Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3412 ggr
[memyselfandii]
0

Överviktig Schäfer

Min tik får pedigree i torrfoder. Det är så att hon blivit överviktig och väger 35kg och är då en schäfer tik som då som högst borde ligga på 32kg. Hon får 3 dl morgon & kväll alltså 6 dl mat + godiset hon får när vi tränar under dagen, godis mängden varierar. Godiset brukar vara blodpudding, korv, köttbullar och frolic.

Vi motionerar 2-3 timmar varje dag men är jag ledig så går vi i skogen i ca 4 timmar och då är hon lös hela tiden och springer väldigt mycket, är hon kopplad så går vi i snabb takt. Detta har vi gjort ett tag nu utan resultat.

Borde jag dra ned på maten? Hur mycket tycker ni jag ska ge isåfall? Jag ska även börja ge henne både torrfoder och pedigrees korvar. Hur ska jag fördela upp så hon får både korvarna och torrfodret i bra/rätt mängd för henne?

Jag bokstavligen suger på allt detta om foder men behöver verkligen hjälp och vänder mig därför hit.

För övrigt mår hon super bra av fodret!

Tack i förhand :)

Emaljoh4
0

Jag skulle byta foder.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Changrila
0

Varför vill du så hemskt gärna ge just pedigree?

Hur mycket motioneras hunden?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Ronon-m]
0

Ja då är det att dra ner på fodret som gäller! Jag ger min schäfer pedegree också, och det är ett kanonfoder! Jättefin päls, bra i hull. Men om du drar ner nån halv dl till att börja med, så kommer hon nog gå ner.. Annars får du sänka mer på mängden. Min schäfer är 11 månader snart och äter ca 7 dl, och hon är i perfekt vikt! :)

[memyselfandii]
0

#1-2 Jag vill inte byta eftersom jag tycker om deras märke.

#3 Jo det är ett jätte bra foder! Jag kan testa dra ner en halv dl ett tag och se om hon går ner. Tack för hjälpen! :)

Kalli
1

Beroende på vad ni tränar och om hunden gillar torrfodret går det också att byta ut en del av belöningen till torrfoder.

sofiek90
0

Tänk på att muskler väger mer än fett..

MVH

Sofie

Nuttra
0

Man ska ju inte kolla på vad tikar ska väga som mest :)

Har du känt på henne? Eller kollar du bara på vikten? Om du kan ana och känna av revbenen är det ingen fara, om du däremot inte känner de har hon nog lite hull ^^

Använd leksaker vid träning istället så skippar man den där extra maten, eller så kan man ta mat från hunden portioner och träna med de :)

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

sofiek90
0

Min tik väger 32 (eller 33, har inte riktigt koll) - men är på gränsen till för smal.. Kan ju vara tänkvärt, att det är olika som #7 säger.

MVH

Sofie

KvirrZ
0

Om du vill att hon ska gå ner i vikt tycker jag helt klart att du ska byta foder istället för att minska dagsgivan. Byt till ett foder med mindre spannmål, pedigree har det som första ingrediens (?), inget jag skulle ge till en hund man vill få ner i vikt.

Vi bytte från royal canin/pro plan (blandat) till orijen och våran golden gick av det ner från 30-31 till 28,5. Från att knappt känna revbenen till perfekt hull.

Och ge nyttigt godis istället för tex frolic för att hålla nere vikten Glad

- Mvh Emma

[memyselfandii]
0

#5 Hon älskar sitt foder! Jag brukar köra lite kontakt övningar då och då varje dag och då skulle jag faktiskt kunna använda mig av fodret! :)

#7 Jag känner revbenen, det gör jag, men det är lite fläsk emellan ;) När hon rör sig så "flänger" inte hennes kropp så som överviktiga hundars kropp gör… Vi brukar faktiskt kasta bollen när vi tränar. Anledningen att vi använde oss av godis eftersom hon inte får vara lös på gården och för att jag ville ha godis så att jag har när jag tränar inomhus. Nu går vi iväg till en fotbollsplan istället.

#9 Jag brukar inte ge henne frolic, köpte 1,5kg frolic för ca. 3 dagar sedan av anledningen som står ovan.

