Epilepsi! Hjälp?
Hej !
Jag har en blandras tik Labrador/ Golden retriever på 1 år och 8 mån som för ca en och en halv månad sen fick sitt första epilepsi anfall.
Hon blir väldigt rädd efter anfallet och blir därmed aggressiv. I lördags fick hon sitt tredje anfall.
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet inom detta som kan dela med sig om info etc..
Tack på förhand!!
Orolig matte
Har ni fått medicin till henne?
Först måste ni göra en ordentligt utredning. Krampanfall kan en hund få av massa olika orsaker så först måste man kolla varför hunden har dem, i endel fall kan man bota hunden helt.
Jag antog att TS haft kontakt med veterinär, om så inte är fallet är det självklart ett måste. Det är allvarligt med anfall och det måste utredas direkt.
Ni måste göra en riktig utredning hos veterinär och börja utesluta vissa saker osv för att få fram vad som orsaker de ep. anfallen.
Oftast får man medicin men går bara att sätta in om man vet ungefär vad som kan orsaka det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har haft en hund med epliepsi. Om hon hade blivit stressad över något någon dag och sen senar slappnade av så fick hon anfall. Vi försökte så gott vi kunde att inte stressa upp henne, låter lite konstigt - jag vet. Inte stressar väl någon medvetet upp sin hund men ibland kan dom bli stressade eller väldigt uppspelta av roliga saker… vi försökte alltså hålla henne så neutral som möjligt. Nu var detta en äldre hund och jag förstår att detta är mycket besvärligare med en ung stjärna, dom har ju överlag lite lättare att bli lite mer uppspelta :) När hon väl fick ett anfall så fick vi order av veterinären att låta henne va, hålla uppsikt - ja självklart men inte röra henne då de ofta blir rädda och aggresiva när de "vaknar upp". När anfallet slutate så väntade vi en liten stund så hon "hann finna sig själv igen" sen var det inga problem utan hon var som vanligt igen.
Självklart har jag varit hos verinärt.Vi ska till bagarmossen på fredag igen .Jag åkte in fem min efter första anfallet. Och vi har tagit Blodprover mm , för att utesluta annat.
Eftersom hon "bara" har haft tre anfall är jag lite osäker på om jag vill sätta in medicin ännu. Medicineringen bidrar till b.la. skador på levern och en avbruten medicinering kan leda till livshotande skador.
Epilepsi anfall behöver inte heller vara regelbundna? Utan kan komma enstaka gånger i livet.?
Därför är det kanske dumt att sätta in medicin redan efter tredje anfallet ?
#5 Man kan ju inte bara låta hunden krampa?
Den veterinär jag pratade med om ep sa att man ska hålla i hunden så att dem inte slår sig när dem krampar osv.Försöka liksom "Lugna" hunden.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Tänkte väl :)
Jag tror jag själv hade satt in medicin efter 3 anfall på så kort tid. Det är mycket.
Ja jag håller med dig om det med medicinen. Våran hade inte anfall regelbundet efter det att vi försökte kontrollera henne så gott det gick så både vi och veterinären tyckte att hon inte skulle medicineras för detta då biverkningarna var för många.
De vetreinärer jag har pratat med har alla sagt att man absolut inte röra hunden under ett anfall
Dessutom så kan man inte lugna en hund i ett anfall, den är ju inte medveten om omvärlden då…
Jag tycker du ska prata med veterinären, han/hon borde ju kunna komma med förslag på vad du kan göra. Men annars ska man alltid vara lugn under/efter ett anfall och är hunden aggressiv så skulle jag ta avstånd från den om den bits. Man behöver inte hålla i en hund när den krampar, vet att det kan se hemskt ut. Viktigast är att se till att den har plats att röra på sig så den inte slår sig.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Myra 82.
Det är samma med min hund. Men jag vet inte än vad det är som skulle kunna göra henne stressad. Hur fungerade eran vardag?:) Kunde du lämna hunden själv ?
Det sista anfallet, alltså nu i lördags kom i samband med att vi böt foder. Kan det ha haft någon betydelse?
