vad ska jag göra?
vad ska jag göra med min Fralla som heter Sixten han är 6 snart 7 år och är ''ond'' på mig jag är själv 13 år och vet inte riktigt vad jag ska göra med det här problemet! jo jag har datron på köks-bordet och Sixten ligger ju uder bordet vid mina fötter men om jag rör på fötterna så försöker han bita tag i mina fötter eller så morrar han… jag tycker inte om det och pappa säger att jag ska lägga han på ryggen men det är svårt och då morrar han mer och försöker bita mig, förut så har han bitit mig i foten och i handen men som tur är så har han inte så vassa tänder!! Så det går inte hål jag morrar och visar mig ''större'' än vad jag är men han bryr sig inte och jag vill ha kvar han för det är min hund som jag har köp för egna pengar (12 000 kr) ibland så kan han riva mig med klorna och det ser väldigt fult ut sen när man går i skolan men ja ja jag vill veta vad jag ska göra och hur jag ska göra så att han slutar att bita mig i fötterna!!
tack för hjälpen!!!

har du provat possitiv förstärkning? alltså gå och köp dig en klicker och en massa godis (små bitar), när du kommer hem så sätter du dig på golvet och väntar på att Sixten kommer fram till dig. när han är på en armslängd ifrån dig så klicka en gång och ge godis, vänta tills han tuggar färdigt och sedan klickar du igen och ger godis. fortsätt i ca en minut och gå sedan därifrån.
ta en paus ifrån honom (ca 20 min) och sedan sätter du dig på golvet, väntar tills han kommer mot dig och då klickar du och ger godis igen. Denna gånger väntar du att klicka tills han kollar på dig, ger dig ögonkontakt, då klickar du och ger godis.
När du sätter dig vid datorn och han lägger sig vid dig så klicka och ge godis, skulle han börja morra så gå bara därifrån och ignorera honom, vänta en stund och prova igen.
Att lägga honom på rygg verkar stressa honom mer än att göra nytta.
Ta ut honom ur rummet när han gör så. Då borde han lära sig att man inte får hålla på så.
Och du ska absolut inte morra tillbaka och stirra på honom, gör bara saken värre.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rekomenderar verkligen inte att lägga en fransk bulldog på rygg! jag har förskt en gång och det gjorde det hela bra mycker värre! det värsta min fralla vet är när man försöker göra så. bättre att bara ignorera.
Håller med, lägg inte hunden på rygg. Uppenbarligen gör det mer skada än nytta. Din pappa borde kanske läsa på lite om "nya" metoder i hunderiet, såsom positiv förstärkning.
Jag hade inte låtit hunden ligga under bordet då någon ska sitta där. Och händer det så skulle jag sett till att hunden gick därifrån omedelbart.
De metoder som du använt hittills (morra, lägga på rygg osv) innebär i princip att du dominerar din hund, vilket allt som oftast bara gör saker värre. Jag anklagar dig inte för någonting, jag vet att det inte är lätt att vara ung och ha hund, men som många redan har sagt borde du nog testa lite nyare metoder.
Jag tror inte på en relation mellan hund/människa som innefattar rang, dominans osv. Visst ska man vara en stark ledare, men inte genom att visa hunden att man är större, starkare och bättre än den. Det viktigaste är att ha en bra kontakt och relation till sin hund! En bra artikel att läsa är "Den missuppfattade dominansen". Den fick mig att inse ett och annat!
Lycka till med din fralla 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#1 han går ju fram till mig med inga problem då behöver jag väll minte hålla på med det?
okej tack för alla svar
Mitt tips, kotackt övningar och rolig träning ihop, få honom att tycka du är det roligaste och bästa som finns, även lära honom ett kommando som betyder att han ska lägga sig på en viss plats i köket, så ligger han under bordet kan du skicka iväg honom till sin plats :)

jupp mitt råd är att göra det endå eftersom han kommer se dig som godis vilket är en bra sak ;) min fralla är så långt ifrån aggresiv man kan komma men varje gång jag sätter mig ner och han kommer får han godis. när vi är ute på promenader och han söker ögonkontakt ger jag ett klick och godis.
