Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1375 ggr
[Empisen]
0

Behöver hjälp..

Nu har jag ingen lust att berätta hela historien om min Hugo..
Så jag ställer bara en simpel fråga: Är det alltid ägaren som orsakar "problemen" hos hunden, eller kan hunden vara mentalt instabil från start?
Finns det någon kunnig här jag kan dela mina tankar med privat, tills jag fått kontakt med en hundpsykolog?

sarae
2

Nej, det är inte alltid ägaren är själva "problemet" - i de flesta fall så är det tyvärr så men det finns en lite procentsats där det faktiskt beror på själva hunden.

Jag läser sista terminen på Etologi & Djurskyddsprogrammet på SLU med inrikting mot Antrozoologi och planerar att arbeta med problembeteenden hos djur i framtiden - om du vill är du välkomen att höra av dig. Kan inte jag hjälpa dig kanske jag har kontakter som kan :D

LinaK
0

Vad jag förstått (av den lilla bild jag fått av Hugo) så verkar ju Hugo och Sigge lite lika, så om du vill får du gärna skriva lite med mig angående detta då jag tror jag vet vad du går igenom ungefär.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[hyperiion]
0

Inte alla problem men ibland kan man omedvetet mata problemen. Min hund hade 4 hemska månader som start på sitt liv. Det har tagit mig 2 år för att få honom till en hanterbar hund. Dock är det en hel del kvar att jobba med. Men han är inte längre avlivningshotad.

Detta var något som männsikor gjort mot honom innan han kom till mig. Så det kan ta väldigt mycket längre tid att läka såren än vad det tar att få dom.

Jag har kämpat med det mesta problem med omplaseringshundar som jag tagit över privat och som jag bara jobbat med tillfälligt på mitt förra jobb. Om du vill berätta mer så kan ja se om jag kanske kan komma med några tips och ide'er.

myra82
0

Ja det finns hundar som föds med mentala problem. Men det är en väldigt liten del av alla skk "problemhundar" som har mentala problem, oftast är det ägaren som orsakat problemen.

[Forest]
0

Jag skulle någ höra med Lina om lite hundhjälp kanske har hon den nötknäpparen du behöver :) Och jag svara Nej det är inte alltid ägaren, men jag ser väldigt mycket att äagaren är problemet men det rör många raser o olika stora hundar med :) Det är till 99% av dessa som itne akterverar sina aktiva hundar på något mer vis än bara promenader. Tror du gör en del med din hund därmed hoppas jag att Lina kan hjälpa dig lite :) Lycka till!

ahlbergaren
0

Nu har jag ingen aning om vilka problem du har med din hund, men jag tror absolut att hundar kan födas med mentala problem.

Tror också att det går att träna bort om man lägger ner otroligt mycket tid och engagemang i träningen, fast jag tror inte att hunden kommer kunna förändra sin personlighet helt.

ahlbergaren
0

hoppas att du får den hjälp du och din hund behöver Glad

[Empisen]
2

Tack för era svar! Har pratat med några stycken nu om Hugos problem och fått massvis med hjälp! 
Nu blir det att träna & träna.