Jag har pratat med min vetrinär om det. Men hon tycker att det är något vi ska bestämma själva. Och jag vet inte alls hur jag vill göra :(Jag vet en bekant vars hund som fått regelbunden medicin, men anfallen kom lika ofta ändå?
Jag har ep o man skal INTE hålla i någon som krampar då kan man skada de går inte o häva kramper med att hålla imot. Men se till att den hat fria luftvägar o flytta saker runt den som den kan skada sig på går inte de dra bort hunden.
O när man vaknar ur ett anfall vet man inte var man är eller vad som hänt o de är säkert ännu värre för en hund som man inte kan förklara för. Så låt hunden vara tills den vaknat. O var lungn även om de är otäkt.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Ja precis, jag vet att jag inte ska hålla i henne och det har jag heller inte gjort :)
Jag har försökt planera hemmet så gott det går genom att ta bort möbler osv. Om ett anfall skulle inträffa. :)
Vi får se vad vet säger på fredag igen . Så kan jag dela med mig av vad som händer och sker :)
Tack för alla svar !
AliciaD
Jag menade inte att du håller i hunden. Förlåt om de lät så. Men jag läste i ett av inläggen att de var en vet som sagt att man skulle göra de. O jösses vad frustrerad jag blev ;)
O sen kan man ju aldrig vet vart ett anfall inträffar själv har jag dunkat huvudet i handfatet några gångar. Men om någon krampar är de bättre att flytta på saker i första hand men allt går ju inte att flytta undan o då ska man inte lyfta.
Hoppas iallafall att de blir bra med vovven. Ep kan försvinna av sig själv annars finns bra mediciner men som tyvärr ger bivärkningar.
Men jag tror säkert ni kommer fram till ett bra beslut..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Våran vardag fungerade bara bra och hon kunde vara själv. Det jag gjorde när hon fick anfall var att kartlägga våran dag då anfallet kom men även dagarna före dvs skriva upp hur dagarna hade varit, vad vi hade gjort, hade vi haft besök osv. Jag hittade ett samband i det med då hon fick anfall. Rutiner tror jag hjälper mycket så att dagarna i princis blir lika dana, då visste hon vad som skulle komma och det blev inga överaskningar (i den mån det gick). Sen så blev det en väldigt omställning för mig då hon inte kunde följa med mig överallt som mina andra hundar alltid fått göra. I och med att jag gjorde så gott jag kunde för att få rutiner på allt som rörde hunden och vårat liv så minskade anfallen betydligt men jag kunde ju inte få dom att sluta komma helt (det tror jag inte går) och i vissa perioder så hade hon ett par anfall då och då men sen kunde det gå väldigt lång tid innan de kom igen. Det med maten tror jag inte har någon betydelse.

Haft en hund med EP som jag fick ta bort pga att medicineringen inte hjälpte.
Mina tips är:
- Rör aldrig en hund som krampar, den kan bita dig av misstag.
- släck ner rumet där hunden är i när den får ett anfall.
- Det ska vara tyst och lugnt när hunden får ett anfall och tiden efteråt.
- håll dig i närheten av hunden efter att den fått ett anfall den kan vara dessorienterad och få panik när den inte känner igen sig.
- försök lära dig att känna igen tecken på när anfallen kommer. Efter några anfall kunnde jag se när ett anfall var på väg och då ta med han in i ett rum som vi alltid hade mörkt och tyst med en filt på golvet, det underlättar för hunden.
- Lämna aldrig en hund som har EP själv med en annan hund, får den ett anfall så kan den andra hunden attackera den även om dom känt varandra i flera år.
- Man ska inte vara rädd för att träna eller aktivera en hund med EP! En aktiv hjärna får inte anfall, anfallen kommer när hunden är i vila oftast när den ligger ner och är på gränsen till att sova.
- En regel (som har undantag) är att hundar som får EP innan 3 års ålder har det medfött medans hundar över den åldern har fått det genom en smäll mot huvudet tex vid lek eller en olycka.
- Att ge hunden medicin innebär inte att anfallen försvinner till 100% men det kan göra anfallen mildare och kortare.