Dett kommer resultera i att hunden kommer göra saker för att få ett klick och godis. morrar han ger du inget godis vilket på sikt kommer göra att han slutar, han vill ju ha belöning. belönas han inte så kommer han sluta med det han gör. gå in på klickerträning i fokus och läs där, läs på om possitiv förstärkning (jag rekomenderar karen pryors böcker) och börja med detta. tro mig, du kommer se en ordentlig skillnad snabbt (sålänge du lär dig använda klickern, det är ingen fjärrkontroll) =)
okej
Titta på cesar millan :D han har ett avsnitt med tre frallor med massa problem dom lägger han på rygg och sedan är problemet löst….
Är du arg rädd eller frustrerad så kan du glömma att du ska få din hund att bli lugn när han ligger på rygg…. målet med att välta är ju en dominas övning…. och tala om att hunden gjort fel men är man arg och gör dett så vet hunden den och skiter totalt i vad man säger.
ja skulle när hunden ligger i sängen tex med dig testa att lägg honom på rygg då när ni haft en gos stund eller något. när du gör det och han ligger på rygg avslappning så ska du känner efter hur du känner.
Den känslan och tankden ska du alltid ha när du lägger ner honom…..lugn men bestämd :D
Funkar alltid för mig :D
Lycka till jätte mkt :D
#11 Haha tror du på det själv?
Han gör saker icke framför kameran innan kan jag ju säga ;) Och långt ifrån alla hans metoder är bra och passar inte alla hundar, även om det är samma ras.
#12 å nej vill du prata illa om cesar så finns de ett sida här inne som du kan göra de ja tror på cesar och har jobbat med alla möjliga raser på samma sätt som cesar och de funkar om du inte tror på han så är det din sak men du kan inte ändra mitt sätt och tänka så de är ingen ide….ja försöker hjälpa den här tjejen och det är mitt sätt. vill inte hon testa så är de upp till henne….. men varför skriver du till mig? har du nå bättre tips så skriv de till henne i stället för att hitta dom fel du inte gillar i mina inlägg.
Om jag var du skulle jag gå någon typ av hundkurs (vardagslydnad, agilitly, rallylydnad) och träna med hunden. Då tränar man sitt samarbete med hunden och hunden blir mer lyhörd och får större förtroende för dig :)
#13 Har inte pratat illa om han, sagt som det är ;)
Man kan inte förlita sig på en tränare, och speciellt inte bara för att personen i fråga är känd på tv.
Och nej har inte letat "fel" i dina lägg? Vad har du fått det ifrån?
Har bara skrivit ren fakta.
#13 Jag är precis som #12, jag gillar inte Cesar. Men jag tror säkert att hans metoder funkar, eller nja, men hunden slutar kanske med beteendet för ett tag. Det som jag tänker på är varför hunden lyder. Jag vill iallafall inte ha en hund som lyder för att han vet att han får obehag annars. Jag vill ha en hund som lyder för att han vet att han tjänar på det, och framförallt för att han tycker att det är kul! Detta åstadkommer man verkligen inte genom att träna enligt Cesars metoder. Men visst får alla ha sina egna åsikter, detta är min!
8/5-13 & 1/6-13
jag tror på att alla Cesar's metoder funkar om man gör dom rätt!
men jag blir arg så arg på Sixten när han biter mig så jag är arg och frustrerad!
#17 bli inte det! det gör bara saken värre. försök att istället när du blir arg och frustrerad, ta ett djupt andetag och förbli lugn. för hundar är experter på kroppsspråk, och märker på dig när du blir frusttrerad och då gör det bara saken mycket värre.
btw det finns trådar om millan, där kan man ju skriva vad man tycker och tänker ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 Som jag sa: Det är inte någon som ifrågasätter ifall metoderna fungerar eller inte, utan mer om de är moraliskt korrekta att utföra..
Förlåt för OT, ska inte säga något mer nu 
8/5-13 & 1/6-13
Du kan använda klicker, det är ett bra sätt. Tycker för övrigt att CM är bra (för det mesta). Har sett många avsnitt där han Berömmer och klappar hundarna. Så han använder ju sig också av positiv förstärkning. Om man använder hans metoder på rätt sätt, så går det. Vi har använt hans metoder på våran hund. Han är personlig som bara den!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Du kanske behöver få hjälp av någon kunnig person som kan komma åt själva grundproblemet - varför din hund morrar och biter dig, vad är anledningen till det? Jag tycket det låter som att han skiter i dig helt enkelt och gör lite som han vill och tycker, förmodligen blandat med osäkerhet och att han inte litar på dig. Men jag är ingen expert på sådant här och det är svårt att sia om orsaker när man inte träffat och sett er i verkligheten.
