Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1976 ggr
Tissetassarna
0

Vi letar efter en Australian Shepherd

Hej,

Vi är en Familj bestående av 2 barn och 2 vuxna, alla hund och kattvana.

Vi arbetar på fritiden med att ta in och hjälpa hemlösa samt omplacerings djur, just nu mestadels katter.

Vi ordnar vetrinärvård och omplacerar sedan djuren i passande hem.

Vi har länge varit ute efter en hund till familjen, En lätttränad hund som kan vara med i vårat arbete och sökande efter djur som vi fått raporter om. En hund som gillar friluftsliv då vi på sommaren är mycket runt sjöar och skog på grund utav fästmannens enorma intresse för fiske.

Men som ändå inte måste ha enormt utrymme hela tiden då vi annars bor i lägenhet ( vi letar dock efter radhus i nuläget)

Vi vill ha en hund som är intelligent som vi kan träna och stimmulera psykiskt. Samt en lugn inverkan på djuren runt omkring.

Detta bör också vara en tålmodig hund som är stabil i sinnet då vi har barn födda 2011 och 2007.

Vi söker därför efter en Austalian Shepherd.

Som enligt oss är en vacker och intelligent ras.

Som är i behov av mer hjärnstimulation än fysiskaktivitet.

Som sägs vara lättlärd och en typisk vallhund som ofta är otroligt tålmodig och varsam med barn.

Hunden kommer få heltäckande försäkring inom Agria, rutinmässiga veterinärbesök och Registrerad i svenska kennelklubben.

Vi kommer även överösa hunden med aktivering och lärdom och mest av allt mängder av kärlek!

[nataschaj]
0

Har ni kollat på rasens klubbsida? där finns de uppfödare och oftast brukar de finnas omplaceringar till salu.

Men är inte insatt i rasen å vet därför inga bra uppfödare.

KvirrZ
0

Vad är det ni ska träna med er aussie?

Du nämner inget mer än att söka efter djur, ska ni göra det varje dag?

- Mvh Emma

Tina
0

Vill du bli rekommenderad någon uppfödare måste du skriva mer precist vad du vill göra med din hund. Vill du tävla eller bara träna för skojs skull? Vad vill du träna? Vallning, bruks, lydnad, agility, utställning? Är något viktigare än det andra?

Annars kan du själv kolla efter uppfödare på SASK.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Tissetassarna
0

vallniing och spårträning är tanken, och om vi inte är ute och spårar genom arbetet så kommer vi träna på hemmaplan, kan inte garantera att hunden får detta varje dag men iallafall 3-4 ggr i veckan

Tina
3

"En typisk vallhund som ofta är otroligt tålmodig och varsam med barn." Det påståendet har jag aldrig hört för just vallhundar förut. Speciellt inte för aussien som kan vara en hund med en hel del vakt och skärpa i sig. Inte sagt att hunden inte kan bli en god kamrat till barnen, men jag är inte beredd att hålla med i påståendet som citeras ovan.

Tina
0

Om du vill diskutera/prata ang olika uppfödare kan du PM:a mig. Glad

Tissetassarna
0

Det påståendet har jag faktiskt fått från vänner då dom själva använder sej av vallhhundar i jordbruk. deras hundar har alla även agerat "nanny" åt deras barn.

Lite som Nanna i peterpan fast dock inte så extremt ;)

Litar på deras erfarenheter med vallhundar då jag inte har annat att gå på =)

Tina
3

Vet inte om det då är BC, WK eller aussie som du syftar på att dina vänner har, men själv utgår jag från mina egna erfarenheter som aussieäge och SASK skriver bland annat i sin beskrivning om aussien att "Det är ändå viktigt att förstå att en Aussie kanske i större utsträckning än en del andra raser inte är en hund som ska vara lekkamrat till barnen i första hand. Barn, både egna och för hunden okända, ska inte lämnas tillsammans med hunden utan uppsikt av en vuxen."

Nu tror jag att du själv har vett nog att se hur hunden funkar ihop med barnen, men man kan inte dra alla hundar som i folkmun kallas "vallhundar" under samma kam.

Tissetassarna
0

ja det är ju alltid nyttigt att höra erfarenheter från flera håll. Lekkamrat till barnen ska det ju inte vara, det har dom kompisar och oss föräldrar till, hunden ska vara en familjemedlem och arbetskompis hos oss.

Sen lever jag utifrån att inga barn ska lämnas själva med djur oavsett art då i vissafall barnen kan vara mer fara för djuren än tvärt om.

Kan ju påpeka att inte alltid min katt är nöjd med en svansryckande 10 månaders bebis men hon står ut då hon är intelligent nog att förstå att han är liten. även om vi alltid tar bort sonen så snabbt vi kan!