Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2656 ggr
[Sarahansson1]
0

spår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan jag fick igår en tidning "Härliga hund" hem till posten där det står hur man lär sin hund spåra. Det stod att man skulle ha bomullsrondell och sätta den vid tårna ta på en socka och låta den vara där några minuter så doften sprider sig. Sen så skulle man lägga dem i kryddburkar (utan kryddor i) En rondell som är oanväd och den använda i olika burkar och när hunden nosade på den med fotlukt skulle man belöna.

Jag har i några månader börjat fundera på att börja med spår då det ska vara en toppen aktvering och båda mina hundar tkr om att använda nosen. Men jag har ingen erfarenhet alls av att spåra och skämms lite för det! :) Det är därför jag frågar er här på HIF hur ni lärt era hundar att spåra? Jag vill ju lära mina på bästa sätt och vill veta hur man kan lära på andra sätt. Jag har inte försökt börja eller nått då jag är rädd att göra fel. Men jag hoppas på att ni har bra tips och vill hjälpa till hade vart snällt Glad

Fick en tråkig komentar när jag sa det till en person som har en golden här jag bor att det inte var någon ide att mina hundar lärde sig för de var för små för sånt. Men jag tkr bar det låter dumnt och vill försökta. Det borde väl funka om man bara lär in på bästa sätt?

Tacksam för svar.

AnneN
1

För små är de absolut inte, har flera vänner med papillon och Chihuahua som går både personspår och viltspår med sina hundar!

Jag har lärt in spår på ett helt annat sätt än det du beskriver.

Jag började med att gå ett spår på ca 50m i skogen där jag la ut godis och leksaker ca varannan meter och en jätte belöning med massa godsaker och hundens favoritleksak i slutet av spåret. Lät spåret ligga ca 30-60 minuter och sedan satte jag hunden vid spårstarten (som jag hade trampat upp lite extra) tog på spårsele & lina, pekade på marken och sa "sök spår". Sedan lät jag hunden tänka själv och följde bara med och sa lågt "braaa" då och då och gav jätte mycket beröm då hon hittade spårslutet.

Sedan har jag allt eftersom minskat på godiset i spåret och gjort det längre och med fler vinklar och andra naturliga hinder som tex klättra över stockar, stenar, hoppa över diken/bäckar, gå i myrmark, korsa vägar, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sarahansson1]
0

#1 tack för tipset men om den ena hunden inte är intresserad utav leksaker räcker de då om man bara ha godis eller ska leksakerna ligga där fast hunden behöver inte bry sig om dem?

Ditt tips lät bättre än tidningens jag kännde att jag inte hade så stor lust att åka till ikea för att köpa kryddburkar som vart oanvända haha:)) De tipsade om ikea nämligen.

Började du en dag när det var vindstilla då eller? och torrt i marken?

AnneN
0

#2 Leksakerna kan man skippa helt om man har en hund som inte bryr sig om dem alls.

Torrt i marken var det väl inte helt, men ganska normalt, vet att det var i början på maj så de sista snöfläckarna hade precis försvunnit (bor i Luleå) och det var inte helt vindstilla men blåste inte allt för kraftigt heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
0

Har du fått senaste hundsport? Tror det är nr 3, där står det om en pyttechihuahua som blivit viltspårschampion :) kul att läsa om. Jag spårar med min papillon/yorkshireterrier ibland, han tycker det är jättekul fast han är liten.

[Sarahansson1]
0

nej jag köper inte dem men tack för tipset kan hålla ögonen öppna :)

Nån mer som har ngt tips ?

myra82
0

när jag börjar spåra med en oerfarenhund gör jag som #1 beskriver, om hunden inte förstår vad den ska göra och "faller" ur spåret stå bara still och tyst och vänta på att den tar upp det igen - beröm med ett försiktigt bra och släpp fram hunden i spåret. Det man ska tänka på är att vara lite försiktig med att prata för mycket med hunden i spåret till en början då många hundar blir störda av detta och tappar koncentrationen. Tänk också på att i början inte lägga spår där det är kruttorrt i marken (svårare för spåret att ta fäste) samt att du inte spårar i motvind (då går hunden lätt upp med näsan och vädrar in spåret istället).