Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1957 ggr
Loveradio
0

Ni som har bilbur

Vad för sorts bilbur har ni? Märke?

Och hur gjorde ni för att vänja hunden att åka i buren?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

oskartoller
0

Vi har en specialgjord Robust dubbelbur.

Jag lät han sitta först i buren, sen öka med att stänga grinden och bakluckan. Gick väldigt bra.

[Doglovers]
0

Vet inte vad märket heter, men det är en krocksäker i alla fall. Och låsbar.

Vi låter alltid valpen åka några meter och stannar och öppnar luckan så den ser ut. Ger ett tuggben och låter den ligga där en stund. Plocka aldrig ut valpen om den sitter och gnäller, för den lär sej snabbt att, "om man gnäller blir man utsläppt" Bara korta svängar. Stänger ALLTID av bilen när man sätter i och ur valpen och det gäller alla hundar. Avgasena luktar fruktansvärt för en hund. En bilresa ska vara rolig. Hunden får alltid en liten godis när den stängs in i buren.

Har man en lugn stabil hund till så kan den fungera som lugnande om den sitter i holken intill.

IdaT
0

Jag har en Mim-bur som jag verkligen älskar! Den är genomtänkt ända ner till muttrarna (det är sådana som inte kan skruva ur sig med tiden).

Min förra hund vande jag att åka bil genom att det alltid hände något roligt när han hade åkt bil, vi åkte till platser han tyckte om och trots att han blev åksjuk som liten valp tyckte han alltid om att åka bil.
Min nuvarande hund har blivit van att åka bil på samma sätt (dock inte av mig) och han tycker att det bästa som finns är att vara ute och åka bil.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Tess86]
0

Vi har en bur av märket MIM, de är krocktestade för och är så säkra som möjligt för både hunden och människorna som sitter i bilen. Vissa burar är "så hållbara" att de vid en krock kan tränga igenom baksätet och hamna inne i bilen. MIM-buren har deformationszoner som gör att de trycks ihop vid krock (men lämnar plats för hunden i buren) så att de inte går igenom sätet. De är ganska dyra, men jag tycker att de är värda pengarna. Så länge man inte krockar håller ju också buren hur länge som helst och den passar i så många olika modeller av kombibilar att man kan flytta med den om man köper ny bil.

Skade har alltid åkt i baksätet med bilbälte för vi har inte haft kombi förut. Nu när vi köpte kombin fick hon åka i bakluckan till djuraffären (vi skulle vara borta hela dagen så därför fick hon följa med), vi köpte buren, monterade den i bakluckan och stoppade in Skade. Mer introduktion än så hade vi inte. Hon var lite sur, hon tyckte att det var jättekul att åka lös där bak och kunna titta ut genom alla fönster, men det var bara  för henne att vänja sig.

En liten valp behöver såklart lite bättre introduktion till buren. Jag skulle aldrig stoppa en nyköpt valp (som aldrig åkt bil) i en bur utan den skulle få åka i knäet på passageraren.

russin
0

Jag har åkt ensam och hämtat mina valpar och jag kör hellre säkert än farligt - så dom har åkt in i bilbur direkt. Min senaste åkte nästan 40 mil i buren baktill och det var inga som helst problem - men då hade dom åven åkt bil hos uppfödaren före.

[Doglovers]
0

Det är en MIM bur jag också här.

[Tess86]
0

#5 Ja, självklart är det bättre att ha dem i bur om man åker själv. Det kan hända otrevliga olyckor om hunden rör sig fritt i bilen. Om hunden dessutom har åkt bil förut så blir det ju inte den första upplevelsen av bilåkning. Vissa hundar är ju faktiskt lugnare av få ligga ifred också, i en egen vrå.

Hayley
0

jag har en bur ifrån Jula i baksätet. sålänge man pratar och uppmärksammar gibson så tycker han den är helt OK men annars avskyr han den!

Den agerar även som hans resesäng, men där är det inga problem, bara när det står i bilen….

Så nu på torsdag när jag o guibben ska ut och åka en 30 mil ska gubben få sitta i baksätet och klickerträna med gibson undertiden jag kör. det brukar hålla honom lugn =)

thilda-
0

jag gjorde så att buren fick stå inne i lägenheten :)

men akillez hade totalfobi för bilburen ända tills jag skulle få hjälp med att få in honom på brukshundklubben av en instruktör.. När jag skulle visa dom hur jävlig han var så hoppade han bara rätt in… så snopet!! Skäms och sen har allt gått som en dans :)

Loveradio
0

#9 Haha typiskt Flört

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Adalissa
0

Jag vet inte märket på min bur, men den har i alla fall ingång både bak och fram och går att sätta hänglås på.

Vad jag gjorde när jag hämtade valpen var att fälla ned 2 säten så att jag kunde ställa buren där - mot förarsätet. Min sambo satt i det säte som blev kvar i baksätet så att hon inte skulle känna sig ensam. Fick lite godis och lade sig att somna så det var inga problem. Sedan började sambon åka fram +  att jag for iväg själv på korta turer så att hon skulle lära sig att det är där bak hon skall vara. Nu har vi ställt buren i skuffen där den skall vara men vi har fortfarande 2 säten nedfällda och vi skall nu fälla upp de två igen och fälla ned 1-sätet. Detta för att hon så småningom skall klara av att vara "instängd" i skuffen själv, utan några nedfällda säten.

Det går bra för henne att åka i buren, vi åker bil nästan varje dag och ibland får hon sitta i den när vi står still (då en av oss är kvar i bilen såklart) tex när vi handlar. Håller också på att lära henne att vara själv i bilen kortare stunder. Just nu är det superkorta stunder - bara den tid det tar för mig att koppla loss motorvärmarsladden :)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

vallhund
0

MIM Variocage, stoppade in hunden o körde.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

anaprincess
0

vet inte vad våra burar heter men är gallerburar som sitter fast i bagageutrymmet. Har aldrig "lärt" dom att åka bur utan det har varit en självklar sak, stoppar in dom och sen åka tycker inte man ska fjompa om sådana saker. Är det någon som blivit åksjuk så har jag bara stannat och sköljt av fällen och stoppat in en ny och sen åkt vidare.

SamanthaJones
0

Jag har en bur från Boburen. Konstruktionen är krocktestad av honom och den är krocktestad av mig med hunden i (Blev påkörd av en idiot bakifrån). Inte en skråma på buren trots att bilen blev mos. Hunden klarade sig oå utan några men alls.

Jag ställde in buren i bilen o sa åt Prins o hoppa in och det har aldrig varit några problem. Tänkte inte ens i de tankarna att det kunde vara problem. Tror inte man ska överanalysera för mycket, tror det mer skapar oro o stress åt hunden.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar