Hundar i hundgård
Jag var nyss ute på promenad med Gaia, och så helt plötsligt då vi gick där så hörde vi en massa hundskall innanför en avfart vid ett hus. Kollade dit och såg först två hundar som stod och skällde, och sedan dök det upp två till. Vet inte om det var fler där, men jag såg 4. Dessa hundar såg ut som alaskan huskies så de var inte gigantiskt stora, men ändå rätt platskrävande(tyckte jag då).
Till saken då är att dessa hundar satt i en väldigt liten hundgård. Den kan inte ha varit mer än 5kvm stor + hundhus som var inbyggt på sidan. Kan det verkligen vara lagligt att ha 4 hundar i en så liten hundgård hela dagarna? Och om så är fallet (vilket jag tycker är helt sjukt i sådana fall), kan man anses som en vettig hundägare när man gör så? Jag är inte för hundgårdar alls, mer än kanske temporär vistelse av någon anledning. Men jag kan ju ändå acceptera att vissa gör så.
Tycker dock att det är lite fel att skaffa hund enbart till jakt och sedan låta dem sitta i en hundgård hela dagarna och skälla på personer som går förbi.
Nu vet jag ju inte av ren fakta att dessa hundar gör det, men jag har förut passerat och hör alltid skall därifrån, jag har bara aldrig noterat att de är så många. Vi har ju väldigt många jägare här i Norrland så det är många med hund + hundgård som man passerar när man är ute, och då lägger man inte större märke till dem om man inte har hund med som blir uppstressad av dem…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det finns lagar på storleken på hundgårdar, och de flesta här uppe i norrland har koll på storleken :)
Många hundar av husky-typ, mår bättre utomhus än inomhus, så man ska nog inte dra alltför stora växlar av att de är utomhus.
#1 Klart att de mår bättre utomhus, det tror jag att de flesta hundar gör. Men det är ju inte direkt så att jag låser in min hund i ett rum på några kvm varje dag heller. Än mindre 4 stycken.
#2 Är du Säker på antalet hundar och storleken på hundgården? Isåfall kan man anmäla det
#3 Är ju inte säker på exakta måttet, för det måste jag nog gå dit och mäta… men det var en sådan storlek som det normalt sett är på hundgårdar, om det nu kanske säger dig något. Och jag såg 4 huvuden sticka upp där, det kan ha varit fler men deth oppas jag inte haha…
#4 Sådan storlek som det normalt sett är på hundgårdar? Finns ju hur många olika mått som helst!