Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1945 ggr
Rafflan
6

OT: Varför "sin" egna ras så bäst?

varför säga så många att deras ras passar till allt?

Tex vill någon ha en agillity hund ska dem skaffa en *** då han/hon har en och dem är såååå bra
eller en spår hund, då kan dem fortfarande skaffa en *** för dem är sååå bra på ALLT
Dem kan t.o.m vara lugna sällskaps hundar om man vill.

Nej allvarligt folk, om någon ber om tips på en passande ras ska vi väl tipsa om en PASSANDE RAS, om någon vill ha en spårhund, visst powder puff kan säker spåra, men en tollare, schäfer och labbe är ju betydligt bättre till den uppgiften.

Så då rekomenderar jag ju dem raserna, inte min ras bara för att jag gillar min ras :S

Någon annan som reagerat på det? att folk rekomenderar sin ras till helt fel saker?

Cassii
1

Yes, eller att de hört talas om rasen men inte vet så mycket och sen rekommenderar den. Då är det bättre att låta bli.

Rafflan
0

#1 mm, det kan bli såå fel och man vill ju hitta den rätta rasen, för att det ska bli bra både för hunden och ägaren :)

NathalieT
0

Jag håller med, man ska rekommendera en hund som passar, inte leda in personen på fel spår!

meilin
0

Haha, ja det har jag tänkt på ofta faktiskt!

Maja2
0

Japp, tänkt på det i varenda tråd när människor ber om rashjälp.

IdaT
2

Jag brukar faktiskt rekommendera min ras både när någon vill ha en (aktiv) sällskapshund, agilityhund (inte för mästerskapsnivå då) och spårhund, eftersom min ras passar till allt det.
Jag vet hundar som tävlar både spår, agility och lydnad med goda resultat och då pratar jag inte om hundar som tävlar någon av dom grenarna utan om individer som tävlar i alla tre, dom brukar även gå bra på utställning (det är inte en delad ras) och om intresset fanns skulle dom säkert kunna valla och vara med och jaga också, som är deras ursprung.

Men det finns också gränser, det beror helt enkelt på hur mycket en människa vill rikta in sig och satsa på en speciell sport, om jag rekommenderar min ras eller inte.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[CaneCorso]
0

#6 bra svar :)

Rafflan
0

#6 jo det finns många raser som är väldigt mångsidiga men tex skulle jag aldrig rekomendera powder puff till någon som vill köra bruks spår, och skulle inte heller tipsa om leonberger till någon som vill köra agillity.

Schäfer är ju en ras som passar till mycket, men dock kräver aktiveirng, så vill inte ägaren ha en aktiv ras går ju den bort, osv :)

Fridaaaa
0

Jag skulle t.ex aldrig rekommendera "min" ras till någon som vill hålla på med agility eller där det är mycket hopp.
Däremot till lätt lydnad hemma eller ev vissa nivåer i lydnadsklass och även spårning och rallylydnad passar ju "min" ras (sankt bernhard).

Man får ju se vad rasen är anpassad för. Vad den bör göra och inte göra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
0

Kom ihåg TS frågeställning:

Någon annan som reagerat på det? Att folkrekommenderar sin ras till helt fel saker?

INTE vad var och en tänker, utan NÅGON ANNAN som reagerat på det?

IdaT
0

#10 Fast TS undrade också "varför säga så många att deras ras passar till allt?". Jag förklarade varför jag rekommenderar min ras till nästan allt. Anledningen till att jag valde att delge vad jag tänker när jag gör det är att någon som inte är insatt i min ras kan se det som att jag rekommenderar min ras "bara för att", utan att tänka på vad den som frågar vill ha för hund.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Maja2
0

#11 Ok, du har rätt i det, men samtidigt så måste väl alla ha klart för sig när ens ras passar till det mesta eller inte?

[Driva]
0

jag reagerar mer på när någon vill ha en hund till sällskap, kanske testa agility och då säger folk BC och tollare, som kanske passar om man satsar på att komma upp i elitklass, men ska man bara testa för kul skull, så är det inte alls en ras som passar…

Rafflan
0

#13 ja det är ju verkligen jätte dumt, skaffar den personen en BC eller tollare kommer det bara sluta i skit då dem kräver mer än en sällskapshundar, varför fattar inte folk det?

Kanske är ordet sällskaps hundar olika från folk till folk?

[floudie]
1

Enligt mig så fungerar alla raser till allting ja mena ja har en pomeranian som skulle älska att få köra skydds. jag även spårar tränar freestyle och tävlar i agillity och lydnad…

Så de hela beror på hur mkt tid ägare vill lägga ner på hunden…
Ja mena du kan ju köpa en BC som kan bli världens soffpotatis….

ja tror de är därför folk skriver så om sina raser.

Men sen om man vill ha mkt gratis så ska man självklart köpa en hund som är avlad just för de syftet man söker efter :D

Maja2
6

#15 Nu cyklar du.

