Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2471 ggr
[134643]
1

Cykla/inlines - hur länge?

Vi har hand om en whippet varannan helg. Hans matte går koppelpromenader med honom, i rätt långsam takt. Och ja, han är rätt nöjd med det där. Sover annars för det mesta.

Hos oss däremot får han massor med långa promenader, lösspring, lek, bus, agility och hjärngympa. Nu är tanken att vi ska åka inlines eller möjligen cykla. Men med en relativt otränad hund, hur länge kan man åka i början? Tanken är att han ska trava, och det kommer ske på asfalt.

Hur länge borde han kunna trava på utan att få träningsvärk eller ont? Han har aldrig fått det av lösspingbus i hage eller liknande :)

sofiek90
0

Ni kan väl börja successivt och sedan öka, 10 minuter först å så öka på med 5 eller 10 minuter varannan eller var tredje gång.

MVH

Sofie

[134643]
0

#1 Om man kör 10 minuter en helg, sen nästa helg han kommer ska jag börja om vid 10 då eller lägga på 5-10 minuter? Försvinner kondition och så där på en vecka? :)

sofiek90
0

Jag hade nog kört 10 minuter helgen efter och sedan helgen därefter ökat. Alt. tagit 10 minuter först helg nr 2 och två 10 minuters turer helg nr 3.

MVH

Sofie

[134643]
0

#3 Kanske skrev lite dumt där uppe, vi har haft honom varannan helg i drygt 2 år, så han är ingen ny vovve så.

Så det du menar är att istället för att åka längre åka 2gg/helg? :)

sofiek90
0

#4 Jag förstod det, men tänkte att det kunde vara lättare för dig att hänga med hur jag tänker om jag numrerar helgerna Flört

Min tanke är att istället för att direkt öka tiden till en lång tur, ta två korta i början och sedan ta bara en tur fast längre då. Är du med hur jag tänker? Att det är lättare för hunden att trava 10 minuter på fm och sedan 10 minuter på em bredvid cykeln än att cykla 20 minuter i sträck innan hunden är van och så.

Hunden ska ju värmas upp innan samt varva ner efteråt och ev. även stretchas så det tar ju lite längre tid än bara t.ex. 10 - 20 minuter/gång.

Konditionen är ju en färskvara, men jag tror inte den försvinner på bara en vecka.

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Jag tror nog att han klarar lite längre än så i början också. Ni kan ju varva hastigheten så att han får trava en bit, och sen sakta ner så pass mycket att han nästan går, och sen kan ni öka igen. Jag tror att han kommer att visa er ganska tydligt hur mycket han orkar. När jag stannar till med Skade flåsar hon ett par sekunder och sedan vill hon iväg igen. Sen när hon börjar få nog sackar hon efter, så då märker man det. Då är det viktigt att inte stanna abrupt utan ha nedvärmning också, då man går med hunden i rask takt. Och så avsluta med strechning.

Jag skulle dock råda er från att träna på asfalt ifall det går. Många hundar får skador på tassarna av att springa på asfalt, så fort solen ligger på blir den väldigt varm, på sommaren olidligt varm, och asfalt är väldigt hårt och slitsamt för lederna i längden. Hundar har ju inte ens den stötdämpning som en människa får av ett par bra löparskor. Och man har visat på att inte ens människor springer lika bra på asfalt som terräng, även med bra skor. Om det bara finns asfalt att cykla på så cykla så pass nära kanten att hunden springer i terrängen, för ni har väl hunden på sidan av cykeln?

[134643]
0

#5 Jaha, då förstår jag! Tack :)

#6 Intervaller alltså -check.

Främst ska vi väl åka inlines, och då blir det ju tyvärr på asfalt. Jag kan inte åka långt ut i kanten heller då det oftast är grus och pinnar där, men kan försöka trycka ut honom så gott det går. Man borde ha med en pinne eller något så att man kan "trycka" ut honom då han gärna går precis vid benet ;)
Vi åker på förmiddag eller kväll så att vi slipper värmen, men det hjälper ju inte stötdämpningen. Sen får man tyvärr inte cykla i något av de spår som finns här i skogarna, så det hjälper ju inte det heller.

