Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2954 ggr
LeS-
0

Sur chihuahua valp

Hej hej! Jag har varit intresserad av att köpa en Chihuahua och var och kikade på en 10 veckor valp igår. Jag blev väldigt förtjust i hanvalpen jag tittade på eftersom han var så frammåt, lyhörd och pigg! Men sedan blev jag lite besviken över att han reagerade med morr och bitförsök när han låg i sin bädd med sin bror och mamma. Jag gick fram försiktigt och smekte över baken eftersom jag ville ta upp honom för att kika på hans lilla navelbråck som han tydligen hade. Men det tyckte han inte om… Hur ska ja bemöta en sådan situation? Vad tycker ni jag blr göra, kommer hans beteende alltid att vara så? Alla tips är välkomna :)

monstermash
0

Vad sa uppfödaren om denne såg detta?

whiteangel2
0

Jag har en 8 månader gammal blandrashund där mamman är Schipperke och pappan är Chihuahua. Chihuahua märks verkligen på humöret ibland och då också genom att han är sur och tuff när han inte får som han vill. Det var dock värre när han var 3 månader gammal och jag fick hem honom. Jag tror att de tuffa hundarna lugnar sig lite när de blir äldre. Man måste se till att vara tuff och orädd när hunden morrar opch eventuellt försöker att bitas, om du reagerar genom att bli rädd och dra dig undan kommer tyvärr hundens beteende att kvarstå.

Marre

LeS-
0

Hmm… Ja va sa hon. Hon sa att han aldrig reagerat på det viset tidigare och att hon var chockad. Valpen lugnade sig när den kände igen uppgödaren och denne tog upp valpen. Då gick det bra. Samtidigt sa hon att syskonem som var 15 och 18 år gamla tyckte om att reta upp honom ibland eftersom de tycker är skoj….?? Jag kan tycka att det är ett dåligt inlärt beteende och kanske känner sig valpen stressad? Dessutom känner den intr mig? Ja jag vet inte…

LeS-
0

Jag kommer att träffa valpen ytterligare idag innan jag bestämmer mig… Hoppas han tycker det är bättre denna gången. Lillplutten, han är så go annars!

whiteangel2
0

Övning krävs oavsett vem som köper valpen, hoppas du köper.

Marre

LeS-
0
#5 Ja precis, man behöver jobba med alla valpar Glad

Jag hoppas med att vi köper honom, det är både jag och sambon som ska känna oss bra i situationen. Håller tummarna att allt går bra andra ggn vi träffar tuffe uffe Skrattande

[Tess86]
11

Brukar de reta upp valpen!? Det låter som en fruktansvärt dålig uppfödare som låter detta ske. Tänk vad som kan hända i en liten hunds huvud när den i så pass låg ålder får lära sig att människor kan vara opålitliga och skrämmande. Jag känner att det finns en risk att hunden kommer att generalisera detta och förvänta sig samma sak om andra människor. Jag skulle aldrig köpa valp från en sådan uppfödare, även om valpen verkar go när man träffar den en andra gång, och jag skulle inte råda någon annan att göra det heller.

Det finns alldeles för många chihuahuor med dålig mentalitet för att man ska stödja uppfödare som tillochmed arbetar för att själva försämra mentaliteten hos sina valpar. Det känns som att risken är så pass stor att man får en instabil hund ändå, utan att man ska söka upp de som är förstörda.

LeS-
1

#5 Varför hoppas du förresten på att jag köper den?

#7 Ja det är lite det jag är rädd för, att valpen ska generalisera alla människor och förknippa dom med obehag.
Så himla synd att det blev så för annars kändes det som att det klickade väldigt bra för övrigt… 
Jag förstår inte heller varför man ska retas med små valpar, jättetråkigt verkligen.

whiteangel2
0

Vad är det som säger att uppfödaren retar upp den. Om det skulle vara så och hunden flyttas till ett bra hem omgående kan det mycket väl gå bra.

Marre

LeS-
0

#9 Ja det är mitt hopp :)

*håll tummarna för att det ska gå bra*

IdaT
10

"Samtidigt sa hon att syskonem som var 15 och 18 år gamla tyckte om att reta upp honom ibland eftersom de tycker är skoj….??"

Det skulle få mig att backa, jag skulle aldrig köpa valp av en uppfödare som låter valparna utsättas för en sådan stress när dom är små. Det är känt att en god miljö runt tiken den sista tiden av dräktigheten och runt valparna den första tiden påverkar hundarnas mentalitet i vuxen ålder (sen är det inte enda saken som påverkar, varav man kan få aggressiva hundar ur en god miljö och tvärt om).