Men gissar på att du behöver bygga upp en bättre relation mellan dig och din hund där han är trygg och litar på dig. Gå gärna en kurs med hunden där du kan få hjälp, bara en vanlig rolig vardagskurs, agility eller nån kurs inriktat på just kontakt och samarbete skulle säkert hjälpa er jättemycket. Ni behöver få ha roligt ihop, bygga förtroende er emellan =)
Det är svårt för att säga vad som orsakar att din hund biter dig i fötterna under bordet.
Men jag tycker det låter som att eran hund saknar regler och struktur.
Jag har en vän som har jackrusselterrierblandning i familjen, och han har bititi diverse människor, han har bitit alla i familjen, grannens hund, granne. och han har bitit alla dessa ungefär på samma sätt som din bulldog bitier dig i foten. Det kan vara så att det är din pappa som måste få säga ifrån till hunden, han får helt enkelt komma och ta tag i hunden och ta ut den från under bordet. För det låter som att hunden tycker att din pappa är den man kan lyssna på.
Det finns så klart en massa knept till hur man kan träna en hund attinte bita dig i foten.
Men ibland tror jag att när en hund gör såhär så räcker det med att man bara behöver hävda sig lite. Antagligen har denna söta bulldog fått bita flickan i foten några gånger nu och han har lärt sig själv att han kan göra så. Låter nästan som en såndär sak som valpar gör, ska hålla på och kivas men att det har blivit lite värre.
men jag tycker att du kan göra såhär:
Sätt på dig ett par skor och ett par grova vantar, eller ta på dig 4 par handskar som han inte kan bita igenom, och en tjock tröja. Sen sätter du dig sådär som du brukar göra vid detdär bordet där han biter dig i foten. Sätt dig vid bordet precis som du alltid brukar göra när han biter dig i foten.. och lägg ut foten (glöm inte ha skor på) sådär som du brukar göra när han biter och just när han biter säger du "HEJ! så får man inte göra!" och om han morrar så kan du ta tag i huden på honom, inte hårt, men bara så han inte kan slingra sig och då behöver du ju inte vara rädd att han biter dig ellerhur? för då har du handskarna på och om han biter så gör det inte ont?
Och när du tar tag i huden så säger du bestämt "Sådär får man inte göra!" Hunden förstår inte vad det är för ord du säger, men den förstår din ton, att du menar allvar. sen sätter du dig på stolen igen och låter hunden vara och gör så där med foten igen, och om han morrar igen så tar du tag i honom igen och säger till honom igen med bestämd röst "Hörre du!" :) och det spelar ingen roll var du tar tag, men du måste ta ett ordentligt (inte hårt så han får ont men bestämt), en bulldog har mycket hud och det gör inte ont på dom om man tar tag. Bästa ställena att ta tag på är antingen nackskinnet eller mellan frambenet och bröstet. Och du får inte släppa om han försöker slita sig eller om han skriker. Då ska du bara ignorera det och fortsätta att hålla fast, och vänta tills han slutar försöka och precis när han har gett upp släpper du och fortsätter. Då kan det hända att han springer till din pappa, och då får du be din pappa att inte klappa honom just då. För då ömkar din pappa honom när han är orolig av det du just gjorde. Säkert räcker det me datt du bara behöver ta tag 1 gång. Men ta på dig handkar för säkerhets skull.
Du får inte lägga någon tyngd på honom när du tar tag. du ska alltså bara greppa tag i skinnet.
Det kan faktiskt hjälpa om du bara tar på dig skor (det ska alltså vara tjocka skor, tillexempel vinterskor) och sätter dig vid bordet och och vifta lite på foten lite gran så han blir frestad att bita, och han kanske biter, men när han märker att du knappt ens märker det eftersom skon är fö tjock för att hans tänder ska komma åt dina tår KAN det hända att han bara tröttnar och ger upp :-) sen kan du fortsätta ha på skor några gånger till vid samma bord där han brukar bita dig i tån. För då kommer han till slut lär han sig att, "äh ingen ide" :-D Bulldogs är envisa, men dom gör saker som dom får något utav. Så när han biter dig så kanske du säger aj och drar undan foten. och blir lite argh på honom och kanske gör något som sen skrämmer honom och då blir han bara mer aggressiv och det gör att han fortsätter bita för att försvara sig och jag tror att det till och med kommer bli värre. Men när du har skon på gör det inte ont och då kan du låta honom nafsa nästan hur mycket han vill utan att du reagerar på att han nafsar, och när han märker att nafsningarna inte hjälper så ger han upp. Det finns en chans att dte kan hjälpa
Ja nu lär jag bli bränd på bål här av alla för att denhär metoden verkar lite skarp eller. :-)
Men den är inte så hård som det låter. Det handlar bara om att hävda sig lite.
