Dräktig?
Vi har en tik hemma som nu börjat visa tydliga tecken på dräktighet.
Hon har gått upp kanske 2-3 kg.. Är trött, andfådd, vill vara ifred och har ökad aptit.
Saken är den att hon "råkade" paras med vår ena hane för ca 1 månad sen och det var när hon fortfarande blödde.. Efter det så trodde vi att det var nästan omöjligt att hon hade blivit med valpar.. men eftersom det är så tydligt nu. Är det möjligt att hon faktiskt är dräktig?
Vi har ändå tänkt para henne..men vi tänkte vänta ett tag till.. men om hon nu är dräktig så är det ju jättekul om vi ska få valpar!
Ville bara höra med er som kanske har lite erfarenhet av parning, dräktighet mm. Är det möjligt? Och ge gärna lite tips eftersom det är första gången vi har en dräktig tik hemma ;)
Abortspruta är inte för sent.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vi vill verkligen inte göra abort. Varför skulle vi göra det?
Om hon nu är dräktig så är det ju med rätt hane. Han som vi tänkte para henne med ändå…
Man kanske skall veta lite mer om avel o dräktighet innan man sätter valpar till världen? man kanske skall ha möjligheter att betala ett akut snitt på jourtid? man kanske skall ha möjlighet att vara hemma på heltid från straxt före beräknad valpning o minst 8 veckor framöver? Man kanske skall vara beredd på att sitta kvar med ett gäng osålda 6 månadersvalpar? Man kanske skall ha en erfaren uppfödare som mentor så man inte är hänvisad till nätet med frågor om dräktighet? Man kanske skall ha en tik utan uppenbara rädslor/osäkerhet som du beskriver i en annan tråd?
Har man det så är det ju bara att köra.
#3 Tid och pengar vet du väl inte om hon/dom har eller inte…?
och att man frågar på internet betyder inte att man inte får någon hjälp alls från annat håll, utan det kan vara så att man vill veta lite mer och få andras erfarenheter.
MVH
Sofie
Jag har ingen erfarenhet av drätiga tikar men det är väl bara att boka tid för ett ultraljud så ni vet säkert. Det kan ju vara något annat fel på hunden oxå. Ultraljud görs från dygn 28.
Hänger inte med nu - "råkades" paras när hon fortfarande blödde ? Det är liksom när tikar löper som dom paras ?!
#3 Vi hade tänkt igenom allt innan och så, men vi hade tänkt vänta lite.
#4 Ja håller med!!
#6 I vanliga fall paras tiken i höglöpet (alltså när hon slutat blöda) då är hon mottaglig för parning. I detta fallet så parades hon i förlöpet? (när hon fortfarande blödde)..eller så var det så att hon var i höglöp fast fortfarande blödde. Oavsett så ville jag fråga om det var möjligt att bli dräktig när hon blöder (eftersom jag hört att det är så svårt att få tiksr dräktiga och att du måste para på EXAKT rätt dag osv) och även om hennes tecken tyder på att hon är dräktig…
Hon kan vara dräktig ja, och efter som de va 1 månadesen hon parades så tycker ja att ni ska ge henne valpfoder redan nnu om ni inte gör det.
Ni kan göra ultra ljud för att garantera att hon är dräktig.
Men hon låter som hon vore vara dräcktig, så ja, valpfoder å öka mängden gradvis. förösök å räkna ut på när hon ska valpa och se till å vara ledig, pengar e la undan sparade kan ja tänka mig om nått går fel med tiken elr nån av valparna.
Läs på nätet för där finns de bra tips å ge tiken medans hon valapr, nån fil å nåt mer för att magen ska bli bra (minns inte va filen hette, men detta gör att hon blir bättre i magen, de vet ja har själv sett å de)
Vad e de för blandraser? elr är de renrasiga med stamtavla? bara nyfiken :)
#8 Tack för svaret!! Ja vi har redan läst på en del så vi har börjat förbereda.
