Problem med hunden!
Nu är min hanhund 6 månader gammal.
Tycker fortfarande att han terroriserar.
Exempel:
Gnager: På väggar, golv, allmänna saker till och med matskålen när det finns oxben.
Gnäller: I stort sätt jämt, inne, ute, överallt. Han får inte vara i tvrummet så han följer inte efter och gnäller inte efter en då utan det känns mer som om han bara gör det ändå, dels så är han ganska beroende av tiken jag har men dom sitter inte ihop eftersom det inte funkar. Är vi ute och går skäller han som bara den efter tiken när jag går med henne och husse tar honom. Han är van att vara ensam, alltså när vi är i ett annat rum men när vi gåt ut låter det som om han blir misshandlad, riktigt illa!
Rumsren: Han är rumsren men ändå finns det ett problem oxå, han kan skälla,gnälla länge och så fort man kommer och tar tag i kopplet så kommer allt kiss! Och han kan då inte stänga igen då han en gång börjat, även en konstig sak att när man ropar på honom kommer han glatt och sen ställer han sig och pissar :O Det är inte så att vi är arga på honom eller liknande men ändå gör han det!?
Har läst att schäfer är en gnällig ras, men att det skulle vara såhär illa och jobbigt hade vi ingen aning om.
Detta har vi sett som ett problem väldigt länge och om vi inte kan lösa detta måste vi göra oss av med honom, tråkigt om det går så långt.
Vi hoppas kunna fixa dessa problem.
Jag tycker det låter som en typisk valp.. Ge det mer tid!
Jag anar att han kan behöva lite mer stimulans, inte bara fysisk, utan mental stimulans är också viktigt :)
Han är inte ensamtränad alls, jag hade någ börjat med träna genom kapa av så han är själv utan eran äldre tik. Har ni möjlighet till att lämna bort tiken någon dag är det super bra så kan ni träna helt med valpen. lek o busa gör er roliga, det är en krävande ras men ännu är han bara en valp så man kan inte sätta ribban för högt heller. Men prova att stänga dela av hemet så han är själv kanske med ett ben, akterveringsboll eller lägg ut ett litet spår för godissök där han får vistas. Innan ni gör detta så försök att trötta ut hen lite innan med promenad, det brukar gå lite lättare då. Hoppas du får många tiks förstår att det kan vara tufft, ahr oxå en som inte klarar av att vara "själv".
Tiken och han sitter inte tillsammans och det är sällan vi tar ut dem tillsammans oxå. Jag vet att det bara är en valp men han är min 8:e hund och han är helt bedrövlig jämfört med de andra jag haft tidigare :/
Alla dessa handlingar låter som en osäker och orolig hund. Vad gör ni för aktiviteter/träning/beteenden från er sida för att få honom att känna sig trygg?
2# Vi är ute med honom, leker, tränar, promenader ect ect men så fort man kommer hem så är det lika igen, och då är han jobbig ute och och bara skäller hela tiden :/
#5 Vi brukar träna spårning, agility, sitt, ligg ect ect,
Ska tilläga att nu när husse gick ut så skällde han som en galning, jag får inte tyst på han :O Samma sak om jag hade gått så hade inte heller hans husse fått tyst på han 
Jag ser han inte rädd heller eller otrygg, han sover som han ska, äter osv.
Detta är mer ett beteende som han själv hittat på som inte går att stoppa, Han har hållt på sedan jätte liten, inte blivit ett dugg bättre 
4 tyvärr är inte alla lika dana. Men han fixar inte vara själv för så fatta jag ditt företa inlägg?
Hur reagerar ni när han börjar skälla? Är han bra på hålla bra kontakt med er?
Jag hoppas att ni inte tränar agility med hopp utan kör de enkla tunner o allt untan A-hindret och hopp.
Hur reagerar han om ni går ut först med honom o sen tar ut tiken? In med han o tiken inte hemma? Tänkte vissa funkar på så vis mycket bättra annars letar de efter sin kompis o lever verkligen apa.
#9 Han kan vara själv i ett rum så länge vi finns inne, går vi ut och han hör det då låter han illa.
Ja hur ska man reagera, vi har provat med att igronera, säga nej, locka med något annat som ex leksak ect ect.
Han är jätte bra med ögonkontakt m.m. så länge tiken inte är med.
Ja dom sitter inte tillsammans i samma rum utan i ett varsitt rum och det har dom gjort i månader nu.
Vi brukar gå ut med en i taget och det funkar jätte bra men när vi ska ta långpromenad vill vi ju ta med oss båda, och då brukar jag och tiken gå långt före så han inte ser henne. Känns lite jobbigt att behöva göra det så speciellt pga en hund som inte klarar av att se den andra :O
Han bryr sig inte om tiken lika mycket inne som ute.