Klart han är på sidan! :)

[Tess86]
0

#7 Ja, intervallträning och en-hastighets-träning (!?) ger ju olika resultat på konditionen men jag tänkte att intervallträning ger ju er en möjlighet att kolla in hur pigg hunden är. Om han saktar in mycket när ni saktar in så börjar han nog blir trött medan om han drar på framåt har han nog ork kvar. Fast tänk på att vissa hundar tar ut sig för mycket så pressa inte på för mycket om han verkar pigg länge för då kanske han får betala för det senare.

Nej, med inlines går det ju inte att träna på annat än asfalt. Med cykel går det ju bättre att köra i kanten för där påverkas man ju inte på samma sätt av grus. Att åka ut förmiddag eller kväll låter som en bra idé, men kolla ändå trampdynorna när ni kommer in. Om de börjar se slitna ut (vilket de framför allt blir om hunden hjälper till och drar) så får ni skaffa bra träningsskor till hunden innan ni förlänger tiden på träningstillfället.

Kul att ni vill träna med hunden i alla fall, så att han får uppleva lite annan glädje i livet än bara stillsam glädje :) Det känns som att det är alldeles för många som skaffar hund utan att själva uppskatta fysisk aktivitet.

Changrila
4

Du har fått bra tips av andra här i tråden. Jag tänkte bara fråga om du har pratat med hundens ägare om detta? Jag hade tex inte gillat om någon hundvakt motionerat mina hundar på asfalt. Kan du inte prata med matten om att motionera honom mer, så att mängden motion blir mer jämn och mer passande för honom?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

jasmina.p
1

Jag längtar till all grus är borta jag brukar åka inlines med min lilla vovve.  Med honom så börjar vi lätt varje gång vi ska börja springa några gånger i veckan men sen när vi kört ett tag så är det lätt en timmas jogg/springadess för honom och sen på hemvägen så bär jag honom medans jag åker hem och får träna honom lite (:

Vi har flexi koppel och en super lång asfalts väg med en gräsplätt där han springer på brevid. hellre lerigt än hård asfalt (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Pilon
0

#8 Skor på vissa hundar får hunden att inte vilja springa :-)
Så det kan vara en dyr investering om det visar sig att det blir så, eftersom ett par bra löparskor åt en hund kan vara rätt dyra. men visst har man råd så.. =)

Kanske vore bättre med salva, som man kan köpa på apoteket eller vissa djurkliniker. tassalva. Smörja in med efter varje pass.
(man får se till så inte hunden sitter o slickar bort det från tassarna bara)

Sen 134643, skulle inte bry mig om cykelförbud på spåren, om det inte är väldigt trafikerat av andra joggare och liknande. Man får väl helt enkelt cykla på där och kommer det nån löpare så kan man alltid stanna och gå undan. Brukar inte vara så hemskt mycket löpare på spåren. Knappast så man får böter för en sån sak heller för den delen. Ooooch så länge som man sköter sig och har en skötsam hund så lär ingen bry sig tror jag, säkert skulle folk bli lite glada i att se någon vara ute och cykla med hunden, ett tecken på att man bryr sig om hunden.. Sånt gillar folk, och du säger ju att hunden helst vill gå tätt intill, då lär ju inte vara vara nått problem. Det är 100% värt att prova, för hundens skull. Tror den skulle uppskatta det.

[134643]
1

#8 Tack för alla tips! :)

#9  Nej vi har inte pratat med matten, men å andra sidan så tror jag inte ens att hon vet om att asfalt är slitande på tassar och leder. Hon är inte den mest kunniga hundägaren om man säger så. Hon blir glad när hon får se lite kort på fb, annars struntar hon i vad vi göra bara hunden kommer hem glad och trött.

#10 Och han har inga problem med typ leder? :)

#11 Vi har tassalva hemma så vi kan smörja in honom :) 
Vårt spår är dock rätt trafikerat, man träffar minst 3 joggare/promenadare varje gång man är där, tyvärr. Ska kolla om det finns något annats spår i någon annan skog där det inte är lika mycket människor.

Pilon
0

grrrrääjt!

[Tess86]
0

#11 Nej, det har du rätt i, att vissa hundar inte gillar skor. Men om hundens trampdynor blir slitna (alltså så att huden skrapas eller ruggas upp, jag menar inte lite torra eller nariga) så finns det ju bara två alternativ - sluta träna där eller prova med skor. Vill man inte sluta träna på asfalt så får man ju lov att ta kostnaden för dyra skor. Förresten kan de väl inte vara hur dyra som helst, inte mer än några hundra väl?

