Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1212 ggr
[oskuldast]
0

Slutar inte hälsa

Hejsan, har en liten blandis på 11 månader som jag inte kan få styr på riktigt.. Så vänder mig hit i hopp om lite råd om hur jag ska bete mig.

Min hane är hyper, försöker passivitetsträna med honom och belöna när han är lugn istället för hyper men det funkar inte riktigt imed att jag har gjort fel från början.

Jag har problem när det gäller hälsningen, har försökt allt känns det som. Försökt få folk att hälsa snabbt sen ignorera, ignorera helt, hälsa som vanligt, hälsa lugnt. INGENTING funkar, han lugnar sig inte för fem öre! Vi kan ha gäster här i timmar och han lugnar sig inte, har försökt få han att ligga på golvet och stanna men då bölar han och går ändå mot gästerna och skiter i vad jag säger.
Jag är medveten om att jag själv är grunden för hans beteende, men vill ha en förändring.. och behöver vägledning då jag inte riktigt vet avd jag håller på med

Vad ska jag göra?

tacksam för svar

[floudie]
0

Den hårda metoden skulle ja köra där vi har en lika dan….
har du en tuff hund som inte bryr sig om tex gästen skulle nypa i han. så skulle ja nästan fylla en cola burk med skruvar och muttrar eller grus… hon när dom komm in genom dörren och han flyger fram å är super lycklig så så säger ni typ nej och ruskar med den där burken…. förmodligen så kommer det bli jätte oebehagligt för hunden och om hunden då lugnar sig så skulle ja ömka jätte mkt så kommer du tillslut inte behöva ha burken men var noga med att burken ska betyda typ nej eller något ord så hunden sedan kommer lyssna på det ordet. men har du en vek hund ska du absolut inte använda denna metod för då kan du få en hund som blir rädd för allt som skramlar lite grann :D

Har du en vek hund så skulle ja göra som så. om ja är gästen….

Ja kommer in till dig totalt ignorerar hunden inte ens tittar på den. om hunden skulle hoppa på mig så skulle ja liksom stöta till den typ som om ja vorde en hund som naggade ifrån och sedan fortsätta med de ja gjorde. det är helt naturligt för en hund att komma fram och lukta men tänk på att de alltid ska vara du som hälsar först och bjuder in för dom är dina gäster och inte hundens :D

[oskuldast]
0

Kan redan förutspå vad som skulle hände med burken.. Han skulle ha öronen bakåt, viftande svans och försöka hitta en omväg till gästerna som inte är obehaglig, skulle han inte kunna komma dit så skulle han bara sitta och böla tills han fick vad han ville.. Naturligtvis så ger jag han aldrig det han vill ha när han gnäller så jag försåtr inte riktigt varför han tror att det ska hjälpa..

Det andra är också svårt då vi har svårt att få folk att lyssna på oss, det är inte lätt att få dom att ignorera honom ens för dom tycker synd om han vilket förvärrar det hela ännu mer för han känner ju av det. Det är väldigt svårt att få folk tt lyssna på mig, vilket gör allt omöjligt :(

[floudie]
0

Men då tycker ja att du sätter ner foten och säger åt dina gäster ordentligt för din hund mår inte heller bra av att stressa upp sig så när det kommer folk… då skulle ja kasta skramlet på honom o göra de jätte otrevlig så han inte vill vara med er för de är bara obehagligt. 

förhoppnings vis så går han iväg och efter ca halvtimme så kan gästerna sätta sig på golvet och bjuda in honom…. de ska inte vara han som tar insiativet :D

men om du går emot han med skramel burken såfort han försöker gå förbi så skulle ja skramla o ryta bestämt nej. och skicka iväg honom.

jätte bra att du aldrig låter han gå fram när han gnäller :D

Ja tycker att han ska aldrig få gå fram när han vill de… när han inte bryr sig eller har fokus på nå annat när människorna har tappat värde då kan han få hälsa för då är han i rätt sinnesstämning :D

O skulle han stressa upp sig då igen ja då är de samma visa skrammel och gå o lägga sig :D

[oskuldast]
0

Jo men då förstår jag, det låter bra faktiskt. :) Men han är sån också att han kan verka lugn och sov tom om gästerna siter på samma ställe och är tråkiga, men så fort som rör sig så blir han hyper igen, så har väldigt svårt att bedöma när han är helt lugn. Men blir han hyper igen och börjar springa mot dom så ska jag alltså säga till med skramlet så han försstår? :)

Hade tänkt testa en grej nu med, om jag går utanför dörren och står där ett litet tag och går in igen, och gör det helatiden tills han tillslut inte bryr sig om att jag kommer hem igen så belönar jag honom? För att han är lugn när jag kommer in liksom, så kan jag träna han utan ''störning'' lite i början kanske?

Tackar förresten jättemycket för din hjälp, du verkar jätteduktig :)

anaprincess
0

hjälper det inte om du rastar och aktiverar han ordentligt innan det kommer besök och att du sen går och möter dina gäster ute och ni går in tillsammans?

