Vilken ras?...
Pratade med pappa förut ang. att köpa hund, han verkligen älskar hundar, det märker man ju. Han vill också gärna ha hund, men min mamma är ju det stora problemet som inte vill ha hund. Därför har pappa börjat leta efter en friggebod som vi sätter på trädgården, där får jag bo tillsammans med min hund. Självklart får hunden vara i huset, och träffa resten av familjen, alla gillar ju hundar, men det största är att mamma inte vill ta hand om en hund. Jag och min syster, även min pappa när han inte jobbar, kommer ju gå ut med hunden, min pappa betalar såklart (haha) och så blir det massor av kel i våran lilla stuga. Jag gör inget på min fritid vilket betyder att hunden får 100% uppmärksamhet. Päls är inget problem, jag har tid för det. Jag vill helst träna kantarellsök, det har jag alltid tyckt var intressant. Agility verkar också vara ett kul sätt att stimulera hunden, jag är inte så intresserad av att tävla, utan mer som en kul sak vi skulle göra tillsammans. Vill ha en vänlig, lugn hund men som också kan hänga med ut i skogen på en lång promenad. Bor mitt ute i ingenstans och har tillgång till skog, sjö mm. Dock bor jag i centrum så det blir också promenader runt i villaområdet jag bor i på morgon och kväll, men efter skolan blir det en lite längre promenad runt i hela byn. Jag vill ge minst två korta och en lång promenad, men helst en kort morgonpromenad bara för att tömma blåsan och sträcka på sig, sedan när min syster kommer hem vid 14 så tar hon och ut hunden för att tömma blåsan och sträcka på benen igen, sen kommer jag en timme senare och går en lång promenad och sedan in och leker lite, äter, och sedan vid 20-22 så sträcker vi på benen igen och tömmer blåsan, plockar bort mat, och går och lägger oss om ett par timmar. Men vilken av alla världens raser skulle vi välja? Dom som jag föreslagit för pappa är Golden Retriever, Cavalier King Charles Spaniel och Pudel. Men han tyckte Cavaliern och Pudeln var fula, han får väl träffa en på riktigt haha. Så jag har berättat lite om vad jag vill ha och vad jag kan ge, så får ni föreslå.
Jag tycker du ska kolla vidare på pudeln 
Jag kan inte låta bli att tycka att i erat fall är det inte rasfråga ni ska diskutera i familjen, utan hund överhuvudtaget. Att du ska bo i en friggebod på gården med hunden, låter i mina öron helt befängt.
Låter ju jättekonstigt att du ska behöva bo i en friggebod med hunden..?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
väldigt konstigt att bo i en lyhörd friggebod på gården desutom med en pudel som kanske gärna vaktskäller på konstuga ljud uteifrån :-)
fast säkert skulle dom flesta hundar som har lite skall i sig skälla i en sån, lyhörd boning :-)
Cavaliern är nog inte så bra.
Ta en påpälsad hund som inte fryser om du ska vara ute så ofta med den och desutom ska bo i en kall friggebod året om :-) kanske skulle en western highland terrier passa er? :) Skulle säkert gilla kantarellsök och lek o sånt.
Iofs inte så väärst påpälsad…hm….
Men detdär med att bo på en friggebod på tomten, låter inte så hållbart, låter som att det kan finnas en risk för att ni kanske ångrar er längre fram och då bara för att er mamma inte vill ha hunden i huset blir tvugna att omplacera den?
Alla som är skeptiska mot friggeboden, den kommer vara isolerad och se ut precis som ett vanligt rum. Det var planerat att jag skulle bo i en sådan ändå då jag hat tröttnat på mina syskon.
Och berätta gärna varför ni inte tycker om friggeboden, den kommer vara isolerad (självklart) och 20kvm ungefär.
#5 Jag tycker helt enkelt att ska man skaffa hund när man bor med sin familj så ska alla vara överens om hundköpet. I ditt fall så vill ju inte din mamma ha en hund boendes hos er.