Maja2
5

#11 Är det cykelförbud på spåren, skulle jag definitivt inte cykla, och ABSOLUT inte med en hund. Det är sådan där hänsynslöshet mot regler, som gör att hundägare många gånger får ta skit för att andra hundägare struntar i sitt ansvar.

Pilon
0

#15 finns så mycket fjantiga regler kring hundar

jag anser i alla fall att det är en åsiktsak. Vill du följa den reglen så är det ingen som hindrar dig.

Maja2
1

#16, tycker du att regler är en åsiktssak??

Jag som hundägare är mån om att följa de regler som finns, både för min egen, mina hundars, andra människors och andra hundägares skull.

Pilon
0

#16 jag anser att den regeln är strunt och om det fanns en sån här skulle jag försöka tänja på den om det gick. Bara för att en regel finns betyder det inte att den är helt riktig. Finns masser med regler o förordningar som ingen ens vet om eller bryr sig om.

sofiek90
0

#18 tycker du att "regler är till för att brytas"? Det går i vissa lägen, men är det ett förbud så är det ett förbud och då gäller det att visa hänsyn.

MVH

Sofie

Pilon
0

Man kan som sagt visa hänsyn genom att sköta sig. Så länge som man sköter sig så är det ingen som störs och då brister man inte i hänsynen till någon.

Men om ni vil följa fjantiga regler så får ni gärna göra det =)

sofiek90
0

#20 Reglerna finns där av en orsak. Typ för att vissa inte sköter sig. Det finns folk här hemma i området som tycker att folk inte får rida på ridvägarna (som är anlagda, ganska nya för att folk ska kunna rida ihop och träffas så de kan ha uteritter tillsammans) för att det då blir hästbajs på ridvägarna.. Eller att de som kör hästarna tar för mycket plats. Det kommer säkert komma förbud där också, än så länge har dom bara blockat vägen för vagnar..

MVH

Sofie

KKajsa
2

#16 & 18 Om sånna saker tycker jag BLÄ! Bor själv på landet o stadsborna åker ut på landet för att rasta sina hundar. Hundarna får gå lösa & om de jagar mina katter eller smiter in i hästhage så säger dem bara: - Det är väll inte så farligt, här på landet är det ju inte koppeltvång. Jag har inget emot lösa hundar, det är hundar utan uppsikt & innkallning jag har svårt för. Fy skjutton säger jag bara. Kanske skulle jag köra på vänstersida idag när jag ska ut med bilen bara för att jag tycker det verkar roligare så…

Visst finns det dumma regler men då får man jobba på att få bort dem. För inte skjutton ska man sabotera för alla bara för att man själv tycker att det är fel. Lämna en motion till de som har hand om joggingvägen om du vill cykla på den.

Pilon
0

Jaaa jag förstår inte detdär problem med att det hamnar lite hästbajs på elljusspår o andra skogsspår, vad är problemet där egentligen?? är joggarna blinda? kan dom inte springa undan? :) och vad är så illa med hästbajs egentligen, är ju bara en nermald blandning av hö :-D

Inte för o vara kritisk mot det, mest bara nyfiken på hur folk egentligent änker där.

sofiek90
0

#22 Hahaha, inte koppeltvång på landet. Det var ju bra och veta då jag själv bor på landet… Trodde verkligen det gällde alla hundar i hela landet.. ;)

MVH

Sofie

KKajsa
1

#24 Visste du inte det? Stackare, nej koppeltvåg är bara i stan. Flört

sofiek90
1

#23 Dom tänker väl likadant som dom som kör mopeder/bilar på ridvägarna och när dom möter en ryttare på en skrämd stackars häst säger - "Nemen, det var någon där. Den skrämmer vi lite till! Ramlar ryttaren av så skrämmer vi hästen ännu mer och skrattar innan vi åker iväg utan att kolla så människan lever!" Eller som ryttarna som rider i svarta kläder, på mörka hästar på en obelyst väg utan en enda reflex mitt i vintern när det är som mörkast ute på eftermiddagarna och klagar för att dom blir bländade av ljuset från en moped/bil..