[oskuldast]
0

Problemet är ju att han är hyper oavsätt xD och det är inte alltid jag vet i förväg när dom kommer

anaprincess
0

#6 tänkte mer att du kan planera in besök och öva på det viset. Är han slut i huvudet och kroppen så orkar han ju inte vara hyper.

russin
0

Jag har en hund som är så som du beskräver och när vi har besök och hon hälsat så är det att hon går och lägger sig eller så får hon lägga sig utanför rummet med kompostgaller mellan.

Då jag har ett barnbarn som fortfarande kryper och som min 1-åring gärna skulle pussa på till denne kvävdes, så är det stenhårt som gäller. Låt bli eller bli utanför.

Hon blir precis på samma sätt när vi träffar kompisen jag gor tillsammans med alla vardagar (eller på hennes hund) och det jag gjort är att hon inte får hälsa alls. Efter att vi gått 10 minuter så är det lugnt och jag kan släppa lös min tös, som då lugnat sigGlad

Changrila
0

Har du provat att gå en kortare promenad med gästerna innan ni går in och sätter er? Kanske bara runt huset eller så. Troligtvis blir det inte lika "stor grej" av det hela om gästerna följer med er in, som om de kommer in bara "pang bom".

Hur agerar du när gästerna kommer? Hur agerar de? Hur aktiveras hunden på dagarna och hur är han när ni är själva hemma?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

MartinaLarsson
1

Min yngsta är exakt likadan. I helgen var jag på en lydnadskurs och just denna fråga kom upp, hur man lär en hund att inte springa fram till alla människor. Instruktören sa som så att med en människoglad hund kan du belöna hunden med hjälp av människor. Alltså, du vill att hunden ska ha kontakt med dig alternativt stå still när någon människa kommer fram till dig. När hunden gör det du vill, säger du varsågod och människan blir då aktiv och bjuder in till hälsning. Hunden får hälsa ett tag och sedan går ni därifrån. Ni går fram igen och hunden måste utföra exakt samma beteende innan du säger varsågod till den igen. Detta upprepas till hunden förstår.

Jag tyckte att det lät som ett riktigt roligt sätt att lära in det. På så vis kan man bestämma helt och hållet vilka personer hunden ska hälsa på, eftersom hunden väntar på ett varsågod. Man hinner också förvarna om att hunden älskar människor och gärna hoppar och pussas…

Det var en hund som testade detta på kursen och det hela slutade med att hunden kunde gå fot mellan alla människor som var med på kursen med full koncentration på sin matte. Detta var en hund som i början ville gå fram och hälsa på alla! Kan också tillägga att hunden tyckte att fotgåendet var mycket roligare när den fick göra det den tyckte var allra roligast som belöning. Vissa hundar tycker ju att det är mycket roligare att hälsa på människor än att käka en godbit :)

Hundar är inte dumma. De gör de sakerna som den vinner på. Man ska inte dämpa hundarnas glädje, utan bara lära sig kontrollera den! Galenskap är bra! :)

Maja2
0

Ts, har du bara problem vid hälsning?  Kan det vara så att han är stressad och osäker?

[floudie]
0

#4 de låter jätte bra de där med dörren men om du ska belöna när han e lugn så säg ingenting då utan gå bara dit han ligger i lägg en godis mellan fram benen. Burken kan du använda till vad du vill få fort han gör ett oönskat beteende men glöm inte om ömka hunden när han ger dig den responsen du vill ha om du inte ömkar o du har en tuff hund så kommer skrammelburken inte betyda någotong:) lycka till nu i träning o övningar :D

bell
0

#2 Har inga bra tips att ge. Tänkte bara berätta om min gamla vovve på ca 35 kg. Han var glad, hjärtlig, envis, hoppig och stor. Vi ville ha en hund som kunde hälsa fint på folk. Provade olika sätt:

Ett av de sämsta råden vi fick var att gästen skulle ge vovve en leksak eller godis som skulle sysselsätta vovve… Som ni förstår är det inte rätt metod på en glad & pigg vovve. Han blev ännu värre eftersom gästerna var så roliga…

En annan värsting favorit var att låta honom hållas för han skulle lugna sig när alla var passiva… Vår vovve hoppade glatt på alla o satte sig i knä för att få uppmärksamhet. Går inte med småbarn & gamla i familjen.

Svärfar såg INGA problem med att vovve hoppade på honom- det var ju hans hund! Inte! Svärfar & jag hade då ett av våra ytterst otrevliga bråk eftersom jag ansåg att det var vårt (min mans & mitt) jobb att fostra hunden som vi ville ha den & Svärfar ska göra som vi säger med vår hund i vårt hus. Svärfar sabbade alltid vår träning med flera veckor varje gång han kom. Det löste sig genom att jag alltid stängde in hunden i sovrummet när svärfar kom på besök. Detta hände för ca 10 år sedan & vi har fortfarande en mycket stel kontakt- svärfar & jag. Vovve är fortfarande glad men han kan: -Gå & lägg dig. & det gör han, självklart får han fortfarande en godisbit imellanåt när han ligger i korgen. & svärfar vill inte längre att hundar hoppar på honom då han börjar bli skröplig…

Tror du är inne på rätt väg. Bara att vara envis. Lycka till.