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Changrila
10

Jag håller helt med #7 och #11.
Jag skulle inte köpa en hund av en uppfödare som tillåter sådant.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jenniferri
2

Håller oxå med #7,11 & 12.

// Hannah

thilda-
2

köp inte..

whiteangel2
0

Om det verkligen stressar upp valpen att du äldre hundarna leker på skoj som det stod så är det inte bra men lek måste vara tillåtet.

Marre

whiteangel2
0

Vänta och se hur det är när du är där igen

Marre

IdaT
2

#15 Fast syskonen är väl uppfödarens syskon, alltså människor?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Forest]
3

Hade aldrig tillåtit någon reta hundarna :-/ Vill man få fram trevliga små valpar som sen blir trevliga små hundar i detta fall är ju uppväxten A och O. Jag hade inte valp köpa denna valp för jag tycker att uppfödaren låter oseriös som tillåter 15åring och 18åring jävlas med valparna.

LeS-
0

Hej igen :) Uppfödaren var här idag och det kändes jättebra :) Jag frågade igen det där om att syskonen retas med valpen och då sa hon att de tillåter valpen att morra och bitas och att den då tror att det är OK. Annars tycker jag hon verkar vara mån om sin valp och vart den ska hamna. Väldigt försiktig och lugn med valpen :) Jag har fortfarande betänketid…

Karmatarerskanise
1

Jag hade inte valt den valpen, eller den uppfödaren.

thilda-
1

#19 Tycker hon att det är OK att den Morrar och biter?????????

sofiek90
1

Jag hade inte heller köpt den valpen, uppfödaren verkar inte veta vad som är bra för en hund. Att den får lov att bita och morra är fel - oavsett storlek på hund! Den uppfattning jag får av uppfödaren genom inläggen är att hon är duktig på så sätt att hon är lugn med valpen och låter er ha betänketid samt träffas flera gånger, MEN att hon har två barn som får lov att reta valpen och att det är okej att valpen biter och morrar gör att hon samtidigt uppfattas som oseriös.

Det ska kännas bra för er, det är ni som ska ha valpen de närma 10 åren, men tänk efter både två och kanske fyra gånger innan. Det finns fler valpar som behöver vettiga hem.

MVH

Sofie

LeS-
0

Vad hon har sagt så tycker hon inte det är OK, hon bor för tillfället hemma hos sin mor efter en separation vad jag förstod och där bor uppfödarens syskon som är 15 och 18 år gamla. De bor hos mamman varannan vecka.

Så nej hon tycker inte att det är OK, men hon jobbar deltid och då har hon inte hundra procent koll.

Hon går aldrig så långt att det triggar valpen att morra och bitas. Den vill ju ha sin space, och det tycker hon man ska respektera så jag tycker hon är schysst mot valpen.

Men syskonen har inte förstått detta, vad jag förstår…men vad jag förstår så har de haft en diskussion hemma om vad sker.

Men jag upplevde valpen väldigt trygg med sin uppfödare idag och uppfödaren väldigt mån och försiktig med sin valp,

Allt gick på valpens villkor. Lungt och försiktigt och steg för steg..

Karmatarerskanise
0

#23 Hur många valpar var det från början? Hur många har kollat på valpen innan dig= Varför är den kvar?

LeS-
0

3 valpar i kullen och en av dom var tingad av hennes vän sedan länge tillbaka. En skulle hon behålla så hon ville se vilken av dom som passade bäst.

Så den som blev över satte hon ut på annons.
Vi var dom första som tittade, vi kom dagen efter hon lagt ut annonsen.

sofiek90
0

#23 Aha okej, det förklarade ju lite mer. Glad

MVH

Sofie

whiteangel2
2

Man ska aldrig döma uppödaren direkt, brab att ni träffats igen och att hon har fått förklara sig.

Marre

LeS-
0

Jag känner mig lite delad ang valpen… Vet inte riktigtom hans uppförande är lynnesfel eller bara att han är valp och att det kommeratt växa bort med rätt träning, uppfostran? När han ligger i mina knän och har somnat och jag klappar honom så blir han vissa ggr väldigt sur. Han morrar och attackerar min hand. Då håller jag handen helt still och pratar lugnt med honom. Han lugnar sig lite då…

Karmatarerskanise
1

#28 Jag tycker absolut inte du ska ta valpen. Den verkar inte riktigt OK.