KvirrZ
0

#10 Okej, jag gick efter vad du skrev i #0

- Mvh Emma

russin
0

Man kan inte säga att en hund ska väga si eller så - man måste lära sig känna på sin egna hund om den är i bra hull eller inte. Kan man inte själv eller är osäker, så be någon annan hundkunnigGlad

Man ska känna revbenen lätt utan att behöva trycka in fingrarna - men det ska heller inte vara fördjupningar mellan revbenen, för då är hunden istället för smal (lite beroend epå ras)

sofiek90
0

Revbenen på mi n schäfer känns tydligt, och hon väger som sagt runt 32-33 kg. Hon bör gå upp mer i vikt, men det tar ju sin tid.

Det tar även tid att få en hund gå ner i vikt. Det säger ju inte POFF å så är hunden smal..

MVH

Sofie

[memyselfandii]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Jag har alltid tyckt hon är mullig och för en vecka sedan ungefär vägde jag henne och då visade det 34,8kg. Om jag känner lätt på henne så känner jag inte revbenen.

Grejen är den att jag bryr mig inte om hon väger 3-4 kg för mycket, det gör jag inte utan jag tänker mest på om det kommer påverka hennes höfter och armbågar i framtiden?

Jag tänkte på det där med muskler, min hund är inte värsta muskulös nu då men hon har faktiskt ganska mycket muskler på höfterna och armbågarna och jag tänkt på. Glad

Nicolina
5

Här kommer innehållsförteckningen på Pedigree Adult Kyckling:

"Spannmål (min. 4% ris, min. 4% vete, min. 4% majs), Kött & köttbiprodukter (min. 4% kyckling i de ljusbruna bitarna), Oljor & fetter (min. 0,2% fiskolja), Vegetabiliska biprodukter (min. 3% torkad betmassa), Mineraler, Vegetabiliskt proteinextrakt, Grönsaker (min. 4% morötter i oranga bitar, min. 4% bönor i gröna bitar)." Lånat från Animail.se

Bara för att en hund älskar och tycker om fodret så behövet det ju inte betyda att det är ett nyttigt och bra foder? Visst tycker du också att det är gott att äta på McDonalds, pizzerian, de där chipsen varje helg och smågodis i veckorna, eller vitt rostat bröd till frukost? Men är det nyttigt bara för att det är gott?

Det fodret du har valt är absolut inte nyttigt någonstans för din hund och det är också anledningen till att din hund har lite för mycket hull på kroppen. Välj ut ett nytt bra foder med bättre innehåll så kommer din hund att må mycket bättre! =)

Rafflan
0

Det är viktigt att inte titta på vågen utan känna på hunden, lite över normal vikt är ingen fara :)
Och muskler väger mer än fett ;)

En lagotto hane ska väga 13-16 kg, min hane vägde 19 kg och var inte fett ;)

sofiek90
0

För att kunna sitta så krävs väl en del muskler ;)

MVH

Sofie

Cassii
1

Varför byter du inte till ett foder med bra innehåll?

[memyselfandii]
0

Jag ska testa att belöna mer med bara bollen och ge maten som belöning och inte en massa onödig och onyttig godis, jag tycker det låter som en jätte bra idé, dessutom tycker min hund mer om bollen än allt godis jag ger ;)

#15 Jag tycker det är ett bra foder. Hon mår bra och hon har fin päls. Jag kanske överdriver väldigt mycket över hennes hull för jag är så jiddrans rädd att hon ska få höft/armbågs problem när hon blir äldre, jag vet helt ärligt inte ens om hon är mullig utan jag kanske som sagt över reagerar, jag får kontakta en hundkunnig i närheten och be den personen avgöra om hon är överviktig eller inte.

#17 Haha jo det gör ju det! Skrattande

Tack så jätte mycket för svaren!

sofiek90
0

#19 Jag brukar fråga veterinären när jag ändå är på klinik för vaccination. Dom brukar veta ;)

MVH

Sofie

[memyselfandii]
0

#20 Ooh smart! Det bor en veterinär ca. 5min härifrån som jag skulle kunna fråga, haha. Tungan ute

Nicolina
2

#19 Men varför tycker du att det är ett bra foder? Av vilken anledning mer än att hon mår bra och har fin päls? Tycker du att innehållet är bra?

En hund är en carnivor, dvs. ett köttätande djur. Detta foder innehåller "Kött & köttbiprodukter (min. 4% kyckling i de ljusbruna bitarna)" och resten är spanmål. Det är inte alls ett bra foder för en hund =(

sofiek90
0

#21 Tycker det är en bra idé att fråga en veterinär där då, men du kan ju fråga kunniga människor i din närhet också. :) Jag väger alltid hundarna hos veterinären också, tycker det är jobbigt att lyfta schäfern för å väga här hemma :)

MVH

Sofie