Vet du om dräktighet och sådant gäller på försäkringen? Ifall något går fel osv…
Hanen är renrasig Bichon Havanais med stamtavla
Tiken är 50% Bichon Havanais och 50% Bichon Bolognese
Vi har föräldrarnas Reg nr till tiken så valparna kommer att kunna få en stamtavla som köparen får med sig. Dock kommer de ju inte kunna registreras i SKK men köparen kommer kunna se vart valparna kommer ifrån osv.
Jag har för mig att för blandrser så gäller inte dräcktighets försäkring, för vet att de inte gjorde för bekanta, men de kan ni kolla på erat försäkringsbolag.
Va tydlig å säg att de inte är ett ''äkta'' stamtavla, bästa vore om ni döpte ede till härstamsningsbevis. För många kan ju ''få'' för sig att de är äkta osv. Om ni inte känner valp köparna.
#9 Var kommer den renrasiga havanaisen ifrån?
Tror inte att den hanens uppfödare skulle bli glad över att veta att den personen avlar på blandraser.
Nu var inte detta vad tråden handla om, men var bara tvungen att inflika det då det är lite "min" ras eller vad man ska säga.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
11 håller med dig.
Jag har aldrig haft något tik som helt slutat blöda ens vid höglöp och har parats så det blivit valpar då.
Däremot så ändrar bloder färg till väldigt ljust vid höglöpet.
och även om en tik inte paras i höglöpet utan före, så kan det ändå bli valpar då spermierna kan leva ganska många dagar i tiken…
#3: Tror det var hanen som var rädd och osäker och inte tiken? Oavsett håller jag med dig om att det knappast är lämpligt att avla på hundar med dålig mentalitet.
Lägg mer fokus på vad hon behöver hjälp med istället för fokus på vad parningen handlar om - var goda medmänniskor istället för några j*vla bittra människor som sitter bakom datorn och klankar ner på andra.
Visst- ni kanske inte gillar blandras avel, det gör inte jag heller.
Men varken ni, ts eller valparna mår bra av att man sitter och klankar ner.
Visa repekt till människorna du har runt omkring dig istället, så blir allt i ert liv mycket bättre.
Sen att uttala sig om saker som man inte vet någonting om, vad är det för stil? Att utgå från något som kan kränka den andra, utan att veta fakta?
Det här är något som återkommer hela tiden på i fokus och är därför jag lägger ner mitt konto nu, det blir så dålig stämmning.
Tänk på hur glad TS är om det faktiskt är så att hennes tik har fått valpar? Sen kommer ni med era kommentarer & befläckar den glädjen?
#11, Vad spelar det för roll var hunden kommer ifrån?
Såvitt jag förstått det har TS köpt hunden, vilket betyder att om hon vill para på den med en blandras är det väl upp till henne?
Uppfödaren har ju ingenting att säga till om, sen att uppfödaren kanske är sur/pissed/arg har ju ingenting med saken att göra.
Jag vill bara säga om det är så att tiken är dräktig - Vill jag säga grattis!
Sen vet inte jag någonting med dräktighet eller sånt, men ville bara säga detta.
#16 Skriver man här angående avel eller något annat får man väl vara beredd på att få frågor angående detta? Jag är beredd att få följdfrågor på mina inlägg jag lägger in här på sajten. Jag har inget att dölja och svarar gärna på frågor rörande mina hundar oavsett vad det handlar om.
Det handlar väl inte om att kränka någon eller klanka ner på någon. Jag var nyfiken vad det är för person som är villig att avla sin renrasiga havanais med en blandrashund (menar inte att blandrashundar är mindre värda, bäst att förtydliga detta, men jag tycker det är så otroligt tråkigt att sabba dom renrasuppfödarna som verkligen ständigt arbetar med att få fram friska och sunda raser) Då iaf min uppfödare varit väldigt noga med att påpeka att hon inte vill att hennes hundar ska användas till blandrasavel. Sen är det som du säger inte något uppfödaren har något att säga till om. Men av respekt för uppfödaren och dess avelsarbete förstår jag inte hur man kan välja att göra så. Så man är bitter för att man frågar saker? Ja det var något nytt det.
