Heini Winter
vill bara visa er denna mannen, Heini Winter, han är slädhundsförare och har varit och kört Vindelälvsdraget 2012 här i Sverige.
Här är ett rätt fränt videoklipp om honom och hans hundar :)
och här en bild under Vindelälvsdraget i år när han står med sina hundar och väntar på att få växla (skulle jag tro) med säkert ett hundratal hundar runt i kring som är exalterade och skäller och skriker av lägtan att få starta, spann som kommer och kör iväg, grotesk störning skulle jag kalla det! :)
jag tycker att det är rätt imponerande! :)
Galet häftigt! Snacka om harmoni
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
ja, han och hans hundar är som i en egen värld (bilden) det ser så harmoniskt ut, de står där och tittar på hysterin som pågår runt i kring, helt opåverkade.
honom skulle man säkert kunna lära sig ett och annat ifrån! :P
de är klart att jag kan oxå få mina draghundar att stanna kvar hor mig trots störning, men inte SÅ STOR störning och inte en 10-20 hundar samtidigt!!
han är så störtsäker!
Har sett det klippet innan det är helt otroligt o se samspelet mellan honom och hundarna, och han leker o myser med dom oxå så han får ett sånt fint samspel. Vad är det för raser på hundar han har?
#3 skulle tro att det är samma "grund" i hans som i mina, husky och vorsteh eller pointer (skulle tippa vorsteh, ser ut så) kanske någon vinthund och någon annan oväntad ras :P
4 tyckte en såg ut lite som pointer o som du säger vosteh otroligt vackra var dom iaf :)
4? 4 av den eller? :) det är mycket möjligt de :)
6 ne var mer att du hade inlägg 4a jag svara dig 
jaha, hehe! inte lätt för "valnöten" där uppe att hänga med ibland! ;)
8
själv har jag minne som en guldfisk så vi är någ rätt lika 
#9 hehe! kanske stämmer det ;)
Vilken tjock Tax!! haha stackars den! hade ju knappt ben… jaja :P
Jag blev impad på hundarna å på honom! vilken bra pli han hade på dem! å riktigt kul å se att dem inte sparng före han nöär han inte gav tillåtelse till det!
Skulle vara kul å veta vad för raser hundarna hade i sig. Tänkte på pälsen, den va ju ganska kort, nyfiken på hur dem klarar kyla å så.
12 ja en stäv hårig tax… magen va så jävla fet så den hängde ju ned i marken:S gisses… mina ögon föll på den me än gång när hans hundar kom där… haha.. stackars hund… å vilket bra liv hans hundar har!
haha! jag tänkte oxå på taxen! :P
det är nog inte så kallt där han bor, här i nordligaste sverige klara så korthåriga hundar sig fint i hundgårdar/kojor så länge det inte är kallare än -15, då åker täcket på, -20 så åker ett extra täcke på, -25 så flyttar alla hundar inomhus :)
jag själv har alltid hundarna innomhus, de är bara i hundgårdarna på dagarna :)
och rasen är som sagt nog till största delen husky och vorsteh (tror jag) eller pointer, och kanske någon vinthund (greyhound, saluki eller liknande) så är det säkert någon annan ras inblandad oxå :)
Helt otroligt! Vill också ha en så stor harmonisk flock i framtiden..
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
15 då kan man ha massor med hundar 
#16 Ja! Skulle lätt kunna ha 50 hundar då haha ;)
Men jag fattar inte hur han har tränat hundarna? Vad använder han sig av för metoder? Han verkar ju inte direkt ha tränat dom med klickermetoden eller nåt sånt.
Ja, i vi har ett stort seminarie varannat år med med mässa och föreläsningar, skulle vara så roligt om han ville komma och föreläsa! Det skulle vara väldigt intressant! :)
Är det inte någon annan än mig som ser att han lägger ner hundarna på rygg? ;) Brukar alltid annars vara ett sånt himla tjat om att så ska man absolut inte göra osv.
#20 varför inte? Jag ser det som helt normalt :)
#21 Va? Ser du det som normalt att lägga hundarna på rygg? Varför?
Hedlunda Huskey, finns här där jag bor. De är uttagna till VM i drag i Alaska nästa vår. Frun i huset, Lisbeth Brax Olofsson, är väl den som tävlar mest, men resten av familjen, både maken Greger och barnen, tror de nu är 11, 8 och 6 år gamla, tävlar åxå :) Har aldrig sett dem lägga sina hundar på rygg… och de tävlar i svenska landslaget.
#22 ja du, jag känner den familjen mycket väl! :)
jag tycker det är normalt, för hunden ska ju visa sig underlägsen för flockledaren, så gör ju vargar, de lägger sig på rygg och visar den "snälla sidan" nära flockledaren. de behöver absolut inte tyda på att hunden är rädd, utan helt enkelt visar de sig bara underlägsen, ni ser ju hur enkelt han kan lägga hundarna ner, han behöver ju absolut inte tvinga dem. de har respekt för honom, utan att visa den mista rädsla :)
jag ser inget fel han gör :)
20 det tror jag itne jag reagera på, såg inte det kanske för att han klappa dom o busa med dom. Måste se på det igen 
#23 Fast du är ingen varg, inte din hund heller. Du är en människa och din hund är en hund, det är helt olika relationer. Sen att jämföra hunden och vargen är lite långsökt, aldrig hört någon som jämför tex. tamkatten med ett större kattdjur. Väldigt ologiskt då det bara är att hundar härstammar från vargar.. Jag tycker helt klart att det är fel att en hund beter sig på det viset och minst sagt att det är fel att man lägger en hund på rygg, till vilken anledning? Ser den inte? Är det inte bättre att ha en bra relation mellan hund och människa?
#23 Det finns inte någonstans i djurvärlden, inte hos vargar heller, att de lägger ner en annan på rygg. Helt onaturligt. Däremot att de visar underkastelse genom att själva lägga sig och blotta magen och strupen, då visar de KRAFTIG underkastelse. Även att slicka andras mungipor är tecken på undergivenhet.
Vi har alla olika metoder, jag tycker inte att han gör något fel alls :)