Tiknamn
Även om det känns rätt så långt tills i sommar då vi förhoppningsvis får hem en liten lagotto-tik så har vi börjat spekulera lite runt namn. Ett namn som vi är inne på är Dolly, inte efter Dolly Parton utan efter fåret Dolly (det första lite större djuret som klonades)
Tycker ni Dolly är ett bra namn och har ni några förslag på andra namn?
// Nadja
Varför vill du döpa hunden efter det första klonade fåret? Betyder detta något speciellt för er eller finns det någon symbolik i det hela?
#1 hehe, nej det betyder inget särkilt för mig men lagottos har lite "fårpläs" så det blir lite gulligt tycker jag.
// Nadja
Dolly är supersöt tycker jag! och jag har inte hört någon hund som hetat de, så det är nog inte jättevanligt heller :D
#3 Nej jag tror inte heller det är ett så vanligt namn :D
// Nadja
Jag är personligen emot kloning, jag gillar inte att man leker med det etiska, utsätter djur för lidande och mängder med plågsamma djurförsök. Jag skulle aldrig vilja ha den kopplingen till namnet mitt djur.
Vill du ha en koppling till får och pälsen så finns ju Tackan Maa från Babe-filmen, eller ha ett smeknamn som Ullis på henne… =)
#5 Om vi säger att jag döper hunden efter min kompis fisk Dolly, hade du gillat namnet då?
// Nadja
nadilda; nej, jag tror inte det, beroende på att det som jag personligen kan koppla till namnet är sådant som för mig är negativt. Dolly tolkas även lätt till en docka, något overkligt utan egna känslor.
Tänk på hur de ser på olika namn, både hur din bild av innehavaren av namnet ser ut och vilka namn du kan tänka dig till dina barn. Alla dessa bilder och föreställningar bygger på hur du upplevt människor med namnet tidigare, gamla klasskompisar, ytligt bekanta, allt bidrar till den bilden som du bygger upp kring namnet…
Dolly är fint tycker jag! Jag tycker att du ska välja ett namn som ni i familjen tycker om, det spelar ju inte så stor roll vad andra tycker om det så att säga ;)
Några tik-namn som jag tycker är fina är Lycka, Lova, Vissla, Lystra, Indra och Glimma bara för att nämna några :D
Dolly är super sött! Döp er hund till de ni tycker är fint !!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Dolly var ett riktigt fint namn :) kör på det!
För övrigt, man kopplar alla namn till något; Men man har alltid chans att ändra uppfattningen till namnet genom att ändra sitt tänkande. Få det negativa ur en positv synvinkel osv :)
Dolly är sött! Vi hade en granne som hade en collie (långhårig) som hette Dolly :) det klingar fint i munnen också ^^ Så för mig kopplas inte Dolly till något negativt. När jag hör namnet Dolly tänker jag inte alls på det klonade fåret.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Tack för era kommentarer allihopa, just nu verkar det som om hund kommer att få heta Dolly!
// Nadja
#7 Det finns ju inte bara fåret Dolly som man kan relatera namnet Dolly till. Om en hund får heta Dolly så kommer de som äger henne ALLTID tänka på just henne när de hör namnet Dolly. Namnet får lixom en ny betydelse. Man relaterar ju sin hund till sitt namn, inte hundens namn till en annan varelse?
TS: Jag tycker ni ska ta Dolly, det är ett jättefint namn och känns det rätt för er så kör på det! :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Tinwe; de döper för det första hunden efter fåret om du läser TS inlägg nr 0. Läser du mitt inlägg igen så står det att det är min koppling till namnet, det är vad jag skulle koppla det till.

visst är namn personligt men alla har olika kopplingar, tänk om man faktiskt skulle tänka på vilka kopplingar folk skulle göra med ett namn så kommer det inte blir många namn kvar tillslut..min hund heter Gibson (gubben är musiker) fast ironiskt nog är inte knappt någon som kopplat honom med gitarrmärket (och då träffar vi många musiker).
Dolly kopplar jag till Dolly Parton, som gjorde orginalet I will always love you som råkar vara min mammas favorit vilket får mig att tänka på min mamma i frankrike som snart får komma hem till sverige igen ;)
Så personligen tycker jag absolut att Dolly är ett bra namn! :D
Om det var MIN hund skulle jag nog döpt den till något som: Tessie, Candy, Lejka, Leah :D men det är ju jag det :P nått du gillade?
You can't make a rainbow without a little rain
#16 Lejka är fint men min kompis hund heter det av dom andra 3 gillade jag bäst Tessie men dom andra var också fina
// Nadja
#17 Okej :D Har mer namn om du vill höra ;) T.ex: Laika, Femme Fatail, Freja, Andoora, Araminta, Lilly, Lilja, Ronja, Tess, Baily :D nått kanske?
#18 Tack så mycket! Får skriva upp dom på min hundnamns lista 
// Nadja
#19 Hehe ;) glömde Ariel också :P
#20 Jag behöver namn till en hanhund och du vart ju väldigt påhittig med namn :D Jag var det med förr, men har tappat gnistan lite. PMa mig gärna om du har lust :D
(Förlåt för OT, TS
)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
TS Dolly är väldigt gulligt. Det är från grekiskans Dorothea som betyder Gåvan från Gud, men enligt en sida betyder det också En vision av Gud. Det är gulligt och det är DITT val. Själv tänker jag på Dorothy i Trollkarlen från Oz (visst heter hon så?), en klassiker som jag riktigt myste av när jag läste den. Dessutom tänker jag på Dolly, en häst på min ridskola, som var en riktigt klok, påhittig, nyfiken häst, och ett riktigt vackert sto. Som dessutom var vän med ett får i hagen bredvid. Det viktigaste med namnet är att det är rätt för dig (och familj ev. ;P), att du trivs med det. Dolly är jättevackert.
#23 Tack för rolig information om namnet Dolly 
// Nadja
#22 Haha tack så mycket ;) Jag vet inte hur man gör när man PMar :S :P