Nej vi kör inga onödiga hopp, räcker gott och väll med att hoppa upp i bilen. Men vi tränar en del då man ser till att hunden går runt en stolpe och får då tänka igenom vart han ska, funkar bra tycker jag.
Lite aport, sök, sitt, ligg, varsegod, gå fint i koppel, fot m.m.
Är han en reggad schäfer? alltså har han en stamtavla? om inte, så kan de vara en ''kass'' avel å han ahr fått de negetiva.
Men för mig känns de som att han är den som bestämmer å inte ni.
Ni får tänka över hur ni beteer er mot honom, när ni fostrar/säger till han, går ni hela vägen elr ger ni upp?
För mig känns de som att han e ouppfostrad helt enkelt å en aning understimulerad. Ni säger att ni tränar m.m, men hur länge? å hur länge är ni ute?
Ni får sätta upp mer gränser på vad han inte får å vad han får.
Ingoenara han när han gnäller å skäller å beröm vid tystnad. men då ska han vara lung å inte stäppa om kring å flåsa en massa.
Ta kontakt med en bra hundtränare också, de kan vara värt det.
#11 Ja han är reggad och har stamtavla. Låter delvis troligt att det är han som bestämmer, det är ju husse som uppfostrar honom :/
Hur hård ska/får man vara?
Vi brukar vara ute minst 2 timmar per dag med honom :/
12 från bruks gener eller? Hunden behöver få mer stimulans å mer motion helt enkelt. Han låter också rätt stressad.
Ni behöver inte ''ta i'' men när ni säger nej så är de ett nej, å då ska han inte gå iväg å göra andra saker utan sitta kvar lungt, Gör kontakt övningar på han ute och LEK förmodligen tycker han att ni är världens tråkisgaste människor, så ut å lek å träna mer med honom samt ge han mer motion.
2 timamr tycker ja e lite för lite för en schäfer. men sätt upp regler som ni både ska följa, skit i om han skäller å gnäller å beröm när han är tyst i mer än 1 min, berön = lek elr godis, inte stressa upp han vid lek bara, men ta me nån boll elr en kamptrasa å kampa me han/kasta boll.
får han inte gå, så får han inte.
Får han inte hälsa så får han inte, alla dessa små saker måste ni vara ''hårda'' mot, han ska helt enkelt stanna kvar tills ni säger att han får, vare sig om de ska ta en timme elr fem timmar.
Öva på passitivitet, sätt er på en bänk å bara sitt, skit i om han skäller gnäller, tills slut kmr han lägga sig ned å bara ''vara'' och det är de ni vill att han ska vara.
Gör er roligare, träna mer och mer ut å gå. Och va bestämda! tänkt lite såhär: att de är ett barn som e i trots åldern, å dem gör ju också va dem vill å där får man vara bestämd å visa va man menar.
Förmänskla inte hunden.
Du borde ta ut han mer å träna med han, så ni bygger en relation mellan er.
#13 Låter mycket bra som du säger, som hans husse gör att när han tycker att det är bra så säger han, nu är det bra och så går det någon sek/min varsegod nu får du. Och enligt mig att det förvirrande för hunden och blir lätt fel?
En 6månaders valp av mellan och stora raser ska ha MAX 30minuters motion. Var rädd om hundens leder!
Sen tycker jag att det låter som om han lider av separationsångest, min gör det och han är 14månader och det går åt rätt håll. Bara träna som gäller och framförallt skäll inte på valpen. Blir bara värre när han känner av eran aggression som man utstrålar. Kör lugnande övningar både på er själva och hunden.
14 bästa är om han säger ''nu lägger du av'' å sen säger han inget mer, då ska ni se att de kommer bli bättre.
Så be din kille bara säga de, och sen vara tyst, han får inte säga varsogod alls till hunden, för då får ni ju aldrig slut på beteendet.
Killar har oftast bästa utsdtråling och engerin och får oftast snabbare respons en vi tjejer (behöver inte alltid vara så, men oftast), så du får bygga upp så du hittar den rätta knappen och föröska utstråla bestämdhet och när du säger nej så är de nej.
Hunden kan bli för virrad ja, men håll er till ett komando om de är så att han lyussnar på det. Annars får du be din kille hålla käften när han bett hunden å vara tyst v;) (skämt å sido)
ska ni lära hunden en sak, så använder ni samma komando å inget annat efter det. då får ni bara motsatta efekt istället, visa me kropps spårket mer å ha en bestämd ton, hunden fattar ju ändå inte vad vi säger, utan de e ju kroppsspårket å tonen som dem lyssnar till
Köp D.a.p och plugga in i ett eluttag. Avger lugnande feromoner och det provar jag just nu på våran kille.
