Vilket av dessa torrfoder?
Hej! Jag ger min hund just nu VoH färskfoder, men nu vill mamma att vi ska börja ge honom torrfoder ett av hans två mål om dagen. Detta för att hon tycker att det är så jobbigt eftersom vi har liten frys och det är så mycket jobb att hålla på och dela korvar hela tiden, + att det lite dyrt.
Kraven på fodret är att det ska vara snålt på spannmål, samt inte för dyrt. Det sistnämna är mammas krav, vi hade tidigare Eukanuba och det är lite för dyrt tycker hon.
Nu är min fråga, vilka av dessa foder fyller våra krav? Anledningen till varför ni bara får välja mellan dessa foder är för att de finns på "våran" djuraffär och vi handlar helst därifrån.
Tack 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag röstar på Standardt. Enda spannmålet är ris, vilket många inte ens klassar som spannmål när de pratar hundfoder just eftersom det är så snällt mot hundmagar. Inget "onödigt skit" i det m.a.o.
Mina båda hundar äter deras Normal-foder. Den unga hade innan foderbytet ok päls och sket inte så mycket, men hade kassa trampdynor. Nu har hon utmärkt päls, skiter mindre och luktfritt och trampdynorna är jättebra. Dessutom är hon lättare att hålla smal än någonsin samtidigt som hon lätt bygger muskler (tidigare har hon knappt kunnat äta något utan att bli fet och byggde inga muskler).
Min tant har alltid haft risig päls och hennes mage rasade så fort hon åt något annat än sitt torrfoder. När jag bytt över till standardt för henne så blev pälsen jättebra och dessutom kan hon nu äta nästan vad som helst utan att bli ens lite dålig i magen.
Unga hunden har ätit standardt i 1½ år och tanten i 1 år. Innan dess har vi provat Purina Pro Plan (flera sorter), Royal Canin maxi junior, Pedigree (alla olika sorter) samt Magnusson M&B (adult och work).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Röstar också på Standardt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Hm, det verkar intressant! Standardt alltså. Såg att en Standart Original Normal kostar 135:- i min butik, hur stor säck är det? Kan inte hitta det varken på butikens hemsida eller Standardts hemsida 
8/5-13 & 1/6-13
#3 2 kg
#4 Okej, tack 
8/5-13 & 1/6-13
#5 Så lite :)
Jag röstar också för Standardt. Just för att de har enbart ris som *spannmål*.
Hälsningar Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Nu kommer intejag ihåg vilka av de här fodren som är torra och vilka som inte är det, och inget av dem finns med på sidan du länkade, men för de som är intresserade är iaf detta en lista på spannmålsfria fodersorter;
Acana
- Puppy Junior
- Puppy Large Breed
Carnia Wolf
Orijen
- Puppy
- Puppy Large Breed
- Adult Dog
- Fish Dog
- Regional Red
Brit Care Venison All Breed
Kingsmoor
- Sport
- Pure
K9 Natural
- Nöt
- Lamm
Taste of the Wild
- High Praire Canine Formula
- Pacific Stream Canine Formula
- Wild Wetlands Canine Formula
- Wild Sierra Montain Canine Formula
Oscar Power Plus
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag själv har testat att ge Orijen Regional Red plus Vom og Hundemat nu, det tycker jag båda är bra foder
Jag själv har testat att ge Orijen Regional Red plus Vom og Hundemat nu, det tycker jag båda är bra foder
I Acana Puppy Large Breed och Puppy Junior är andra ingrediensen havregryn. Dessutom innehåller det ris.
Flera av de andra (alla andra?) innehåller potatis, det borde väl också räknas som spannmål?
---------
#11 Potatis = spannmål? Hur tänkte du nu? Potatis är en rotfrukt, precis som bland annat morot.
Jag tänker att folk alltid brukar räkna allt som spannmål som inte är kött, men ja, du har rätt i att det är en rotfrukt. Däremot undrar jag fortfarande hur #8 tänkte ang Acana.
---------
#13 Spannmål är väl sädesslag 
8/5-13 & 1/6-13
Jag skulle ha valt standart, orijen eller acana. De är de fodren som innehåller minst spannmål, skulle nog hellre välja standart eller acana dock, då iaf min hund (vet flera) inte äter orijen.

Det har du ju alldeles rätt i, jag måste tänkt på annat när jag skrev ner dem!
Men potatis är inget spannmål, det är stärkelserikt och lätt giftigt, men inget spannmål.
#16 Så du ger hellre ett lätt giftigt foder än ett med tex ris i? Hur kommer det sig?
---------
Jag tror att orijen kommer inte TS mamma anses som billigt iaf det är ju rätt dyrt tycker många. Jag týcker att orijen är kalasfoder annars men hundarna väljer hellre teast of the wild före orijen. MEN nu hade inte TS med den på sin lista så jag röstar på samma som 1.

Man får väga för mot nackdelar. Ris (spannmål) är allergiframkallande, potatis är giftigt.
Det finns en anledning till att jag inte gillar torrfoder något vidare och kör på BARF. Det är svårt att hitta något som är bra för djuren på fodermarknaden.
Jag har då aldrig hört om någon hund som varit allergisk mot ris (däremot mot korn och vete). Tvärt om brukar ju ris vara vanligt att ge som skonkost till hundar som varit dåliga i magen osv just för att det är så snällt mot hundar.
---------

Precept är jättebra, ingen majs eller annat trams som är dumt för hundarna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag vet en tjej med hund som är allergisk mot allt spannmål.
Att du inte hört om det är ju inte samma sak som att det inte finns.
Det där med att ris är skonkost tror jag inte ett smack på, det finns ingenting som styrker det och jag tycker att det är völdigt paradoxalt att rekommendera spannmål som irriterar tarmen, till ett djur som har tarmbesvär.
Jag är mycket medveten om att det inte betyder att något inte existerar bara för att jag inte hört talas om det. Däremot tror jag att det innebär att det inte kan vara vanligt alls, med tanke på att jag gör mitt bästa för att hålla koll på hur hundar fungerar på olika foder osv och läser mycket(!) om foder i olika forum osv. Någon borde jag ju hört talas om ifall det var vanligt med risallergi.
Kort sagt tror jag alltså att det är bättre att ge ris till hundar som inte har problem med det, än att ge potatisbaserat foder som alltid(?) är lite giftigt för dem.
---------
20 jo syrrans hund var allergisk mot även ris och majs så det är itne så jätte ovanligt, Men det är lite OT för jag antar att TS hund nu tål allt?

Jag respekterar vilket som i fodervalet till sina djur, jag tycker att det är lika godtagbart att inte vilja ge foder med spannmål pga risk för allergi, som att inte vilja ge foder med potatis pga lätt toxicitet.