Kan tyckas konstigt att även jag tycker att Cesar millan är dålig, men han använder ju rätt bryska metoder. han använder stackelhalsband, han använder elhalsband. han använder grovt tvång. Var det ingen av er Cesarmillan-älskare som såg detdär avsnittet när han var på ett kvinnofängelse och skulle få en hund som vägrade att gå frammåt , att gå? Hunden sk*t och pissade ju på sig innan?? Undgick det er? eller menar ni att det är värt det? Samma med hunden som INTE gillade att gå in i hund-spa-bilen. den hunden sk*t ju på sig också. Eller missade ni den svarta vallhunden som som totalt hade katter? Såg ni inte att Cesar hade elhalsband på honom och fjärrkontroll till den i fickan?? Och han visade inte fjärren, men om man tittade noga på hans hand så ser man att han håller i nått vid öppningen till fickan. Han skulle få hunden att ignorera katten. Efter att han tryckte på knappen och hunden hoppade till påstod Cesar att det var hans "stöt" med handen som fick honom att lyda. :P
- Jo alltså jag var ett stort fan till Cesar millan i början, "köpte" hela kittet.
Men ni vet, Amerikansk TV är proffs på att manipulera tittare. Även om dom inte klipper bort så är dom otroligt duktiga på att vinkla scenerna med ljus och ljud för att få det att se bra ut. Plus dendär lugnande berättarösten som får allt att låta positivt.
Visst har han en del bra grejer men tycker dom negativa grejerna han gör dominerar så pass att det överskuggar allt det andra. Sen har an börjat ha MER positiva saker i rutan nu, tror jag för att han säkerligen har fått väääldigt mycket kritik från duktiga hundtränare runt om i världen. det mönstret såg man ju med Fredrik Steen också, än mer tydligare.
Ursäkta för mitt OT-snack men men jag DET VAR FAKTISKT INTE JAG SOM BÖRJADE ;PPP Faktiskt!!! ;)
#22 "Det handlar bara om att hävda sig lite" Förklara gärna för mig varför detta är ett bra sätt att visa sitt ledarskap på. Varför det är bättre än att vara vägledande, ödmjuk och lugn - och på så sätt visa hunden att man är en stark ledare.
8/5-13 & 1/6-13
#23 kan inte du berätta hur du skulle göra? Helt och hållet ödmjukt.

#22 måste hoppa in här och säga att jag inte håller med dig överhuvudtaget om uppföstrans tippset MEN vi har många åsikter och jag är inte ute efter att bråka eller tjaffsa utan ville faktiskt klappa dig på ryggen och tacka för ett riktigt bra skrivet inlägg! Väl skriver och förklarat på ett bra sett!
(jag är skum jag vet, men det är så sällan jag ser inlägg där jag inte håller med om alls men endå är välskrivna så jag var naturligtvis tvungen att ge dig en cyberklapp på axeln) =P
#24 Redan gjort :).
8/5-13 & 1/6-13
#25 tack, du är inte alls skum, det är bara väldigt moget att kunna acceptera andras sätt o tankar.
#25 jag menar inte att det är bättre än att använda klicker eller andra liknande metoder, men jag tolkar Ot som att hon kanske inte riktigt är rätt person att försöka träna bort aggrissionen med klicker ännu. Jag kände att det kanske är lite för avancerat för denhär tjejen som kanske är lite försiktig av sig o så, för att kunna träna bort dethär beteendet från hunden så måste man ju ha lite självförteoende i det man gör och har man ingen klickervana så kanske det blir svårt att ha nått självförtoende när man ska börja och det blir lätt ena handa och ganska stor risk att man gör fel och kanske till och med förstörker beteendet istället…
Ett annat förslag skulle också kunna vara ju att hon tog hjälp av någon som har tränat med klicker tidigare, kanske gärna är lite äldre än henne och som kan hjälpa henne och finnas med henne när hon ska börja…
#26 haha ja, oj. Såg inte det ;)
#22 Om man triggar en hund till att bita - då är det, enligt mig, självförvållat. TS vill ju ha bort beteendet och då ska hon väl inte trigga igång det för att sedan säga till hunden att den gjort fel? Retar man en hund, vilken som, så får man en reaktion. Vill man inte ha den reaktionen på en hund, så reta den inte.
