14 månader, ej rumsen.
Hej! Min Farmor och farfar har en 14 månader gammal Cairnterrier, och de har bett mig be om råd här! Det är så att han är inte rumsren än. Enligt de så kan han vara rastad nyligen, men ändå så markerar han på möbler och så. När de vaknar på morgnarna så hittar de ofta kisspölar i sovrummet (han sover där med dem).
Lite info om hunden och deras liv. I huset finns även en 10 år gammal Schäfer, och de får väl kanske två promenader á 30 minuter om dagen. Någon dag i veckan åker de till en brukshundsklubb där Hjalmar (14månaders hunden) får leka med andra hundar och spåra ibland.
Hjalmar i allmänhet är en väldigt stressad och överenergisk hund. Han är alltid på och är ganska jobbig.
Mitt råd till de skulle bli att öka på aktivering och gå ut oftare med honom! Vad tycker ni?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Har jag missuppfattat eller är de bara ute med honom två gånger per dag? 
Säger som #1, får han bara vara ute två gånger per dag?
Gissningsvis grundar sig mycket av problemet i att han är understimulerad och får för lite motion - mer aktiva promenader om möjligt, men även hjärngympa hemma skulle nog förbättra situationen. Har de inte ork/tid att aktivera honom hemma själva finns det en uppsjö av olika aktiveringsleksaker att köpa (elle rbygga själv) som man kan ställa fram x-antal gånger under dagen.
Vi hade en hanhund som markerade inne - men hans fall var väl lite av ett specialfall då vi hade tagit in honom från gatan där han levde. Han vistades 5 månader på en veterinäklinik sedan flyttade han hem till oss och fick en hel del omställningsbesvär - och trotts kastration så hade han oerhört mycket könsdrift kvar men hursom helst - för att få honom att sluta markera på möbler ställde vi 1,5 liters petflaskor med vatten framför de hörn/möbler där han markerade - fråga mig inte varför - men det fungerade!
Gör han det däremot p.ga understimulans så tror jag inte att detta kommer att hjälpa - och även om det skulle göra det - så behöver hunden ändå mer motion och aktivering.
Be dom rasta hunden oftare. Och köpa rengöringsmedel som tar bort hundurin lukt. Inte bara för blotta ögat, utan även för hundens nos. Det kan vara så att hunden markerar och då markerar den på samma ställe hela tiden. Det har blivit en hund toalett. Och att dom även ser till att hunden hålls på begränsat område tills han blir rumsren. Har dom stora problem ska dom ta kontakt med en veterinär eftersom hunden kan ha andra problem.
Med begränsat utrymme kan jag rekommendera en hage av kompostgaller som hunden har sin bädd i på nätterna. En hund kissar inte i sin säng, om det inte är något fel på den. Börjar han gny på natten måste dom springa ut och rasta den. Den är ju rätt liten så dom ska då bära ut den. Dom får börja om från början med det där med rumsrenhet.
Svar till alla: Jupp, han får tyvärr bara 2 korta promenader om dagen
. Anledningen till varför jag har lite svårt att säga till de är därför att min farfar är en riktig schäfer-gubbe, han tror stenhårt på sina metoder som han har kört sen 60-talet och saker som klickerträning och andra nyare påfund är bara skit. Jag ska försöka prata med min farmor om att de borde ge honom flera, längre och aktivare promenader.
Kan tipsa de om att köpa lite aktiveringsleksaker, typ en kong och liknande! Och att kanske slänga ut hans frukost (torrfoderkulor) på tomten ibland, det är ju jättebra mentalaktivering.
8/5-13 & 1/6-13
Ts, om de bett om råd här, så tala om för dem att vi alla tycker att hunden måste få gå ut oftare, måste få mer stimulans, både fysisk och mental.
#6 Det ska jag göra, speciellt min farfar lär nog inte lyssna om det "bara" är jag som rådger 
8/5-13 & 1/6-13
#7 Men om jag förstår ditt första inlägg rätt, så BER de om råd från andra, och DET är positivt :)
#8 Mjaa, det var väl snarare så att min mamma hade pratat med min farmor, och då berättade farmor om rumsrenhets-problemet osv. Då föreslog min mamma att jag kanske kunde kolla på nätet eftersom jag är medlem på olika hundforum och så, och det sa väl farmor OK till. Så bad om det gjorde de väl kanske inte
. Formulerade mig nog lite fel i första inlägget 
8/5-13 & 1/6-13
Hoppas det går bra. Nu är ni ett steg närmare lösningen ändå