Mejlat uppfödare nu!!
Jag skrev ju en tråd här för några dagar sedan och kollade om ni hade någon intressant ras ni trodde skulle passa mig. Jag hade redan Kromfohrländer på min lista sedan ett bra tag, och efter många om och men blir det förhoppningsvis en sådan. Det är dock en ovanlig ras i Sverige, men jag hoppas på att kunna få köpa en iallafall, eller bli fodervärd. 
Har mejlat sju av åtta uppfödare i Sverige nu.
Håll tummarna för att jag får en tik inom 1-2 år!
Lycka till o hoppas du får svar :) Är du redo på vänta 1-2 år så bör dom se dig som mycket seriös köpare :D
Ja, det hoppas jag! Det föds bara 1-3 kullar i Sverige per år, så jag hoppas på att det är en fördel att jag kan tänka mig att vänta så länge. Med tanke på att de kanske vill behålla någon tik i aveln själva, och några hundar kanske redan är tingade till nästa kull.
En uppfödare svarade och påpekade att jag glömt att skriva vart jag bodde.
Tyckte väl att det var någonting jag glömde i mejlet. Så jag har mejlat alla uppfödare och lagt till det nu, samt bett om ursäkt för missen. Det var ungefär det uppfödaren skrev i mejlet, så jag hoppas att jag får yttligare ett mejl med svar på mina frågor jag ställde… 
Fast egentligen.. varför är det så viktigt för uppfödaren att veta vart du bor? Har man mejlat en kennel antar jag att man har möjlighet att åka dit.
#4 - Ja, precis. Eftersom det finns så få kennlar av denna rasen i Sverige kan jag tänka mig att åka till vilken som helst av dem för att hälsa på och köpa valpen! Bara det verkar klicka mellan mig och uppfödaren så.
Däremot förstår jag fullt ut om jag inte blir fodervärd, om det slutliga valet blir på den kennel som ligger allra längst bort. Tyvärr får jag väl erkänna att jag blev lite skeptisk till den uppfödaren. Hen kunde ju åtminstone ha svarat på mina frågor i samma mejl istället för att haka upp sig på vart jag bodde, frågorna har ju samma svar trots det…
Men ja, har inte riktigt råd att döma så tidigt, så jag hoppas på att jag får ett bättre svar av denne eller någon annan av uppfödarna. :)
4 är väl bra o veta om man nu råkar nämna att man vill vara fodervärd oxå 
Vad roligt hoppas på bra resultat nu då
Nu har jag fått två svar till, så tre uppfödare har svarat. Den första jag berättade om i #3 har inte svarat mer än.
Den ena frågade om jag vill komma och hälsa på henne och hundarna, eftersom vi bor nära varandra. Ett erbjudande jag absolut kommer nappa på, då får jag även tillfälle att träffa rasen och verkligen känna om den är rätt för mig även IRL. 
Den andra uppfödaren skrev att hon rekommenderar att jag redan nu ställer mig i kö om jag vill ha en valp 2013/2014, då hon har väldigt många intresserade. Jag känner spontant att jag vill träffa tiken (hanen kan ju bli svår att träffa såhär tidigt) innan jag bestämmer mig för att ställa mig i kö. Om jag ställer mig i kö hos denna uppfödaren, måste jag köpa en av hennes valpar då? Eller kan jag ställa mig i kö hos två stycken och sedan ta den valp som jag fastnar mest för/som verkar passa mig bäst? Självklart kommer jag vara öppen med att jag isåfall funderar på en valp från en annan kennel också.
Någon som kan svaret på mina frågor? ;)
9 Jag skulle inte ställa mig i kö hos flera uppfödare men det tror jag är rätt vanligt. Detta är en rätt ovanlig ras så jag tror att deras väntelista finns det köpare på menar bakar en så tar nästa antagligen den valpen iaf :)
#10 - Vi säger att jag står i kö till två kennlar, som får varsin kull 2013/2014 och är de enda i Sverige under den tidsperioden. Om jag då bara står på kö hos ena uppfödaren och denne bara får hannar, och den andra får båda - så är det ju en fördel om jag redan står på båda. Borde ju finnas en del intresserade eftersom rasen är så ovanlig.
Det är klart att det inte är hela världen om det inte blir en tik, då får jag ju vänta ett år till, till nästa kull uppfödaren har. Vet ju inte ens om jag vill köpa från någon av dessa två uppfödare än, sitter mest och funderar. Det blir mitt första hundköp så man har ju en drös frågor. 
11 oja det var lite så jag oxå tänkte :) Ställ dig i kö på 2 uppfödare. Jag hade någ åkt o hälsat på oxå o se vad uppfödaren har för hundar hur dom är o allt sånt. 
#12 - Ja, jag kommer ställa många frågor och hälsa på innan jag bestämmer mig för en kennel. :)