Hur gammal är du? Kan du inte vänta med att skaffa hund tills du skaffar eget?
Tänk ifall det av någon anledning inte fungerar att bo i friggeboden tillsammans med hunden? Vad gör du då?
#5 Jag blir 15 i år, och det är inte det att mamma inte vill ha en hund. Det gör inget om vi har en hund, hon jobbar ändå 5-19 vilket betyder att hon aldrig skulle behöva ta hand om hunden. Vi hade Nino förut och hon var helt okej med honom, hon tyckte om honom ända tills han blev aggressiv mot alla i familjen förutom mig och kunde inte bo kvar.
Funkar det inte i friggeboden får min syster bo där och jag bor kvar i rummet jag har nu.
#7 Men du skriver ju "Han vill också gärna ha hund, men min mamma är ju det stora problemet som inte vill ha hund."
varför blev Nimo aggressiv??? :o
Jag tycker dom de andra att det är konstigt att du ska behöva bo i firggebod. Att skaffa hund måste hela familjen vara med på ovasett vad. Tänk om det skulle hända er ngt en bilolycka som du och din syster och pappa är med i. Vem ska då ta hand om hunden? Detta får vi ju verkligen hoppas inte händer och är ju inte möjligt. Men man kan aldrig veta till 100%
Jag förstår din längtan jag fick själv vänta i 13 år tills jag fick min första hund. Sa att jag ville ha en första gången när jag var 2 år och fick min lilla kille när han jag var 15 år så visst fick man vänta. Och den väntan är ju hemsk. Dessutom är ju hundar flockdjur som vill vara tillsammans med andra.
Hade du tänkt skaffa valp i sånna fall vem skulle vara hemma med valpen om du och din sysckon går i skolan och föräldrarna jobbar? En valp behöver mkt vård och omsorg i början.
Jag tkr du ska ta och fundera mkt innan du skaffar hund eller om du ens bör göra det. Kanske kan du få långa en hund nån gång i veckan så din mamma får testa på hur det ä lite?
Tkr synd om dig att din mamma inte vill vet själv hur det känns. Men det blir bäst om du kan lösa det med alla i familjen. Du kommer ju säkert vilja umgås med din mamma också. Jag ser inte det hela som en lösning genom att splittra familjen.
8# Ja, hon vill inte ha hund, men det är ju inte det jag frågar efter härm utan tips på vilken ras vi skulle kuna skaffa.
9# Vi vet inte, han mådde bra och var jättesnäll tills en dag när min syster skrek till för hon hade blivit biten, vi trodde det var en engångshändelse och betedde oss normalt… Men sedan hände det igen, då blev hon anti-Nino och vägrade ens titta på honom, han fick inte vara lös i huset när min syster var hemma (hon är inte så ofta hemma), när hon, efter två veckor, försökte klappa honom igen, bet han. Då hade han ändå fått lukta och vara i samma rum som henne utan att kunna röra henna (jag höll honom) många gånger. Efter det var hon så rädd att dte inte fanns något vi kunde göra utan han fick flytta hem till min fasters man.
4 vaktskäller på konstiga ljud det gör väl inte pudlar.
Därimot skulle inte jag skaffa hund o bo i en friggebo bara för att mamma ,varför vill hon inte ha hund? jag anser att alla i en familj ska vara med på skaffa hund sen om nu en säger nja jag vill inte för jag vill inte gå ut då får alla andra ta det ansvaret för hunden kommer ut. Vad ska ni mer göra med hunden än kantarellsö o lite agillity?
#12 Inte? :) Okaj:)
Jag skulle hellre vilja veta hur ofta man tänkt sig att gå på agility med hunden, apropå Forest senaste inlägg.
