Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4512 ggr
EmelieKelly
0

Bada?

Min hund är badgalen och drar ner till vattnet helatiden och vill bada, men jag har sagt nej till henne. Men när tycker ni man kan låta hunden bada ute i sjön? Varför/varför inte? Glad

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

phôenix
0

Man ska inte låta hunden bada i vattnet så länge det inte är sommar och varmt i sjön. Vet hundar som har simmat och sen fått "köldkramp" och inte kunnat ta sig in till land igen utan nära att drunkna.

Annars är det väll fritt fram, där det inte är algblommning. Bara man ser till att hunden blir trorr ordentligt efteråt så den inte får våtexsem :)

Believe you can and you're half way there.

[Tess86]
0

Skade får vara i vattnet nu, hon sprang rätt ut i havet i januari också. Men jag vet att hon stannar innan hon kommer upp till höfterna när det inte är varmt i vattnet. Hon går på ganska grunt vatten och går upp mot stranden då och då, ofta går hon bara med tassarna i och grottar med nosen på botten. Hon går också gärna i träsk och diken, så länge det finns vatten och växter att slita sönder i vattnet. Men låta en hund gå i djupt och simma skulle jag inte göra nu.

Om din hund gillar och gå och pyssla i vattnet kan du ju använda lina eller flexikoppel så att du kan begränsa hur långt ut hon får gå.

russin
0

Dom flesta av vännerna galna retrievers bada året runt om det bara finns vatten - så lite vett bör väl hundarna själva ha tycker man. ingen av dom har fått problem av det.

Mina gjorde första halvbadet i lördags - men bara till magenSkrattande snorkallt, men det räckte gott att torka dpom efteråt så var dom som vanligt efteråt.

EmelieKelly
0

Okej, men dom kan inte få typ… Urinvägsinfektion eller något sådant? :P det är så jäkla kallt i vattnet tycker jag men hon verkar inte bry sig :) #2 Smart! ska testa med långlina och låta henne iallafall gå lite i vattnet :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

[Tess86]
0

Det är ju inte nyttigt för hundar (eller andra djur) om muskler och leder blir för nedkylda. Då finns det risk för kramp eller bara att lederna tar stryk med åldern. Vi som har en hund med lite dåliga leder måste vara rädd om dem även om hon inte själv fryser (däför hade vi också täcke på henne i vintras när det var 15-20 minusgrader och hon skulle vara relativt stilla ute).

En hund som simmar länge i kallt vatten kan också få vattensvans. Vissa hundar kan till och med få det på sommaren. Det är inte farligt men otroligt smärtsamt för hunden. Hundarna får oftast så ont att de inte kan böja rygger för att kissa eller bajsa.

Men så länge hunden inte går upp med för mycket vatten på kroppen, utan bara går i vattnet en stund med benen, och kanske magen lite, så är det ingen fara. Testa med linan Skrattande