MVH
Sofie
Ts, Jag skulle helt enkelt se till att han inte får ligga under bordet. Visa bort honom därifrån.
#29 det är väl inte att trigga genom att sitta på köks stolen? dock om hon sträcker fram foten till hunden eller puttar med foten på hunden triggar hon.
jag tror inte det handlar om att hon triggar, för mig låter det faktiskt mer som en slags "denhär platsen är min jag och din fot får rätta sig efter hur jag tycker att den får betee sig på min plats" :-) nått i den stilen iaf.
Jag tror i allafall inte att tjejen sitter och avsiktligt försöker reta hunden som sitter under bordet.
#31 Så här står det bl.a. i #22
"Det kan faktiskt hjälpa om du bara tar på dig skor (det ska alltså vara tjocka skor, tillexempel vinterskor) och sätter dig vid bordet och och vifta lite på foten lite gran så han blir frestad att bita, och han kanske biter, men när han märker att du knappt ens märker det eftersom skon är fö tjock för att hans tänder ska komma åt dina tår KAN det hända att han bara tröttnar och ger upp :-)"
Jag uppfattar det som så att hon då ska trigga igång hunden - och sedan ska hunden förstå att det inte var tillåtet…
MVH
Sofie
Mjo men det kan upplevas som prodocerande för hunden om han sitter under bordet och hon rör på foten och om det är så lär väl han först morra och sen försöka bita och då märker han att det inte ger nått och samtidigt så är det ingen som gör en big deal av att han biter och det kan resultera i att han slutar :)
Inget elakt med det :)
#11 Herregud? Lägga en hund på rygg? Hur kan man ens rekommendera något sådant? Man ska aldrig lägga en hund på rygg för att försöka visa att man är större eller dy liknande. Om en hund lägger sig på rygg, så ska den göra det själv - för att visa underskattelse. Jag gillar dock aldrig beteendet att min hund lägger sig på rygg inför mig, jag vill ju trots allt att hon och jag ska ha en bra relation. Men det finns några gånger då hon lägger sig på rygg, tex. när hon fjäskar (dock har det inte alls med underskattelse att göra, utan "ååh matte kolla vad söööt jag är!!" - jag ignorerar henne), om hon gjort nåt hon inte får - tex, ätit kattmat och jag bara frågar vad gjorde du? du lägger hon sig på rygg (jag ignorerar henne då) och förstärker henne sen när hon blir "normal" igen. Sen inför andra hundar osv, men det är en helt annan sak.
Tycker helt enkelt att du ska göra som #1 sa. Tycker det hon skrev var väldigt vettigt, sunt och bra. En relation ska aldrig byggas på "dominans"/"översittande" eller dy liknande.
Har inte läst hela tråden.
#35 tror inte hon lägger sig på rygg för att "kolla vad söt jag är när jag har ätit kattmat" :) Tror hon försöker undvika konfrontation för att hon vet att hon har gjort något som hon inte egentligen får. nått sånt iaf
#36 Hon beskriver två olika händelser, en "åh så söt" och en när hon t.ex. ätit kattmat. 
- Mvh Emma
haha Aha:)
NU har inte jag läst igenom alla svaren, men så här hade jag nog gjort om det avr min hund. När han börjat bita i fötterna, säger man bestämt "Nej" och flyttar lite på fötterna, slutar han inte då, så hade jag rest mig upp och bett hunden gå iväg. Om hundne inte lyssnar så går man själv och säger till hunden att följa med och säger till hunden att tex lägga sig i sin korg/bädd.
Sedan hade jag gått och satt mig igen och då ska hunden stanna kvar en liten stund i korgen, alltså den ska inte fara efter dig så fort du vänder dig om, utan då bara be hunden gå tillbaka till korgen.
Kommer hunden när jag satt mig igen är det ok, och om han börjar tugga ¨på tårna igen, så samma procedur.
Under denna tid är man inte upprörd elelr arg, utan bara tar det lungt och avslappnat. Genom att be hunden gå iväg,så visar man att betendet inte är okej, och bland det värsta som finns för en hund är att bli bortvisad från sin "flock" och genom att visa att om han biter på tårna så får han inte vara med och får ingen uppmärksamhet så kommer han sluta med det.
Sen jättevitkigt att berömma honom och klappa på honom när han kommer och inte biter på tårna också :)
Det kan också funka :)