16 men va fan, man får väl fråga va de e för ras elr blandras!!! jag kanske fråga av ren nyfikenhet å sen gav ja HENNE råd! gisses, detta är ju diskitionsforum å då får man faktiskt fråga UTAN bak tankar, sen tycker ja e man seriös så upplyser man uppfödaren av den renrasiga hunden att man ska para me denna tiken å den har gjort ALLA hälsotester!! tänk sj å va uppfödare å spottar alla ut valpar som e ''skit'' pga ingen följer hälsotetser m.m.
Andas männsika! andas!
Å de finns inget negativt i denna tråden ÄNNU förutom ditt då. man får fråga, å de kan låta olika från allas håll, alla FOROMULERAR sig olika! så man får tänka efter å fråga snällt innan man tar saker som påhopp m.m kritik måste alla kunna ta, med motta.
Nej från mig va de inget påhopp utan jag fråga om rasen av ren nyfikenhet, inget mer, sen gav ja råf, men ja tycker också man ska säga ifrån till uppfödaren ang att man använder deras hund i blandras avel.
Å nej, detta är inte nått påhopp/tycket/arg eller liknande.
Men ni är alla så hårda… Kan inte helle så mkt men som sagt så brukar dte vara folk som hoppar på en när någon ber om hjälp! Jag skulle inte heller göra abbort om jag var beredd men bara det var lite för tidigt! Nu tycker jag att vi rensar stämningen här!! Hon behöver hjälp så ge henne de då istället för en massa andra saker.
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Men men, det var inte min mening att verka hård med mitt inlägg. Men jag blir bara frustrerad ibland. Hoppas du inte tog illa upp trådskaparen!
---------------------------------------------------------
Jo visst kan hon vara dräktig, har du sett dom para sig då? Satt dom fast eller?
Jag skulle ta tiken till veterinären för ett ultraljud. Vore ju konstigt att hon skulle gått upp så många kilo utan att vara dräktig.
2-3 kg är oerhört mycket på en sådan liten hund - även om den är dräktig. Tror min 23 kilos tik gick upp max 3 kg under sin dräktighet med 4 valpar och det är ändå en mellanstor hund.
Jag skulle någ göra ultraljud på tiken för att konstatera om hon är dräcktig eller inte.
Sen förstår jag att folk brusar upp lite dels vad har det gjort för planering kring denna parning, rastypiska tester på fäderdjuren.
Hur som helst hoppas jag allt går bra.
# 22 exakt, alla inblandade raser har väl vissa krav/rekommendationer enl resp. RAS för att gå i avel?
Avelsförsäkring skaffar man före parning, om det nu ens är möjligt på en blandistik. Huruvida försäkringsbolagen ersätter snitt för blandisar har jag ingen aning om, men snitt har en tendens att inträffa på jourtid när bolagen inte är öppna o kan direktreglera.
Även jag hoppas att det går bra, för tikens skull.

Gör ett ultraljud för att se om hon är dräktig, om det så är fallet så börja med valpfoder. Gör i ordning en valplåda. När valparna kommer så skall dem och tiken avmaskas två gånger innan leverans beroende på vad man ger för avmaskningsmedel.
Angående raser så kan ju hanen bli avelsspärrad ifrån SKK om hunden används i blandrasavel och tiken hade blivit det om det hela hade varit tvärtom. Dvs tiken renrasig och hanen blandras.
Kontakta försäkringsbolaget ni har hunden försäkrad för och hör efter med dem vad dom säger ifall det skulle bli akutsnitt odyl.
Nu har jag bara skummat igenom tråden så kan ha missat om du svarat på det hela. Men har ni gjort någon hälsoundersökning på tiken?
# 24 hanen blir knappast avelsspärrad, inte heller om det varit en tik, däremot blir ägaren utkastad ur SKK/BK/rasklubb om det kommer fram att denne ägnat sig åt blandrasavel.
#16 tack så mycket!! Kunde inte sagt det bättre själv :-)

#26 Hoppas allting löser sig :)