Hur gå snabb promenad där hund ej luktar?
Bakgrund: Jag går på dagliga promenader med en hund i 20-60 minuter runt lunchtid med lite träning och mys innan eller efteråt. Det är en kastrerad spetsras i sina bästa år. Tydligen har hunden gått upp lite i vikt efter min vanliga träning (
) så nu är det dags att börja motionera mer och få bort lite extra vikt innan det blir för varmt om dagarna. Personligen gillar jag att ta promenader i rask takt och att då gå i cirka 30-45minuter med luktpaus före och efter, och en kort busstund "mitt i" (där jag exempelvis försöker få hunden att jaga mig runt på gräsmattan).
MEN, hunden i fråga tycker inte riktigt om det här. Han sackar efter, drar mot buskar för att nosa och går vi på gräs så kan han ibland rent av försöka sätta eller lägga sig ner och då vägra att gå vidare om jag inte mutar med godis. Och om jag mutar med godis så lär sig ju hunden att den får godis när den lägger sig ner… Så det är ingen bra lösning. En bra lösning vore att få den att vilja gå med mig i stället.
Hur jag gör: Det känns som att jag berömmer hunden mest hela tiden, tittar ofta bak på den och ger muntligt beröm så fort den hamnar på rätt plats. Ibland ökar jag takten eller vänder håll rakt av bara för att göra promenaden mer oförutsägbar. Ibland får hunden en godisbit bara genom att följa med i rätt takt (men detta ska jag alltså helst sluta med).
Ägarna brukar ta hunden på långa promenader (typ i skogen eller till hundrastgård) så jag tar för givet att den är i hyfsad kondition.
Frågor: Hur gör ni när ni vill ta raskare promenader med hunden, utan en massa luktande och kissande? Låter ni hunden "lukta av sig" i början av promenaden eller är det bara kiss och sedan går ni direkt? Hur ska jag bete mig när hunden försöker lägga sig ner? Hur ska jag bli roligare att gå med?
Vad gör jag för fel? Är jag FÖR uppmärksam på hunden och borde i stället bara fortsätta gå och förvänta mig att hunden följer efter?
Du kanske skulle testa cykla med han? När kastrerades han?
Jag har ju en tik, hon luktar bara mycket tills hon gjort sina behov
Först är det transportsträcka som gäller, där tillåts inget nosande eller kissandes. Sen mer frikommando, typ vassego, kiss o bajs eller liknande. Sen traskar man på igen, osv. Sista sträckan hem är alltid transportsträcka.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Gå bara (utan att rycka och dra i koppel naturligtvis). Hundar fattar fort (de flesta), att hålla på och berömma hela tiden då hunden gör rätt bryter bara "flödet". Berömm efter, eller ta en paus mitt i om du känner för det.
Jag tycker inte att man behöver att hålla på och berömma med rösten hela tiden. När jag är ute med mina hundar och allt flyter på bra så får jag en väldigt bra känsla och jag vet att det syns både på mitt kroppsspråk och sättet jag förhåller mig mot hundarna. För mig räcker detta som berömm i just detta tillfället, hundarna känner att jag är nöjd och vet då att de gör rätt.
Kanske inte funkar för alla, men funkar för mig och mina killar:0)
Lycka till!
MVH
Här är det så att de får kissa först, sen är det transportsträcka olika långt beroende på var vi ska gå. Sen är det varsågod till att lukta osv. Oftast släpper jag dem lösa, men även om de är lösa får de inte springa hur som helst, men får stanna och nosa. Sen är det transportsträcka hem igen som gäller.
Hur ska du få hunden att lära sig det? Prova lek mer med hunden, ha med en leksak kanske. Det gäller ju att belöningen för att lära sig, är större än belöningen den får av att nosa i buskarna
#1. Han kastrerades som ung så det är inget nytt. Har funderat på cykel faktiskt men avstått eftersom jag inte aaaalls vet hur det skulle fungera (har aldrig cyklat med en hund och vill inte ta onödiga risker).
#2 #3 och #4. Jag har ett "varsågod å lukta" och ett "nu går vi" och det fungerar rätt bra. Men han tenderar ändå att vilja sniffa runt i vägrenen (så att han "försvinner" bakåt eller åt sidan) och inte hålla tempo efter ett tag utan upprepning av kommandot "nu går vi". Vet med mig att hans ägare skämmer bort honom lite med nosandet :). Och han är lite småenvis ras, finsk lapphund, som gärna vill ha saker på sitt sätt. Några tips här? Hur lär jag honom att transportsträcka också är roligt?
Det fungerar bra att bara fortsätta gå utan ryck osv, men som sagt, han visar tydligt att han egentligen inte vill hänga med då han hamnar efter hela tiden. Hunden är hyfsat snabb och kan gott hålla mitt tempo - och snabbare - när han bara vill. Jag ska testa att minska det muntliga berömmet.
Grejen är att när jag går snabbt så går jag nog rätt stelt/bestämt, och om jag då fortsätter gå med huvudet framåt utan att titta bak och ge honom beröm så tänker jag att han tycker att jag är världens tråkigaste. Hur blir jag roligare :)? (annat än det jag nämnde ovan).
Ni kan inte leka mer ihop då, eller gå på roligare ställen? Du kanske kan traska runt på skogsstigar istället för på gångvägar/gräsmattor, kanske har ställen med mindre mängd hundlukt som han vill nosa på osv. Tycker han om någon leksak så kan du ju ha med den på promenader, leka lite, gå en bit, leka lite till osv. Träna lite tricks under promenaden också, som att balansera på stenar, stockar, krypa under lågt hängande grenar osv. Som belöning kan ni leka, så han inte får mer godis.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag kom på en grej jag gjort som antagligen förstört lite. Ibland när han går fint så har jag belönat med ett "varsågod å lukta" i stället för muntligt beröm/godis/"jaktlek"*, vilket bara inneburit att vi tappat tempo egentligen. Han kanske rent av börjat förvänta sig att få detta frikommando när han går rätt, och när han inte får det så tar han saken i egna tassar och försöker helt enkelt gå av vägen själv. Rimligt?
Och ja, jag ska nog börja köra en del tricks på promenaderna igen. Han tycker helt enkelt att det är rätt tråkigt att bara gå. Är van vid en BC som gjorde ALLT för att "bara gå" - och för den hunden fanns det inte någon takt som inte var rask takt… För den här finska lapphunden är rask takt något man tar till när man måste ;).
*"kort jaktlek", ni vet när man plötsligt blir lite stimmig och kanske småspringer åt ett annat håll. BC:n var alltid supersnabb på detta beröm, men lapphunden fortsätter ofta åt sitt eget håll trots att jag klappar och stojar. Han hänger inte riktigt med på noterna… Ska testa leksak!
Vår hund får aldrig lukta/kissa/stanna under en promenad. Det är kiss, bajs och sniff innan och/eller före promenaden som gäller.
Sedan promenerar vi bara!
Det händer ibland att han någon gång mitt i drar lite åt sidan för att han fick upp någon spännande lukt eller så men jag fortsätter bara gå och han följer självklart efter. Blir aldrig nå tjafs eller så!
Oftast så hamnar vår hund i ett grymt "walking mode" som jag valt att kalla det då han bara traskar på utan att bry sig om annat på vägen
Mitt bästa tips är att bara fortsätta gå, det är Du som bestämmer när det ska promeneras och när det ska stannas!
#8 skrev fel.. före och/eller efter promenaden skulle det stå, inte innan och/eller före haha samma sak ju