[floudie]
1

#16 inte alls

[Forest]
0

15 Obestämd tycker inte det du säger stämmer ett dugg så du menar att OM jag som latmask skaffar mig en BC så vallar den inte? Eller jag använder min shizu till jakt eftersom jag är jägare o min man vill ha något o borsta på. Skrikandes Det finns raser som är avlade til lvissa grenar vill man nu att det ska gå så bra det kan gå skaffar man ras som är avlad till det. Sen om det blir en mindra bra jakthund är en annan sak. Sen visst det finns vissa undan tag toy Pudel som kör eftersök och även tävlar mycket i spårning o tar hem många priser. Bara ett exempel.

Jag ser oxå detta o visst jag kan tipsa om min ras om jag nu tycker den kan passa, men jag tipsar inte där jag tror den inte passar in heller.

Rafflan
1

#15 en BC som soffpotatis kan BARA bli problem, kanske 1 av 100.000 BC kan funka som det, men det är verkligen den enda individen, alla andra kommer få massa problem då dem inte får utlopp för sitt behov.

En Pomme kan inte köra skydd då dem inte kan bita på det sätt en skydds hund ska kunna då munen är för liten.

Sen har du rätt i att en hund blir vad du gör den till, men det går inte att påverkar hårt neravlade egenskaper.

ahlbergaren
1

Jag brukar snarare inte rekommendera min ras till någon jag inte tycker att den passar för.

#15 Tycker också att du har fel i det nu påstår. Du kan inte generellt sett ta en BC och göra en till en harmonisk soffpotatis. Det gäller även andra mer krävande raser… - Som bäddat för problem när man inte vet hur man ska tillgodose hundens behov.

thilda-
0

Klart man kan träna skydd med en liten rackare med!

Återkommer med en film (OM jag hittar den igen, där dom tränar med en liten ras i ipo… )

[floudie]
0

ja säger att självklart så går de att få en BC till soffpotatis men du får då kompensera upp de med andra saker såsom långapromenader och aktivering på dom…. men du behöver inte hårdträna med dom.

Sen som ja skrev i en annan tråd så tycker ja att de inte borde finnas något som heter sällskapshund för att ja tycker att alla raser borde få göra någonting….

Ja har 3 kompisar varav alla dom har BC Som dom inte behöver göra något med om dom inte vill utan att deras hundar tar stryk av det……

Men ja kan lova att de går….

klart ja kan köra skydds med honom ja kan lova att han kan bita den dock inte hoppa upp och hugga i armen….

men de är inte de ja menar. du kan ta vilken ras som helst och forma den till de du vill jobba med…. men de blir ju mer eller mindre jobb beroende på ras…..

Ja har nu mammas briard, lydnadschampion briarder är en bruksras med super mkt engergi dom är aven avlade vallhundar och trixie kan ja låta vara 1 månad utan att hon klättrar på väggarna…

Som sagt de går….. men alla hundar behöver långa promenader dagligen. :D

#21 ja gör de de vill ja se :D

Rafflan
0

#21 jo liten ras går nog, men små raser med små munnar får inte riktigt något bra bett runt den där tjocka skydds armen.

[floudie]
0

#23 nej de är de som är så tråkigt att de skulle kunna gå med alla hundar om man ändrar sporten så de går till små hundar :D

thilda-
0

http://www.youtube.com/watch?v=rTN5kTkdvME

Tadaaa! hittade en liten Jack russel.. men det ska finnas någon som är mindre men hittar ingen bättre än denna… Men dom små kan! :D

Maja2
0

Bara för att det GÅR träna det ena eller det andra med just den rasen, betyder inte det att den lämpar sig Bäst.

En del borde inte ens ha hund, utan det skulle lämpat sig bäst med nåt annat djur

Fridaaaa
0

#15 Du kan ju t.ex inte ha en sankt bernhard i hög klass i agility? Inte bra för deras höfter. Och dem är oftast inte tillräckligt snabba & smidiga heller för den delen. Inte heller kan du ha dem som jakthund eller vallhund.
Så du är lite ute och cyklar där.

Nicolina
1

En sak som jag reagerat på är att det ofta och gärna rekomenderas sheltie i var och varannan tråd om rashjälp, som om sheltien är nån slags universalras som passar precis alla människor, allas behov och funkar i alla sporter Tungan ute

Emaljoh4
0

#28 Måste möjligtvis vara för att Sheltien är en väldigt anpassningsbar, som faktiskt passar bra till de flesta sporter. Beroende på vilken nivå såklart. Men visst kan jag hålla med om att den rekommenderas lite för mycket.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nicolina
0

#29 Javisst, rasen är ju himla trevlig och anpassningsbar, men ibland så känns det liksom som om rasen matchar alla och envar, oavsett vad man har tänkt ha sin hund till. Inget jag stör mig på, men tycker det är lite roligt och intressant ;)

[Forest]
1

30 tror oxå det kan bero på att många har rasen här inne oxå Flört Himmla söta trevliga det tåls säga de är en aktiv sällskapshund som man kan ha till vad man vill nästan, hade inte skaffat mig en för köra skydd eller som jakthund.

