Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 530 ggr
Gasoline
0

Stensammlande hund

Vill tillägga innan jag börjar att detta kan vara svårläst då min "e" tangent glappar.

Hur som hellt. Min granne har en hund som han har tagit övr fter sin/våran psykiskt sjuka andra granne. I från början kommr hunden från ett härbärge i sthlm så därför vet vi inget om hundens bakgrund. Det är n blandras oxå, brun stor och sr ut som ett rådjur =P

Dom är ute mycket och går i skogen och ute mycket i huvudtaget. Grejen är den att hunden samlar på stenar, istället för favorit boll ller liknande så har han en favoritsten. Han är dessutom inte intresserad utav pinnar utan han vill att man kastar sten åt honom, vilket vi inte gör då detta kan skada tänderna. Min granne har ett helt stenrös hemma då hunden inte vill släppa.
Istället för att kasta sten åt honom har vi fixat fran en fyrkantig kloss åt hunden, men som han ändast är intresserad av när vi kastar den åt han.

Någon som vet vadför han har ett sådant stort intresse för stenar? Vadför uppför han sig så för?

Tacksam för svar, även spekulationer.

Malin-A
0

min hund Lusse har haft en stor förkärlek till stenar, han vill bära stenarna och att jag ska kasta dom o han hämtar, inte så bra då hans emalj på ena hörntanden mest troligen gått sönder på grund av att han burit sten. jag gjorde så att varje gång han såg en sten o va på väg mot den sa jag nej, vänligt men med en bestömd ton, nu vet ju Lusse vad nej betyder och efter ett par veckor så struntar han nästan helt i sten, ibland kan han få för sig att ta en sten men brukar spotta ut den när han ser att jag tittar på honom.. =)

och varför dom tar sten o samlar vet jag inte, sten kanske e gott, får ju lagom plats i hela munnen =)