Sele
Jag skulle vilja ha sele på Hubert ibland, men jag har ingen aning om vilka som är bra och inte.
Han ska kunna ha den när vi promenerar och åker inlines.
Det ska inte vara en sele så han kan dra mig när vi åker, men det ska inte göra nånting om det blir spänt ibland. Så vilken ska jag välja? Som inte hindrar några rörelser eller gör illa honom när det blir drag.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Jag valde en y-sele åt min hund. Han ligger på och drar ibland när vi springer och jag upplever inte att han blir hindrad i sina rörelser av selen.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
hade en y sele på min hund, sålde den och ska nu special beställa en, det är lite dyrare men sååå mycket bättre!!

#2 Lite OT men vart special beställer du ifrån? 
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
För mig finns det bara en sorts selar som duger. De är sydda efter mina damer och sitter därför perfekt utan att hindra rörelser osv. De är beställda härifrån http://hem.passagen.se/jeckson/ och ser ut såhär:
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 Det är därifrån som #4 nämnde som jag ska beställa ifrån, inte gjort det än men kan bara tänka mig hur nöjda vi kommer bli! (o snygg!) 

Jag har en Y-sele från hurtta när vi cyklar/joggar :) Kanon!
Y-sele från hurtta har jag, den är perfekt! Hindrar inga rörelser, det gör inget och det blir lite drag åt något håll, och den är mjuk & bekväm
.
Rekommenderar inte deras H-sele (eller någon annan H-sele heller) efter som de lätt skaver i armhålorna. Dessutom kan bog-bandet åka upp över halsen!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Okej. Så bara y-sele alltså :P Har kikat in den innan och bara hört gott.
#4 Vet inte riktigt om jag vill ha så många band. Har kollat in den också innan, men vill inte ha alla band med tanke på hans päls.
Kanske ska tillägga att han är pudel :)
//Helene
#8 Jag kommer bara beställa med ett band.
#9 Ja just ja! De fanns med bara ett. Den hade jag glömt. Ska kika lite mer noga :P
//Helene
#10 Gör så :)
Har också y-sele, fördelen med denna är att min hund kryper ur vanliga 8)

har just nu halsband med har specialbeställt en sele från samma ställe som #3 till min fralla ;) hoppas kunna få den redan nästa vecka. =)
#4 Är bandet vid halsen ställbart? Eller gör det inget om det blir för stort/liten. Med tanke på att Huberts pälsmängd varierar väldigt mycket.
Och bandet vid magen, glider inte det fram?
//Helene

Jag skulle säga en mr sele :) då de är framtagna av vet, fysittrepu och något mer som jag inte kommer igåf. Det som Gör det så bra äe att det lite ligger och tryker vid armhålorna. de går att måttbesälla för att de ska passa. :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#16 En H - sele, som förhindrar hundens normala rörelser :p
Du kan utan problem beställa en sådan sele fast utan det extra magbandet längst bak. Det bandet är bara till för att selen ska bli rymningssäker när selen sitter på vinthundar. (De kan annars ta sig ur vilken sele som helst)
Öht går det att komma med vilka önskemål som helst på vad och hur hon ska sy, är det bara praktiskt genomförbart osv så fixar hon det även om det inte står med på hemsidan att hon gör den modell man tänkt på :)
---------
#10 Ja det låter ju bra. Men när det är ett band där framme, är det då illa om han drar lite?
//Helene
Tänk på att alla foder i slen inte är direck roligt om din pudel har lite päls fleece tovar så in i havet, jag har en y sele med fleece foder o den andväns inte pga tovig efter andvänt selen. Försök hitta en med glattare tyg som foder bara ett tips 
#20 Jo det är så jag har tänkt. Vill inte nå gärna kamma efter varenda promenad nå :P
//Helene
21 hittar du någon så säg gärna till mig för jag har itne hittat någon sele som inte har "tovtillverkande" foder
Funderar faktist på specialbeställa från en pga detta.
Jag har en Hurtta y-sele och är mycket nöjd med den :)
#21 & 22 Tovar sånt där silkigt foder som är på Hurttas selar? :) Fleece är ju helt hopplöst, men de grejer Texas har med silkigt foder tovar inte alls :)
24 den har jag missat helt, tackar för tipset :) ska genast ta mig en titt bara sett hurttas sele med fleece-foder
#25 Jag hoppas verkligen att jag inte har blandat ihop dom med nån annan nu då :D
#25 Jag har aöldrig sett Hurtta-selar med fleece-foder. Här står mer om deras materail. http://www.hurttacollection.com/sv/pro-sv/material/
Däremot vet jag att de har fleecefoder på flera av sina jackor och overaller.
27 då är det jag som blandar ihop märkerna på selarna 
#27 Då var jag inte helt ute och cyklade ändå :)
#17 På vilket sätt skulle den förhindra hundens normala rörelser mer än y-sele? Det som förhindrar minst är ju halsband helt klart.
#30 På vilket sätt ksulle halsband förhindra? Är inte ivägen när hunden rör sig.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#31 Just precis 
#32 Oj, läste visst det du skrev fel!
Trodde du skrev att halsband förhindrade MEST, haha! Så fel det kan bli. Sorry,
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#33 Förstod det 
#30 En H - sele går över bröstbenet och gör att hunden inte får helt normala rörelser, samma sak om en Y sele sitter fel..
#35 Hundar rör sig ju inte med bogen. Det är bara den som håller benen på plats. Sitter den rätt sitter den ju över bogen och därmed över benen och förhindrar ingenting. Är den däremot för stor och sitter långt ner så är det ju självklart, men det är ju samma sak med y-sele också.
Det blir en nomesele! 
Har ni några tips på vart man kan köpa en måttsydd? Gärna till en billig peng :P
//Helene
#37 http://www.bjorkis.com/default.aspx?PageNr=74
Jättebilligt :) Den översta sorten ska jag beställa och det blir nog måttsydd eftersom jag tror att min tjej är för lite för den minsta storleken.
Annars ska http://jecka.tk/ vara jättebra, inte lika billigt som Björkis men väldigt speciell design som förhindrar rymning och obehag.
Björkis är billigast men Snowdogs har också nomeselar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag vet ingen sele som förhindrar hundens rörelse om den sitter rätt (alltså rätt storlek)! Jag Skulle vilja se en klar beskrivning på VAR selen förhindrar rörelsen.
Låter mer som något "hittepå" i mina öron.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Den från Björkis har jag tittat på och verkar bra. Måttsytt blir det åt herrn också. Det mesta passar inte en pudelkropp
//Helene
Rör sig inte dina hundar någonting i skuldran och överarmen när de flyttar sig framåt? Det gör i alla fall mina hundar, och tydligen gör alla hundar som drar detsamma eftersom det är väldigt petnoga att en dragsele sitter helt rätt.
---------
#43, fast här är ju inte frågan om någon dragsele, utan en vanlig promenadsele. och som jag sa innan om den sitter rätt = Rätt storlek så tror jag inte på att någon sele på marknaden förhindrar hundens rörelsemönster.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#44 Men alla hundar rör sig ju även fast de bara går och inte bara när de drar..
#45 Det är inte det som är grejen. En promenadsele bör sitta annorlunda än en dragsele, en dragsele används för att fördela vikten när hunden drar något.
#46 Nähä? Jag har aldrig påstått något om en dragsele? Utan promenadsele.