Helgträning
Hej!
Vi har två helghundar, som vi passar på dagarna några helger då och då. Nu har vi märkt att den yngre är väldigt fäst vid den äldre och blir väldigt osäker utan henne. Han vaktar henne också, kommer min hund nära henne blir han skitsur. Vi vill träna bort det, så att de fungerar bättre tillsammans. Vi vill att den yngre hanen ska bli säkrare och att han ska sluta vakta sin kompis.
Hur tycker ni vi ska göra? Är det bäst att säga att vi inte kan ha dem längre? Jag vill inte ge upp, utan tänker att problem är till för att lösas.
Hur ska vi träna?
Jag skulle nog träna honom själv så han får bättre självförtroende. Men annars kan du ju prova att säga åt han när han morrar/ eller vad han nu gör.. Det är ju så olika mellan hundar… Men man får prova sig fram och se vad som passar er bäst.. I värsta fall får ni säga att det inte funkar då har ni ju iaf försökt.. :/
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Tack för ditt svar!
Vi ska ha bara honom nästa helg, och då blir det självförtroendeträning. Hur kan vi träna upp det?
Låt honom tex vinna i dragkamp;) beröm massor för pytte små saker… Det är ju olika beroende vad hunden gillar osv;) Hoppas att det går bra med honom;)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*