Pluggade in den i måndags kväll och idag trodde jag han var sjuk när vi kunde gå en fin promenad med grannen och hennes hund.
Har suttit på altanen och han är hur lugn som helst inne. Annars så förstör han allt han kommer över, skäller,ylar och skakar och springer omkring.
#15 Okej så 30 minuter som max för en valp i hans ålder att gå :O Nu är det ju så att han är överaktiv hela tiden och behöver göra något hela tiden, Bli trött, så det med promenad går man väll lite efter vad hunden i sig orkar?
Och en seperations ångest fortfarande då han är 6 månader gammal :O Låter knepigt :/
#16, Ja visst är det så att har man sagt en sak så ska det vara så en längre tid iallafall än bara några sek/min, till och med jag blir stressad och förvirrad när han gör så mot hunden :O
Vad tycker du om att han lär hunden skall? För enligt mig så borde det inte tränas och uppmuntras när hunden ändå skäller och gnäller jämt?
Nog för att han lärt sig skälla vid komandot men kan mer än gärna fortsätta med det oxå :/
#17, Och vad exakt är det? Har inte hört talas om det 
:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste se om filmen funkar :/
Det gjorde den visst :D Nero och Husse då samt en till irreterande människa kommer :/
Min är 14månader och har fortfarande separationsångest. Vissa hundar får man aldrig bort det.
Jag har fått rådet att 5minuter xmånader som hunden är gammal för att undvika onödig belastning på höfter och leder.
Det är Sveriges bästa hundfysioterapeut som har gett mig dom råden. Står mycket på nätet och en valp motinerar man inte.
Min hund fattade aldrig att den skulle vila när han var valp. Vi körde mycket sök inomhus och kolla på folk på stan, då kunde han bli lite trött.
19 en 6 månaders valp kan allt gå en bra bit. så länge de är på hundens villkor finns inga hinder.
Är han stressad så får ni öva på lunga saker. och inte ''gapa å skrika'' din kille behöver inte lära hunden skall. å använda ett komando.
Ni får sätta er ned å prata ihop er å skriva upp vad för komandon som skall sägas och så förljer ni de, inget varsågod efter de komandot. fö.rutom vid maten nör han har väntat en stund på den.
D:A:P är ett lungnande för hunden, den är som tiken(mammans) lungande doft som gör hunden tryggare i hemmet.
Dem är rätt dyra men bra å ha.
Tänk bara på att ni stänger av dem när ni lämnar huset/lägenheten med hunden å sätter på den när ni kmr hem igen, på så vis, har ni dem längre.
DAP är samma hormoner som tiken sänder ut för att valparna ska vara lugna och harmoniska.
Funkar väldigt bra om man har en skott/åskrädd hund mm.
Gå in på veterinärbutiken.se och kolla under beteende och harmoni.
Jag blev rekomenderad att prova det på min hund av veterinären.
#20 Att sitta och invänta beteendet och sen bli arg och bete sig sådär mot hunden, lär sig hunden förmodligen inte ett smack av. Ta itu med att få kontakt FÖRE han börjar gnälla, så att det finns något att BELÖNA. Hundar lär sig av belöning, inte bestraffning.
#23, Okej då ska jag ta och prata med min kille ang detta, bara han tar till sig av det, han är en kille med egen vilja typ :/
Ja nog har vi en del att ordna upp ändå :)
#23 visst kan en 6månaders schäfervalp gå långt, men vem vill ha en hund som får problem och värk i höfterna pga att man motionerat hunden för mycket.
#25 Jo men som på filmen, ett exempel. Har inte haft skälliga hundar förut så vet inte hur man ska bete sig mot dem heller :O
Vi har provat en del som sagt, igronera, sagt nej, locka med något annat, försökt fått kontakt m.m. Inget av dem har funkat så bra som vi hoppats på :/
20 nej de dära e inte acceptabelt. De får ingen invärkan alls på hunden å ta hunden över munnen/nosen, blir ju bara värre.
Lek me hunden, å träna hunden, ta in på bruks elr en annan klubb. Belöna vid rätt beteende. Han är ju i trots åldern efter som har är 6 månader, å ev börjar bli könsmogen.
Din kille MÅSTE ta till sig detta om ni ska få ändrat betteendet, ni förstör hunden mer å mer annars.
#27 Borde inte hunden i sig känna av det där själv? Kan knappast tro att det fortsätter gå jätte långt om den får ont eller trött?
