hårt och då kan man lika gärna ha helstryp eller halvstryp. och i det läget väljer jag halvstryp i så fall, och jo det finns bra halvstryp och dom är lika effektiva som helstryp, om den stryper hunden lite (haha låter så sjukt;) när den är spänd, men ändå inte lika mycket som ett helstryp. speciellt dom halvstryp med läder är bra på detta.
Sele är bra för hundar som vars veterinär har ordinerat det eller om den ska dra. eller om man har en hund som har äldigt tun hud på halsen och lätt får skavsblåsor. och är dragig ch man inte kan eller orkar träna bort dragigheten :)
haha #24 "(hände en gång när tanten gjorde utfall mot en annan hund..)"
#28 en intressant sida är: http://www.sagnej.n.nu/fakta
"En Forskingsrapport av Anders Hallgren, hundpsykolog, psykolog, fil. lic Anders Hallgrens studie visar att det är nästan lika vanligt för hundar att ha problem med ryggen, som det är för människor. I en normalpopulation med 400 hundar hade 63% någon slags defekt enligt de fysioterapeuter som samarbetade i undersökningen. Problembeteende har ofta samband med ryggfel. Ett av de mest alarmerande resultaten var att så många som 91% av hundarna som hade ryckts i kopplet, eller själva dragit mycket i kopplet, visade sig ha defekter i nacken!
Resultatet av studien har spridits över hela världen. Många hundklubbar och hundtränare har ändrat träningsmetoder och använder inte längre ryck i kopplet. Många har också övergivit halsbandet, särskilt den mycket skadliga strypkedjan, och använder nu en sele i stället." Anders Hallgren eget förlag 1994/2005
Dogma Förlag 2010
36 sidor
Tycker man ska va försiktig med att förlita sig på länkar, då mke på nätet är bullshit utan någon form av vetenskaplig beläggning. Men Anders Hallgren har faktiskt forskat i detta ämne och har lite intressant att komma med. 
#37 referens:
Overall, K.L. 2007. Considerations for shock and ‘training’ collars: Concerns from and for the working dog community. Journal of Veterinary Behavior. 2. 103-107
fler referenser bland annat om helstryp samt negativ förstärkning & positivt bestraffning
Vissa av artiklarna går att komma åt i sin helhet via http://scholar.google.com - andra måste man ha prenumeration på vetenskapliga publikationer för att komma åt (eller pma mig mailadress samt vilken artikel man vill ha så kan jag bifoga)
Alexander, M.B., Frienda, T., Haug, L. 2011. Obedience training effects on search dog performance. Applied Animal Behaviour Science. 132.152–159.
Arhant, C., Bubna-Littitz, H., Bartels, A., Futschik, A., Troxler, J.2010. Behaviour of smaller and larger dogs: Effects of training methods,inconsistency of owner behaviour and level of engagement in activities with the dog. Applied Animal Behaviour Science. 123. 131–142
Brammeier, S. 2006. Good trainers: How to identify one and why this is important to your practice of veterinary medicine. Journal of Veterinary Behavior. 1. 47-52
Herron, M.E., Shofer, F.S., Reisner, I.R. 2009. Survey of the use and outcome of confrontational and non-confrontational training methods in client-owned dogs showing undesired behaviors. Applied Animal Behaviour Science. 117 . 47–54.
Landsberg, G.M., Shaw, J., Donaldson, J. 2008. Handling Behavior Problems in the Practice Setting. Vet Clin Small Anim 38. 951–969.
Ogden, D., Baines, S., Beck., A. 2007. Bilateral thyrohyoideus muscle rupture in a dog. Journal of Small Animal Practice. 48. 400–403
Overall, K.L. 2007. Considerations for shock and ‘training’ collars: Concerns from and for the working dog community. Journal of Veterinary Behavior. 2. 103-107
Rooney, N.J., Cowan, S. 2011. Training methods and owner–dog interactions: Links with dog behaviour and learning ability. Applied Animal Behaviour Science. 132 . 169-177.
Schalke, E., Stichnoth, J., Ott, S., Jones-Baade, R. 2007. Clinical signs caused by the use of electric training collars on dogs in everyday life situations. Applied Animal Behaviour Science. 105. 369–380.
Yin, S. 2007. Dominance Versus Leadership in Dog Training. Understanding Behaviour. CompendiumVet. 414-417.
Yin, S., Fernandez, E.J., Pagan, S., Richardson, S.L., Snyder, G. 2008. Efficacy of a remote-controlled, positive-reinforcement, dog-training system for modifying problem behaviors exhibited when people arrive at the door. Applied Animal Behaviour Science. 113. 123-138.
# 45
Tja AH är vare sig vet eller hundfysioterapeut. Att ryck i koppel skulle vara värre om det är stryp eller inte framgår inte på sajten.
Det är en intresseförening/lobbyorganisation som är lika trovärdig som vargfakta.se.
Det enda intressanta är väl http://www.sagnej.n.nu/arethoresen som har ett uns av fakta/undersökning bakom påståendena.
Ögonskador http://1stsat.cynod.com/CollarsandEyeIssues.pdf handlar oxå om dragande hundar.
"Den kunskap som idag finns är erfarenheter från människor som arbetat med hund, och det finns bara en del vetenskap bakom deras åsikter."
"Hallgren (1991) gjorde en undersökning om ryggskador på 400 hundar. Han fann inget samband mellan ryggfel hos hund och att hunden bar stryphalsband, men han fann ett samband mellan ryggproblem hos hund och ”ryck och drag” i kopplet. Enligt rapporten så var ett av de starkaste sambanden i undersökningen det mellan ”ryck-och-drag” och cervikal skada, alltså i nacken. Av de hundar som hade en skada i nacken så angav 91 % av hundägarna att deras hund blivit utsatt för ryck och/eller drag i kopplet, men samtidigt visade han på att 78 % av de som inte hade en cervikal skada hade varit utsatta för ryck och/eller drag i kopplet. Hallgren (1991) anser att dessa skador på nacken kan ha blivit värre för att de gjorts med stryphalsband. Fel användning av stryphalsband kan resultera i nackskador, men det är svårt att bevisa att det är just detta som orsakat skadan eller om något annat har inträffat (Lindsay, 2005)."
"I denna studie användes 15 hundar av olika raser och i olika ålder. Deras ägare fick innan studien uppskatta på en skala mellan 1-10 hur mycket deras hundar drog, och snittet hamnade på 6,93."
Haha, jaa, jag kallar min gammelhund för "Tanten", det låter lite snyggare än "säle" som hon egentligen heter (även om det stavas Zala).
---------
# 46
Tack, skicka mig www adressen, kommer åt det från jobbet.
ne kör itne stryp eller halvstryp.
Enja har minkhalsand det är rakt halsband med två ringar i varje ände, där fäster man kopplet så blir det vanligt rakt halsband. Donna fick ta Enjas rundsydda halsband det är halvstryp men för stort så det blir fast halsband smidigt o ta av o på, dok är det aningen tungt på Donna o lång kedja så har hon den på sig lös så kan hon fastna med frambenet i kedjan. Har måttbeställt halsband till henne samma som Enja men det tar lite tid då hon har mycket o sy redan innan våran beställning.
#48 vad gulligt :> hehe