Foderbyte?
Har funderat på att byta foder. Min cavalier som snart fyller 3 år äter just nu Royal Canin mini Adult. Men hans päls har aldrig varit perfekt av detta foder och inte magen heller så funderar nu på att byta. Det fodret jag fastnat lite fö Orijen tror ni det skulle kunna passa? Min hund är också väldigt intresserad av att äta sitt bajs kan det ha med fodret att göra? Något annat bra foder man kan ge sin hund? Tacksam för svar :)
Han väger ca 9,5 kg om det skulle betyda ngt ;)
Puttar upp tråden lite då jag vill hitta ett foder :P
Färskfoder ?
Det är den enda typ av foder jag kan rekommendera till 100%
#3 Jo det skulle kunna passa honom bra men resten av familjen skulle nog tycka det var jobbigt med massa "korvar" i frysen :P Men vad slags färskfoder skall man isf välja? :)
#4 Skulle med säga färsk foder. Har själv en hund som har lite problem med magen i fodersamanhang. Och har honom på färskfoder.
Det finns ju dom som har hamburgare istället för korvar kanske kan det underlätta. Googla och hitta dom olika företagen å där kan du läsa mer om deras olika. Tror det är Bravo som har hamburgare istället för korvar :D
Här har du länkar till några som har färskfoder :)
Charlotta-B
4 finns även burgare så man tar enkelt fram en burgare från frysen o tinar ger det :) Har man en hund som kanske har lite kännslig mage så kan man få bukt på det. Våran fd hund har haft stulmage men fick stålmage o bra bajs, dessutom sluta hon leta kattskit. Men så gillar jag orijen starkt med kan mycket väl rek prova det fodret, därimot har jag hört flera som får bråkig mage av detta foder. Men har 3 hundar som ätit det o tålt det bra varpå våran Donna nu som åt RC valpfoder med superkännslig mage men med färskfoder+ orijen kan hon nu mera hitta ätbart ute/inne utan att mangen pajar på henne. (ute hittegods är allt som folk kastar ut o hittas, gammalt bröd,matrester ja allt sånt, inne tappad fiskpinne osv från barn)
tack alla :)
Hmm vet inte om jag skall välja färskfoder i Finland tycks det inte finnas alls. Vill inte resa 5 timmar för att köpa hundmat haha :P Någon som har erfarenhet av Acana?
Acana Lamb & Apple är för känslig mage. Ena hunden äter det och jag är helnöjd. Ett gott foder också som passar kräsna hundar. animail.se ska börja leverera i hela Norden och de har Acanas olika foder. Vet ej om de börjat än. Vi köper alltid därifrån och det funkar super. Lamb & Apple finns i 4 olika påse/säckstorlekar och 18-kg säck blir bäst kilo-pris, men om man har en liten hund är det bättre med mindre påse/säck eftersom smaken försämras om man förvarar öppnad säck lång tid.
Har inte sett att någon svarat på dedär problemet med att din hane äter sitt egna bajs.
Det handlar helt enkelt om att hans kropp inte hinner bryta ner näringsämnena i det foder du använder. Det är inte helt ovanlig med torrfoder, där det oftast är en hel del spannmål som aldrig bryts ner.
Foder som jag kan rekommendera?
Färskfoder, alltid färskfoder. Möjligtvis barf, men det är lite för komplicerat för dem flesta :)
Färskfoder har du också burgare som du kan ge som helfoder(som jag förstått det).
Dem hittar du på http://www.nordichundfoder.com/
Acana gillar inte mina hundar köpte en liten säck som tur var :) Kan oxå tipsa dig om Taste of the wild den gula har vi gett våra o de åt den med stor aptit :) Det var ovanligt när det gäller mina 
Orijen är annars väldigt bra foder! RR tycker ja är ett dåligt foder, lika dåligt som mat äffars foder.
Färsk foder skulle väl gå, om man har plats å hunden ''tål'' de, min elr ja min å min en som ja passade, hon spydde varje gång hon fick de. Så gav upp den tanken samt hennes päls blev väldigt ful.
Men Barfa riktigt någon gång, vill jag, men får bo större å ha bättre inkomst för de.
Tack igen :)
#8 Acana får man i vår djuraffär så det är inte så svårt att få tag på. Skall kolla lite på Acanas olika produkter :)
#9 Tack det var därför jag ville byta foder misstänkte det :P Färskfoder verkar kunna passa men alla återförsäljare i Finland bor så långt ifrån mig åker inte 5 timmar för att köpa hundmat haha :)
#10 Min hund är inte så kräsen så aptiten är det inte något fel på men magen :P Ska kolla in det fodret :)
#11 är det ovanligt att hunden inte tål färskfoder då? Orijen finns fortfarande kvar på listan, det verkar vara ett bra foder :) Gillar inte RC heller men nu skall vi byta :)
13 nej de tror ja inte, men hon hade väl känslig mage, men sen funka de inte i längden, de tog för mkt plats i min lilla pytte lilla frys.. :P Men sen blev pälsen så jävla ful på henne, till att komma å ha kol svart glasnig päls, till en matt sträv ful svart päls så de va ingen höjdare… nu är hon fin igen.
Nä RC e kast, vet ett par st som fick fula täder, pälsen va kass, klorna fick åt helvete, å inte tala om magen :S
Men tycker du ska barfa istället, de är skilldnad på färskfoder, gå in på Barfh iFokus å läs lite om det.. mkt bättre;)
13 orijen är vädligt bra foder så det är det första du sak kolla på jag har vart helnöjd med det fodret, test prova jag pga kanon erbjudande ;) Fäskfoder har jag oxå gett när jag gett torrfoder, men finns inte det o så kör på orijen bra foder verkligen.
mina hundar äter fodax blötfoder och carrier torrfoder, de är väldigt fina i pälsen och bra i magen och mår bara allmänt jättebra! :)
dessutom billigt!
16 va e fodax för märke? aldrig hört talas om de… Carrier funkar, men tycker halla fodret e bättre valp, speciellt innehållet.
#17 http://www.fodax.se/default.asp
jag ger mina Fodax Plus Röd, då de är tävlande draghundar :)
Står inte va de innehåller ju?
#19 det står längst ner på sidan och på en del ställen i texten "för mer info se varudeklaration" :)
jaha!
:)
#11, får jag fråga vilket färskfoder du gav till hunden?
Antingen är det ett dåligt färskfoder eller så reagerade hundens mage väldigt dåligt och snabbt vilket betyder att man får fasa in fodret.
När man barfar är det däremot inte ovanligt att dem spyr upp, eftersom det handlar om deras instinkter. :)
#13, nej det fanns ju knappt några färskfoder återförsäljare alls i finland, väldigt dåligt.
Orijen reginal red (stavning? ska väl vara ett o någonstans där?)
är ett bra torrfoder, även om det bär mig emot att säga att ett torrfoder är bra ;) Sen har du ju taste of the wild också :)
Tack alla :) det tycks finnas ngn slags färskfoder här men vill inte chansa på om det är bra :P orijen eller taste of the wild verkar sättså bra foder :) ska kanske till djuraffären idag så får kolla in och fråga lite o. De olika fodren :)
24 lycka till hoppas du hittar något och att din hund trivs med fodret :)
Nu har jag köpt en 2,5 kg säck orijen adult :) Ska börja testa det snart :)
26, när jag gör foderbyta brukar jag först ha det som lite godis först för att se vad det tycker om det samt har jag höjt statusen lite på maten