Agility är väl bra stimulering men om man bara har tänkt sig var annan vecka eller 1 gång i veckan, vet inte om det är tillräckligt för att man ska kunna säga att man aktiverar hunden :) Sen vissa hundar nöjer ju sig med ganska lite också, men det är nog inte ett så roligt liv för hunden med bara promenader oavsett hehe
Måste tilläga att jag inte alls tror hunden hade uppskattat att vara ensam varje dag. Visst finns det folks om har sina hundar ensamma varje dag men nja det tror inte jag på. Hunden kan lätt bli understimulerad. Sen har väl du även läxer när du kommer hem från skolan. Och när du börjar på gymnasiet (om du väljer att göra det) Så får man räkna med att lägga ner mkt tid om man vill ha höga betyg.
Tkr din mamma ska vara med på det hela om det ska funka överhuvetaget.
#14 bra tänkt
#12 Mamma är inte emot eller för att skaffa hund, det enda problemet är att hon inte vill ta hand om hunden, men även om hon ville det så skulle hon inte kunna. Hon är borta 5-18/19. Det skulel bli jag eller min syster som går ut med hunden. Min pappa är sjukskriven ibland för att han inte han jobba som svetsare, sittandes på knäna som behöver opereras, då är han klart ute med hunden mycket, sedan har han eget företag och ibland lbir det hål mellan projekten vilket betyder att han är hemma och gör ingenting, och det blir promenader. Och jag gör ingenting. Ingenting, verkligen. Jag har alltid tid för hunden.
Mer än lite agility och kantarellsök blir det dom vanliga kommandon till att börja med, Sitt, ligg, inkallning. Sedan, för skojs skull, och stimulering, fler tricks. Som t.ex rulla runt, hoppa, städa, ja, vanliga.
#10 Ja, om halva familjen dör är nog inte vem som ska ta hand om hudnen det största problemet? Två av ens barn och ens man har dött? Hunden får väl bo hos en av mina vänner (som har/har haft hund) tills den kan omplaceras? Annars tycker jag det är lite väl långsökt.
Ja, det skulle vara en valp, men självklart skulle vi få hem den i början av sommarlovet som alla andra.
#16Det är inte så jag menar jag menar bara att man bör alltid ha en reservplan ifall ngt skulle hända. T.ex. nån går bort man kanse inte har råd att ha kvar hunden eller inte tid och ork. Eller nån blir allergisk. Visst låter det kanske lite overkill men jag är alltid noga med saker som rör mina hundar och tänker efter en extra gång.
Själv så fick syrran fruktansvärda allergisk sympton och de visade alltid efter att hundarna hade vart i hennes närhet. Som tur var det inte det hon inte tålde utan kylan. Men då hade ju hundarna fått bo hos mormor och morfar till man hade funnit en bättre lösning. Menar absolut inget ila tror du mer än väl hade tagit bra hand om hunden och jag hoppas att det löser sig för dig! :)
Varför blev nimo aggressiv?? fick aldrig veta det. Trix som sitt och rulla runt, inkallning, hoppa(?), är ju inte så mycket till stimulering, och kantarellsök gör man ju inte varje dag, men du kan ju lägga spår tillexempel, det kan man göra i princip året runt :)
#11 Jag vet att det inte är det du frågade, men det var det jag reagerade på i din text. Jag tycker iallafall att alla i familjen ska vara överens när man skaffar hund. Men det är vad jag tycker sen är det ju du som bestämmer hur du vill göra. Skulle iallafall föreslå att ni hela familjen sätter er ner och diskuterar hundköpet så att det inte slutar med att hunden tvingas omplaceras sen.
16 Hur gammal räknar ni då med att valpen hinner bli när sommarlovet är slut? Att din mamma är imot pga hon arbetar så mycket o ni kan inte direkt lita på att eran far kan ta hunden då han verkar jobba lite hattigt o lustigt är kanske dagmatte/husse en bra sak att skaffa oxå innan man skaffar valpen så den är inbokad. Jag skulle se på rasgrupp 9. Sen ser jag väl inte direkt hinder med att låta valpen + du itne bo inne? Det hela var väl för att din mamma inte ville ha hund o du skulle därmed bo i friggeboden
Jag själv rek inte nån uppfödare eftersom jag anser att det är föräldrarnas ansvar att leta valp/hund inte barnens.