30 Minuter gå in hunden är lika jobbig, Gå ut träna i 30 min gå in, hunden är fortfarande jobbig, prova träna lite inne, men hunden är ändå jobbig, är inte det ett tecken på att den behöver röra sig mer?
#29, Näe förstår väll jag oxå att inte ta tag i nosen men ibland gör man saker utan att tänka, bara för att få tyst om ni förstår vad jag menar :/
Därför vi ber om hjälp så att det blir riktigt och bra :/
27 nu menar ja inte att man ska gå 1mil, men en schäfer KLARar av å gå långt i sin egna takt! den behöver bygga muskler för att kunna bära upp sin kropp å mindska ned risken på att INTE få höft fel. nu snakcar ja inte om att ts ska ut å springa elr gå maraton lop med hunden elr ens å cykla FÖR de kan förstöra hunden.
Har aldrig haft en hund som fått pajja höfter av å va ute länge med hunden.
men ts, kan ni inte lämna hunden i nåra dagar så ni får andas ut så ni orkar ta tag i hunden igen?
För mig på filmen ja såg, så verkar han uttråkad, understimujlerad å ouppfostrad..
å de blir inte bättre av att ni e irriterade, stressade å förbannad på hunden, de hjälper inte hunden ett dugg.
Var i landet bor ni?
#32, Vi bor faktiskt i lägenhet inne i stan, åker ut på landet ibland till nära och kära. Jag hade mer än gärna lämnat bort honom i några dagar men killen min vill inte det då han tror hunden blir förstörd :(
Han hade nyss sprungit runt fritt där ett tag i minst 30 min sen kopplade vi honom. Att han fortfarande är understimulerad och utråkad tycker jag är lite märkligt, då han fick springa av sig en del innan :/
Seriöst vad är detta :O
bara för hunden springer runt i 30 min betyder de inte att den blir trött å tömd på enegri, utan kan mer stressa upp sig, å ni har ju inte tränat under den tiden? alltså e han fort under stimulerad.
Å ni lär ju förstöra han mer om ni fortsätter i samma bana, han blir jobbigare ju äldre han blir..
Tycker ni ska ta in på nån kurs/problem lösning så får ni bättre hjälp av en som är dukgtigare å ser hunden live vill säga.
men sluta säg åt hunden istället å belöna när han gör rätt dvs in nan han börjar me gnälla, å lek dragkamp med han å låt han vinna över trasen/bollen.
å sen mer mentalt.
#42 Det kommer tas bort snart. Troll.
- Mvh Emma
Haha någon som trollar, fast kanske inte riktigt förstått hur man egentligen trollar. xD Detta var ju bara ett patetiskt försök.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
43 kan du sluta!! du förstör tråden som in i….
#47 Jag kan slå vad om att den hunden är 100 ggr sötare än du, fegis. ;)
/Matilda
har anmält , men inget händer ännu…
Har anmält alla inläggen nu. :)
/Matilda
#54 Härligt! :D
/Matilda
Jag har anmält
// Nadja
Gött nu försvann dem!! hr gör man mot den användaren? ne nu blev de ot sorry TS!!
#57 "Efter att en och samma medlem fått 3 stycken kommentarer och/eller inlägg bortröstade så får denne automatiskt 1 veckas skrivförbud på sajten"
- Mvh Emma
Snart kommer det nog in en Medarbetare och rensar tråden åt dig TS 
- Mvh Emma
Tack! Missa detta! sorry igen TS
Oj, ja detta har jag aldrig varit med om :O
Medlemmen blev blockerad, och kommer så förbli.
#5 Nu har ni hunnit skriva en massa under dagen medan jag var borta och jag har läst allt och tycker att du har fått en massa bra tips. Det jag menade med när jag frågade vad ni tränar/gör för att hunden ska känna sig trygg var inte hur ni aktiverar hunden undan hur ni gör för att skapa trygghet mellan er.
Det låter som att ni övar på bestämmande (från er sida) och samarbete (mellan er och hunden) genom olika aktiviteter men om det inte finns någon trygghet mellan er och hunden (ni ska ömsesidigt lita på varandra) så kommer hunden inte att ta till sig någonting av träningen för han kommer alltid att vara lite orolig och spänd när ni bestämmer över honom.
Bestämmande fungerar bara om hunden för belöning (beröm från en glad och harmonisk matte/husse) så fort den gör rätt, och då menar jag verkligen ögonblickligen, både röst och kroppsspråk måste ändras. Man kan gärna använda en bestämt röst mot en hund som gör fel men så fort den gör rätt måste man själv slå om blixtsnabbt. Man kan därför inte träna en hund när man är irriterad eller på dåligt humör, man ska bara "låtsas" vara arg på hunden när den gör fel, man får inte ta det personligt.