Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1149 ggr
TjockaBerta
0

Valpfoder - ni som barfar

Jag har funderat på det här med valpfoder. Det är ju en djungel med foder och alla tillverkare vill ju nischa sig på ett eller annat sätt.

Min gamla hund 10 år får vanligt foder men ett som jag tycker är bra. Jag har läst och tänkt noga över hans behov. Veterinären föreslog dietfoder, främst pga njurarna, men när jag argumenterat klart över mitt foderval backade han och sa att det var ett så pass bra val att jag skulle fortsätta med det. Efter ett år med det foder jag valt var njurvärdena OK.

Valpen, nu 16 veckor, kom med en påse Hill's valpfoder. Jag har blandat i stora hundens mat och valpen plockar ut det och äter den först.

Jag förstår att valpen behöver lite kraftigare mat än 10-åringen men det måste jag väl kunna komplettera med något.

Min fråga till er som barfar: på vilket sätt skiljer sig maten åt som ni ger en valp från den som ni ger en vuxen hund.

Och skulle ni även göra en annan barf åt den gamla hunden?

Kan ni föreslå något som jag kan lägga till i valpens kost?

För 40 år sen sa veterinären att vår hund skulle ha rått ägg en gång i veckan för pälsens skull. Hur står sig det tipset idag?

>>>Malum domesticum<<<

Emaljoh4
0

Besök gärna BARF.ifokus! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

faw
0

barf i fokus har många bra svar på detta :)

TjockaBerta
0

Nu har jag tittat där. Hittade faktiskt bara ett svar om valpar vilket visade sig vara en länk.

Flera som frågat men inte fått svar.

Jag lägger ut min fråga där så ska vi se om jag kan få ett svar.

>>>Malum domesticum<<<

[Skutta]
0

#3 Det är många som inte vågar svara. Man vill ju inte ge ett felaktigt råd under valpens tillväxtperiod. Det jag hittat är i princip att man ska ge 5% av valpensk vikt…

TjockaBerta
0

#4 Varför ska jag då gå in och läsa där?

>>>Malum domesticum<<<

[Skutta]
0

#5 Det kanske finns någon som svarar :)

TjockaBerta
0

Ursäkta men jag förstår inte.

>>>Malum domesticum<<<