#18 Fast.. trix är faktiskt bra stimulering, om man lär in på "rätt" sätt. Frishaping, då måste hunden tänka. Gör jag detta varje dag så blir min hund lugn, gör jag det inte så blir hon inte lugn och med frishaping + klicker så tränas huvudet. Så jo, det är ganska mycket stimulering.. Sen om man bara visar hunden med "gammal" metod så är det klart att det inte är mycket till stimulering.
#21 ja det beror sig på hur hon menade där
#20 Men om hon ändå skulle flytta ut ur huset, men ändå bo kvar på tomten, för att hon tröttnat på sina syskon (vilket jag förstå helt, syskon är mer pina än lycka ibland) så är det ju inte enbart för att hon vill ha hund. Mamman i familjen vill inte ta hand om hunden, men hon verkar inte heller ha tid för hunden så just det borde ju inte vara något problem.
TS, en liten hund kanske om ni ska bo på 20kvm? Det är ju inte någon stor yta precis.. Är du 15 börjar du väl gymnasiet till hösten? Ska du bo hemma då, eller har sökt till internat? För i så fall kan ju en lite äldre valp vara mer aktuellt, hundgymnasium t.ex. så ska väl hunden vara över året innan den får vara med. Om jag inte minns fel. Och har du sökt till hundgymnasium så är det ju roligast att ha med egen hund.
MVH
Sofie
"23 jag går på hundgynasium och det är ingen speciell ålder hundarna behöver vara i det enda kravet är att man ska kunna ha kontroll över hunden och den ska vara vaccinderad. Men annars ska det gå bra iallfall är det så där jag går
Men en 2 månaders valp är väl inget att rekomendera precis
#17 Jo men som sagt så gör det inget om någon blir allergisk, jag kommer bo i friggeboden.
#18 Jag kommer ju träna andra saker beroende på årstiden. Men just dom två sakerna är jag intresserad av just nu. Och jag svarade i ett annat inlägg ang. Nino.
#19 Jag vet inte vad jag ska säga, jag har ju berättat att mamma jobbar hela dagarna och knappt märker avd osm händer här hemma, jag skulle lika gärna kunant ha en hund här nu, hon märker knappt nåt.
#20 Jag går ju ut med hudnen kl. 9 sedan min syster vid 14, det är ju 5 timamar och jag anser att 5h är helt okej, och jag vet att det är lagligt, och hunden kommer inte dö av det. Min bror som kommer hem innan det ger ju också hunden sällskap runt 13. Jag vet att ett sommarlov äår långt nog för en valp att vänja sig, det är ju så långt som alla familjer har. Mina kompisar har alla gjort så och deras hundar mår finfint.
#24 Då är det väl ändrat eller olika, ja va på öppet hus på ett hundgymnasium när jag skulle söka och jag har för mig att det var 1 år som va minimum ålder på hunden för att det kunde vara en del krävande aktiviter/träningar/tävlingar. Men det är ju några år sen (typ 7) så det kan ju vara annorlunda nu. :)
MVH
Sofie
#26 ja det har nog förändrats man kan ju alltid prata med läraren vad de tänkt göra på den lektionen. En gång var det ex vis en japansk spets valp med på lektionen men det var när vi skulle göra hälso test det är ju bara bra övning att börja med tidigt
Min valp fick följa med första gången nu förra fredagen han är 10 månader så jag har tänkt lite som du gjort.
