Borderterrier
Någon som har erfarenhet av borderterrier?
Hur pass skarpa är de?
Måste de jaga för att må bra, eller räcker det med aktiviteter som lydnad, agility och spår, samt promenader på 2-3 timmar per dag?
Och HUR stor är jaktinstinkten?
Tack på förhand! :)
Är sjukt intresserad utav rasen, har kontaktat olika uppfödare men är ju alltid bra att få ett större perspektiv på hur rasen är! :)
Förr när jag var aktiv inom agility tränade jag en uppfödares border terrier, hennes hundar hade mycket jaktinstinkter då hon använda sina i gryt. Men vet flera som använder sina hundar till enbart agility, lydnad osv. Det är speciella hundar, med mycket fart i och med ett typiskt envist terrierbeteende
Men dom är roliga, och ettriga 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Beror mycket på generna. Känner en familj med två stycken, har du dem okopplade ser du dem aldrig igen (jaktlusten). Grymma jakthundar, men inte familjehundar. Känner en annan BT som inte gör en fluga förnär, enormt lydig familjehund som klarar sig på motionen du nämnt. De jagar med den med och det tycker den såklart är kul även om den inte är avlad på jaktlinjer.
Sedan behöver man ju inte jaga med en jakthund, man kan ju spåra på egen hand också.
Mickvor här på forumet har två border terriers, hon är grymt duktig med dem! Världens smartaste hundar! De kan typ jättemycket tricks och är jättebra i freestyle, vad jag har sett. Lite envisa ska de också vara (terrier!) men annars smarta och aktiva.
Min tik är av det mjuka slaget, ingen jaktinstingt alls går lös jämt om det inte vore för trafik då. Skäller nästan aldrig, på kråker ibland. Går i hopp med all hundar och katter inte bara våran egen då. Och hon är en grymt bra familjehund bra med barn ja även vuxna förstås. så hon blir svår att ersätta när den dan kommer. Lena