Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 663 ggr
trollet85
0

kastrering

kan vetrinären neka till att kastrera en hund? Om jag som ägare vill kastrera hunden, av den anledning att jag inte vill bli inblandat i någon omplanerad kull, kan ja då utan hinder få kastrera min hund?

AnneN
0

Har då aldrig hört talas om att man blivit nekad att kastrera sin hund oavsett anledningen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

trollet85
0

fick höra att vetrinären kunde neka till att kastrera en fullt frisk hund om det inte fanns någon medicinskanledning till kastreringen. eller att hunden va aggresiv. men ja vet inte om de e sant

AnneN
0

Har jobbat 1 år hos en veterinär och hon nekade iaf aldrig någon att kastrera om man ville det men däremot så går det ju inte på försäkringen så det kan ju kosta några tusenlappar

_**/Mvh Anne

trollet85
0

jo de vet ja. men de e de nog värt.

AnneN
0

Ska hunden inte gå i avel och/eller på utställning så kan de ju absolut vara värt det

_**/Mvh Anne

Mischa
0

Har aldrig hört om det änr det gäller hund, veterinärer brukar snarare främja kastration med tanke på dom hormonella/könsbunda sjukdomar dom kan få.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

Precis och för att förhindra tjuvparningar

_**/Mvh Anne

lill-jarven
0

Bara man kan betala så är det sällan man blir nekad! ;)

Nej skämt åsido så brukar veterinärer snarare uppmuntra kastrering även om hunden är frisk. Pratade med min vet. för några dagar sen om att kastrera Indra som är fullt frisk (för att slippa risken för livmodersinflammation) och hon sa bara att ja det är ju oftast lättare att kastrera en frisk hund än en sjuk och smart att göra det om man inte ska avla. Så det blir av i sommar minsann. :)

Då slipper man risken för hormonella sjukdomar som t.ex juvertumörer (om de inte har börjat växa innan kastreringen dvs) och som sagt livmodersinflammation.

Har även kastrerat familjens 2 bichonpojkar, båda friska som nötkärnor men inget för avel. Tjopp så försvann risken för prostataproblem och testikelcancer mm. :)

Jobbat som vet.assistent och vi har aldrig, under den tiden iaf, nekat någon att kastrera en frisk hund.

Malin-A
0

har heller aldrig hört någon neka en kastration, det är ju ägaren till hunden som bestämmer.. =)

Missy
0

Givetvis kan en veterinar neka till att kastera en hund. Jag tror i och for sig att det ar ganska ovanligt att man faktiskt gor sa da de flesta veterinarer som sagts tidigare brukar vara for katration. Finns sakert anda vissa som hanger kvar pa den tiden da det var olagligt att kastrera hund utan medicinska skal. Alla har ju ratt till sina asiker och var och en maste ju handla resp. inte handla efter vad de anser ar ratt, aven veterinarer. Jag kommer aldrig att avliva ett friskt djur, det ar min policy aven om detta inte ar riktigt samma sak sa ar det lite grann en liknelse, det finns ju manga veterinarer som avlivar aven friska djur sa vill man kastera sin hund och blir nekad hos en vet. sa far man ju helt enkelt ga till en annan..