25 men valpen är väl ungeför 5 mån max när lovet slutar? Jag hade inte räknat med att en valp klarar av att vara själv i 5 timar , det var det jag menar inte att han hinner vänja sig vid bo hos er :)
TS jag hoppas du förstår att alla som skriver till dig vill bara hjälpa till så det blir så bra som möjligt
#27 Ja, absolut. Dom vet ju bättre än jag vad som görs på deras lektioner
Det var bara en tanke om TS tänkt gå hundlinje under gymnasiumet. Visst är det bra träning även för valpar och unghundar, men jag skulle tycka det var tråkigt att behöva låna någon annans hund eller inte kunna vara med själv på vissa träningar eller aktiviteter för att hunden är för ung.
MVH
Sofie
tips från mig! visa din mamma alla fördelar med hund, skaffa någon som kan ha hunden på dagarna (hundar är flockdjur, dom brukar inte må bra av att vara ensamma vrje dag, iaf inte trivas med det), och kolla någon av raserna eurasier eller lagotto :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#31 Lagotto kräver mer, klart individ till individ som med alla andra raser då vissa är lugnare andra blir hyper om de inte får den utloppet av sin energi men skulle iaf inte rekommendera en Lago.
// Hannah
#31 Nej, Lagotto kräver mer än så ..
Jag tycker att du ska titta på hundraserna i Rasgrupp 9. Kanske att en Japansk spets, eller en mindre Vinthund skulle passa också :)
#33 men de flesta kräver att få springa av sig varje dag. Så det måste hon ju tänka på
*skummade* lite och såg det med gymnasium, det är 11mån som gäller på de jag har frågat på…
En friggebod får vara max 15 kvm , inte för att det spelar så stor roll i sak, men rätt ska vara rätt :)
#36 Jo jag vet, men vi köper en fördig för ca 60 000.
Och om det blir en hund på det så tror jag inte pappa blir glad om det är nån Chihuahua för 20 000, och att han också ska köpa ett till hus i Grekland, så att det inte ska vara en allt för dyr hundras är också att tänka på…
Och jag kommer inte börja gymnasium förrän 2013, jag går i åttan nu. Och jag planerar att gå Dingle, självklart är det inte säkert att jag kommer in där, men det är min dröm. I alla fall djursjukvård eller hundprogrammet.
#37 Ja läste att du var 15 och då brukar man gå i 9an ;) Men då är det länge kvar.
En liten hund skulle jag kollat på, priset spelar ju roll om ni även ska köpa hus i Grekland (om inte det kan vänta?) men jag tycker inte ni ska kolla på hund efter hur mycket den kostar, utan mer hur hunden är.
MVH
Sofie
Jag röstar fortfarande för en western highland terrier! Tror det skulle passa dig bra!
nu har jag läst inlägget med varför Nimo blev Aggressiv, och måste säga att det är oroande. Men men.
skulle den också bita nån så får den väl också flytta till din faster man, till slut har han väl en hel kennel där med hundar som ni int ehar klarat av ;D Nä skoja bara:) Det blir nog säkert bra ;)
#38 Priset är inte det viktigaste, men jag menar bara att det är något att tänka på att hunden inte kan kosta hur mycket som helst…
Och jag fyller 15 i september, så än så länge går jag bara i åttan!
#West Hogland White Terrier menar du eller?
Och det med Nino är helt utanför detta. Nino kom från Grekland och var inte van att få någon kärlek, han satt och vaktade ett hus. Fick mat varannan dag och vattnet var skitigt som satan. Han vaktade tills han blev ca. 7 år och då "adopterade" vi honom. Hela familjen kände honom och hade varit mycket med honom där nere, sedan när han kom hit blev det bara för mycket för honom och han blev väldigt stressad av alla fördändringar. Men han var närmast mig och mig gjorde han inte ett skvatt emot, han var världens härligaste hund när han var tillsammans med mig. Tro inte det var lätt att lämna tillbaka honom, jag var helt förkrossad när han hade bititit min syster och kan inte ens skrva om det utan att börja gråta.
#39, 40 West Highland White Terrier heter rasen.
#40 Okej :)
MVH
Sofie
#40 Okej :)