Dessa människor sabbar för alla de som faktiskt vill kunna använda ridvägarna. Jag promenerar med hundarna där, men jag har även ridit där många gånger och även kört min lilla ponny med vagnen. nu kan jag inte köra honom där längre för att det är stenbumlingar i vägen..

MVH

Sofie

sofiek90
0

#25 Jag som har koppel på min lilla hund för att hon gärna smiter på egna upptåg..

MVH

Sofie

Pilon
0

#22 Tycker inte att din parallel är så bra där. Men jag referar i vilket fall till det jag redan skrivit om saken…

[Tess86]
0

#25 Fast just nu, mellan 1 mars och 20 augusti gäller koppeltvång överallt där det kan finnas vilt - dvs skogar, ängar, parker, åkrar… Enda gången du får ha hunden lös under denna period är om du har 100% inkallning på hunden, även om det dyker upp vilt rakt framför nosen på den.

Pilon
0

#29 du får det att låta omöjligt eller ovanligt med såna hundar :) eller tolkar jag dig fel? :)

[Tess86]
0

#30 Får jag? Jag har ingen aning om ifall det är vanligt eller inte. Jag tror inte att det är omöjligt men man ska ju ändå vara medveten om sin egen hunds (eller sin egens) begränsningar. Jag har mött många som tror att de har 100% inkallning men 99 gånger av 100 är ju inte 100%. Många hundar är otroligt lydiga tills den där enda gången som det dyker upp vilt lite för nära, och då kan det vara för sent.

Det jag menar också är ju att det är inte bara så att de inte får jaga vilt, de får heller inte störa vilt. Självklart kan man alltid råka störa vilt när man går i skogen men det är ju större risk att hunden går på vilt (t.ex. ungar på marken) om den går 10 meter ifrån en än om den går brevid en.

Pilon
0

Inte illa menat men jag kan förstå och tänka mig att det kan vara svårt att föreställa sig annat när man har en inbiten jakthundras hehe

KvirrZ
0

#32 Fast om man inte bor under en sten så vet man nog att det finns andra hundar/raser ute i sverige med olika egenskaper. Tungan ute

- Mvh Emma

KKajsa
0

#29 Jag skojade med #24 SofieEk90Glad. Hundar skall alltid hållas i sådan uppsikt att de hindras från att jaga & förfölja vilda djur. Även 21aug-28/29feb. Det är inte tillåtet att jaga på annans jaktmark utan jakträttsinnehavarens medgivande t ex.  Att en hund jagar vilt är således aldrig tillåtet, annat än vid tillåten jakt. & visst får vi ha våra hundar utan koppel idag oxå OM vi har en bra lydnad på dem som om de vore kopplade. Har själv 2 hundar m kalaslydnad, de sticker ej för rådjur & vildsvin & har inkallning på topp. Men jag har oxå 2 st som jag har kopplade året om. Om de inte ska jobba dvs jaga.

https://lagen.nu/2007:1150#P16S1 §16 &vidare.

#0 Förlåt för urspårningenSkäms Prata m ägaren så det inte blir tråkigheter om ni kör sönder hunden på asfalt. Lycka till.

[134643]
1

#34 Haha, jag hade glömt bort att det var min tråd så det är ingen fara! :) Vi får flika in att vi tänkte börja åka inlines med honom och fråga vad hon tycker om det. Sen kommer det antagligen inte bli varje gång, och inte särskilt hårt heller. Får han det minsta problem slutar vi. Och så ska vi försöka hitta någon skog att cykla i :)

[Tess86]
0

#32 Jo, visserligen har jag en jakthundsras men då är det "nästan ännu viktigare" att kunna avbryta förföljning av vilt. Om vår hund jagar t.ex. hare eller rådjur får vi ju inte använda henne till jakt så det är jätteviktigt att hon lyssnar.

Hon är dessutom den första jakthund jag känner. Tidigare har jag mest känt sällskapsraser, vallhundar m.m.

#34 Det har du rätt i. Även om det finns de här datumen som är extra viktiga att hålla kontroll på hunden inom så får man ju aldrig låta sin hund förfölja eller jaga vilt om man inte har jakträtt.

#35 Cykla kan ni ju kanske göra på samma vägar som ni tänkte åka inlines på, bara att ha hunden på sidan, utanför asfalten. Med cykel är det ju mycket lättare att åka nära kanten.