Denna kommentar har tagits bort.
Emaljoh4
2

Jag skulle inte köpa valpen.

Det kan bli en större börda än tänkt om du har otur.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Forest]
0

Det är så att vissa hundar kan vara helt okej i planeten men vill inte bli störd när den sover vaktar kanke sina saker mer osv. Jag har bekanta med barn så pga det väljer hade jag valt bort denna valp. Trist att syskonen inte har mer vett i skallen att fatta att man inte jävlas med valpar. Rynkar på näsan

LeS-
0

Ok, han vaktar inte sina saker o jag kan ta hans matskål ifrån honom när han äter.. Men jag förstår inte riktigt det där med att han vänder och attackerar handen.. Hmm

[Forest]
0

33, Hmm ni har inga barn eller planer på skaffa någon? För där hade jag inte valt valpen detta kan oxå vara så att den upplever att den inte får vara i fred alltid. Sen en vane sak kanske är den så att den aldrig har blivit störd när den sover? Jag kunde dra mina händer under Enja nr hon var liten o bar henne sovande nästan ända in/upp i sängen. Hon sov hon så sov hon likadan än Flört Har valpen vetrinärbesiktas? Tänkte så den är helt okej så med? Tyvärr kan vi itne svara på vad du ska göra det är svårt man måste gå efter sitt egna hjärta.

LeS-
0

#34 nej vi har inga barn eller tänkt skaffa på några år heller..ja det är svårt, han kanske helt enkelt har fått lära sig att händer kan man inte alltid lita på. Men det är samma sak om man råkar komma för nära med ansiktet när han inte e beredd eller vill det, då morrar han och bits sen..

Karmatarerskanise
0

#35 Det är inte bra när en hund attackerar ansiktet!!

LeS-
0

Ja den e vet besiktigad, står bara att den har navelbråck

[Forest]
0

35 biter i ansikten, hmm nja jag hade någ inte funderat med på denna valp.

LeS-
0

38 Ja, ibland bara…

russin
5

Helt ärligt - inte en chans jag skulle köpa en valp med det temperamentet redan nu. Riskern är oerhört stor att det eskalerar och så har du sedan en vuxen oerhört reserverad, osäker och bitig liten hund.

Valpar ska det vara "go" i och komma rusandes nyfikna, tuggiga, bitiga, inspektera, klättra på en mm - inte muttra och va sura.

[Doglovers]
1

TS Jag har inte läst igenom något annat utom ditt inlägg.

Helt ärligt så skulle jag tacka för mej och leta vidare. Det finns så många vavvor till salu, så denna lilla morris ska du inte köpa. Och till råga på allt har han ju en deffekt vilket kan ställa till en del för er. Både i kostnader hos veterinär och så får du inte ställa ut den.

Mentaliten är alarmerande. Där ska du nog gå på det LO-Katt skrivit. Såg det nu. Att en valp morrar när den ligger i sin bädd visar på att den vill vara ifred och den har tydligen inte fått vara det när den tar till morr. Det brukar dom inte göra när dom är så små.  Såååå jaa, se dej om en annan lite vavvavalp.

Lycka tillSkrattande

DeniceP
3

Chihuahua är en väldigt tuff ras som gärna tar för sig mer än vad den ska. Detta kräver att rasen enbart bör födas upp i en lugn, stabil miljö, av människor som vet vad dom pysslar med. Föräldrarnas mentalitet ska vara lugn och säker för att avlas på, annars får man en väldigt otrevlig valp, som denna verkar vara.

Att den redan som valp har detta beteendet är absolut inte normalt eller sunt öht. Jag som själv vill föda upp Chihuahua i framtiden, hade inte tittat två gånger på denna valpen, eftersom den verkligen är vad en Chihuahua ska vara.

Många hade säkert köpt den för att "rädda" den, vilket oftast resulterar i en ännu mer obalanserad och otrevlig hund.