Rafflan
0

#25 som jag skrev är det inte strorleken det är fel på utan munen.

En engelsk staffe är en liten hund men den är säkert grym på skydd.

Men en Chihuahua kan knappt få munen och bita fast i dem där stora tjocka skydden.

[Forest]
0

25 så himmla cool jr med underbart klipp härligt Kyss

[floudie]
0

#27 ska vi prata om vad som läpar sig beroende på kroppen så borde ju inte schäfrarna få andvändas till något, men de är inte så ja menar självklart så går det inte ja kan tävla bruks tex med mico men de kommer inte gå i längde för det finns vissa saker som han inte kommer kunna och de är tex stegen och 1m hoppet utan att slå i, Ja men huvud mässigt så kan man ha vilken hund som helst :D

#32 nä de är ju självklart men skulle du ha en liten kudde så skulle de gå förstår du då vad ja menar?? de är inte så att hunden inte funkar för sporten det är sporten som gjorts för större hundar :D

thilda-
0

Det finns ju mindre storlekar på bitstockarna ;)

[floudie]
0

Ja men tyvär så använder dom inte dom i tävlingar :(

Rafflan
0

#34 jo men det är som du säger, det är oftast upgiften som inte passad för hunden, tex små hundar kan inte bita i armen, små hundar kan inte klättra på stegen, irlänsk varghund och GD kommer ha problem med tunnel och däcket på agillity banan, sen ska nog inte dem heller klättra stege :P
Tunga raser bör inte hoppa för mycket för hundens skull.

Sen tror jag alla hundar kan göra alla form av uppgifter, men alla är kanske inte lämpliga för det, individ mässigt :P
Dock passar inte alla raser som soff-hundar.

Hade en lagotto, han taggade som sjutton på freestyle och agillity, men i spår (som rasen är avlad för) var han för vimsig, hade kanske funkar när han blvit lite äldre.

Sen är det få raser som kan bli duktiga på jakt, vattenapport, men tex freestyle, agillity, spår (person/blod), lydnad, osv, är grenar som nästen ALLA hundar kan köra :)

Changrila
2

Jag tycker också det är lite lustigt när folk alltid rekommenderar sin ras, lite oavsett vad det är för människa som vill ha hund. Ännu lustigare blir det ju om man rekommenderar något heltokigt.

Jag tex tävlar lydnad med saluki. Jag kommer även tävla agility, har aktiverat min ena med personspår, provat på sök, kommer tävla rallylydnad osv. Men, jag rekommenderar sällan saluki till någon, och absolut INTE om någon säger att de vill ha en hund att tävla med i någon "vanlig hundsport".

Bara för att jag har lyckats hyfsat med mina så betyder det inte att det är lätt eller att rasen passar till det. Jag tvivlar på att speciellt många tycker det skulle vara lämpligt att köpa en katt till lydnadstävlingsfolk, och salukin är trots allt "katt i hundförpackning" ;)

Visst KAN man träna de flesta raser till lite vad som helst, men varför köpa sig mer jobb än nödvändigt? Det är ju kul om man kan få det lite lätt ibland. Saker att jobba med dyker alltid upp ändå, utan att man köper en ras som man faktiskt inte passar så bra ihop med.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Noa-Nisse
1

#38 jag håller med dig fullt ut! Det är som jag t.e.x. Jag kör agility med min grand danois. Jag skulle ju aldrig rekomendera en gd tillnågon som vill köra agility. Oftast så har ju inte grand danoisen (precis som salukin) "will to please" som en brukshund eller vallhund. Dessutom har den ju verkligen inte kroppen för att tävla i agility. Jag gör det för skoj skull och kör på mediumhöjd!

Medarbetare på Hundar.ifokus

vallhund
1

# 34

Du pratar i nattmössan, varför skulle den ultimata brukshunden schäfer inte kunna användas till bruks?

Vad gäller BCs så lär man inte kunna göra en soffpotatis av den om man råkar få en vallidiot.

KL

Briarder är inte avlade på vallanlag, i bästa fall avlas de på bruksegenskaper eftersom de numera är brukshundar.

Fö har jag aldrig rekommenderat BC till någon som inte behövt hjälp med djurhantering o pyrsheps rekommenderar jag nästan aldrig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SmileyMalin
0

Jag är nog tvärtom ;-) Att jag sällan rekommenderar min ras, men däremot kan vara ganska snabb med att ifrågasätta om någon är på väg att köpa en hund av den rasen.

Men det beror väl lite på vad man har ;-) Jag har ju jack russell terrier, vilket är en väldigt utsatt ras som ofta hamnar hos folk med för lite kunskap och inte tillträckligt aktiv livsstil. Så därför känner jag ett behov av att skydda rasen från olämpliga ägare!

Fridaaaa
0

#34 Schäfer är den ultimata brukshunden ju! Du tänker på kanske "räkryggen"? Det är i princip bara utställningschäfer som har det.
Bruksschäfrarna avlas inte på utseendet utan det dem är framavlade för :)