markerar revir
Milou är nu 9 månader och alltid när vi har haft besök av en annan hund så går han och skvättre lite och sätter sina dofter, Hur ska jag göra för att han ska sluta med det? Ska jag ta hit hundar ofta för att han ska vänja sig eller kommer han alltid att göra så här? Vill inte kastrera honom om det inte är helt nödvändig.
Han slutar skvätta efter att jag har skurat igenom golven och tydligen då fått bort lukten av andra hundar :/
Har du rastat honom innan? låt annars hundarna träffas ute först så slipper han skvätta inne. Är han rumsren ännu? Han kan svätta för att han blir stressad och stissig när det kommer en hund på besök.
Det är inte ovanligt att hundar kissar inne för markera lite, det är rätt vanligt att unghanar gör detta. Se till som 1 säger rasta väl först och gå en gemensam promenad innan med den besökande hunden. Man kan oxå hindra detta sen med att ta ut honom kort efter ingång så han får kissa igen ute. jag var hundvakt å den daghunden (kastrat) fick man göra så med att gå ut snabbis o låta han kissa efter ingång. Även tikar kan kissa inne fast de är helt rumsrena, samma tips är till dom(om man nu har tiks som kan markerkissa inne).
Vad gör du om du tar honom på bar gärning då?
Ta en vattenspruta och spruta vatten på honom när han är på väg att göra det
Han går runt och nosar efter att besöket har gått hem och stänker lite då där vars den andra hunden har varit men inte under besöket vad jag har kunna se.
Nu har jag inte alltid hunnit se just när han har gjort det men dom gånger jag har sett att han har lyft på benet och ska till att markera har jag sagt nej bestämt och lyft ut honom.
Igår var ju brorsan här med hans golden retriver hona 5 år och Milou är mycket för att gå och lukta i baken på henne och hon är tyvärr för snäll och säger inte ifrån alls utan kan bara sätta sig ner när hon blir less. Jag brukar ta bort honom och säga nej när han är till att bli för jobbig och ska lukta hela tiden. Men när dom hade åkt hem så tog jag ut Milou och han kissade ute ordentligt men när han kom in så såg jag efter ca: 5 min att han hade skvätt där vars den andra hunden hade legat :/
Vattenspruta har tyvärr aldrig funkat på Milou han gapar bara och tycker det är gott med vatten :( Men har funderat på att testa att kasta tex. en nycklar på golvet så han blir överraskad av ljudet, kanske det skulle funka.
Jag tar tacksamt emot alla råd i denna fråga :)
Provar ni att gå ut med hundarna innan ni tar in den nya hunden?
#7 Nej det har vi inte provar faktskt. Kan vara värt att prova men hur kan det hjälpa att han inte sen markerar och sätter sina dofter inne när hunden har farit hem?
kanske låter lite hårt men jag skulle ta tag i honom om jag såg honom på bargärning och sagt "Hörre du så får man inte göra!" och visat honom till sin korg sen. :)
Han markerar ju säkerligen där tiken har legat för att tala om att hon är hans tik:)