Om det hade varit en rottweilervalp som betett sig på detta viset, hade någon velat köpa den då? För en hund av den storleken, blir ju farlig som vuxen!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Alexandra-S
0

Gizmo hade en period när han var 15-16 veckor ungefär när han gjorde precis så som du beskriver, han vände om mot handen och högg. Jag var helt förstörd och hade planer på att lämna tillbaka honom eftersom att han inte verkade helt frisk eller vad man ska säga, hade kontakt med uppfödaren om detta.
Det vi gjorde var att vi var lugna och sa bestämt till honom. Om han inte slutade på en gång höll vi fast honom, låter hemskt men det handlade om ca 2 sekunder.
Nu kan han bli sån om han väcks plötsligt när han sover djupt, att han morrar och hugger i luften men när han efter ½ sekund inser vad han gjort blir han låg och gosar och somnar om. Det handlar om försvar, så sa uppfödaren iallafall. Att han försvarar sig om det skulle vara ett hot, det är tydligen ganska vanligt efter vad jag har hört när jag pratar med andra som har hund.

Hoppas att det går bra för er, oavsett om ni inte väljer att ta valpen eller inte. Jag har inte träffat den och vill inte uttala mig varken negativt eller positivt om den. Glad

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Forest]
0

43, Gjorde även Gizmo det mot okäna personer? Eller attackera han ansiktet? För jag tror att många valpar blir busiga mot handen eftersom man lekter med handen + leksak. handen blir lite som en kompis o kompisar får man bita på bara det att vi inte vill bli bitna på det sättet. Sylvassa små valptänder :P

Alexandra-S
0

#44 Nej det gjorde han ioförsig inte. Nej, och inte ansiktet heller om det inte var det som 'var ivägen' eller hur man ska kalla det.
Det vart aldrig så långt att han verkligen högg för att hugga, det ser jag nu att det vart lite otydligt i #43, utan han högg i luften. Dom gånger han bet var som du #44 skrev, i lek.

LeS-
5

Jag tror att denna valp har fått fel uppfostran av människorna där hemma. De ggr han morrat åt ansiktet var när han sov i knäet och vi tog upp honom mot bröstkorgen, han vaknade till och kände antagligen inte igen sig. Sen att han attackerat mina händer tror jag är för att han tappat förtroende för händer över lag. Jag snackade med nämligen uppfödaren och hon tyckte att jag skulle visa vem som bestämde genom att vara hård.hon tyckte jag skulle lägga valpen på rygg och stirra ut honom till han gav sig eller sätta honom på time out på toan i 10 min. Det tänker jag INTE göra! Jag vill ju ha en bra relation till valpen inte att vi ska bråka om vem som bestämmer! Så jag har valt istället att respektera att han inte litar på varken mitt ansikte eller mina händer 100% än. Har nu kört mkt ignorering på morrandet genom att hålla handen helt stilla och berömt när han gjort rätt. Mkt kontakt övningar och mkt lek, allt på hans villkor. Jag ser redan nu en klar förbättring från hans sida. Som igår mär kag skulle testa en sele som han tyckte var läskig. Det gick verkligen inte att tvinga honom på den, men denna gång morrade han onte utan han gnydde och ville gömma sig. Så då tog jag fram lax och belönade när han tittade på selen. Steg för steg fick jag till slut på honom selen och han fick associera den till nåt bra :) Nu kan jag lägga honom på rygg när vi lener och myser och sätta mitt ansikte på honom och pussa hans mage. Han är en liten hund med stor personlighet som man ska respektera och man får vinna hans respekt :)

[nataschaj]
0

Vad jag har hört om vavvor är att dem är kass mentalt, ocg har märkt att de stämmer på rätt många (då ikke ouppfostrade). En f.d bekant vars mamma har en kennel som föder upp vavvor, väldigt känd å bra, dem har bra mentalt vavvor å hon säger också de att allt för många är dåligt mentalt. Vilket är synd. Nu säger ja att inte varända än av alla vavvor är dåligt mentalt, men allt för många. Synd att de är fel sort folk som köper dem å klär upp å sätter dem i en handväska.

Men de är inte ok att en valp uppvisar detta beteende oavsett hur den är, De säger en del att den injte är van å bli handksa me nya männsikor. hoppas detta växer bort å me bra träning försvinner.

Inget negativt te dej TS men hälsa på valpen mkt innan du köper honom så du å han hinner lära känna varandra.

Jenniferri
1

#46 Jag hänger inte med nuu.. Köpte du valpen? Fatta inte sista inlägget om du besökte uppfödaren eller om du tog hem den.. lite trög idag :) haha Oskyldig

// Hannah

Alexandra-S
0

Jag håller med #48, köpte du valpen TS? Glad
Vad skönt att du redan ser en förbättrning, då har ni nog en ljus framtid tillsammans! Glad Han är ju inte så gammal, så dåliga vanor är nog ganska lätta att ändra på än så länge.