Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2650 ggr
ajik
1

''alkoholisthundar''

läs om vad jag var med om igår på (länken är borttagen eftersom vi har nya regler kring bloggar och hemsidor// Hera)

Fy för dessa människor. Eller vad säger ni?

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

[Alenzi]
16

Det är väl ändå väldigt generaliserande att säga att alla alkoholister automatiskt är dåliga hundägare! Just han du råkade ut för verkade ju inte vara en jättetrevlig prick, men helt ärligt. Vissa av de där hundarna man ser i sällskap med uteliggare och alkisar ser långt mer välvårdade och omhändertagna ut än många andra hundar jag har sett, hos "friska" ägare.. För jag antar att det är just den sortens alkoholister du menar? Det finns ju faktiskt alkoholister i vilka samhälsskikt som helst.

[Norpan88]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en hund förut som verkade väldans förtjust i alkohol! Men hon verkade inte komma från en familj som har alkohol-problem.

Hon var mellanpinscher, så hon kunde lätt flytta på en stol, hoppa upp på den och dricka ut ett glas vin från bordet. Likör gick också bra, men öl gillade hon mest.

Hon snodde alltså alkohol av oss, när vi nångån tog oss ett glas! Förvånad

Hur kommer det sig tro, att hon gillade alkohol så mycket. Jag vet en annan hund, en jakt-tax som också var förtjust i öl, men inga alkoholmissbrukande matte och husse.

En gång när jag och min pojkvän en varm sommardag var ute på picnic vid mälaren. Då följde ju min mellanpinscher med.

Vi fiskade samtidigt och min kille hade öppnat en flaska 7,5% öl, som rann ut i gräset när han fick napp.

Medan vi var upptagna med att få upp fisken, så hade hunden slickat i sig en 33cl 7,5% öl.

Hon blev väldigt påverkad av öl + värmen, så jag var tvungen att ta en taxi hem med henne! Förvånad

Stackarn, hon kunde inte ens hoppa upp i sängen. Försökte ge henne massor med vatten och mat för att få bort alkoholen. Sen efter lite vila blev hon piggare.

Bilden är på mig och den hunden.

[Norpan88]
0

Jag höll mig kanske inte riktigt inom ämnet, men var tvungen att berätta om en hund jag haft.

Hon dog för övrig av juvertumörer efter flera operationer. Saknar henne. Hon var väldigt lydig och fin på alla sätt.

ajik
1

Ja du har helt rätt. Men tycker att hudar ska ha stabil ägare som inte ramlar omkring och inte kan uppföra sig. Och denna man har jag sett förr lika full varje gång.

WornOut
2

Håller med #1.

Tycker inte du (#0) ska dra alla över samma kant.

fridaas
4

Nu var jag aldrig inne och läste vad som stod i bloggen, men antar att det handlar om en alkolist med hund. Här där jag bor finns det många alkolister som har hund, även sk uteliggare har hund och trevligare hundar får man leta efter! Visst vissa av dem kanske är lite magra men de flesta ser välmående ut, har aldrig visat aggresivitet osv, de hundarna är alkolisternas bästa och kanske enda Sanna vän. När hundarna behöver veterinär vård har många av ägarna slutat dricka helt och hållet för en tid, för att kunna hjälpa sina hundar istället! Så en alkolist behöver inte vara en sämre ägare

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

EmelieKelly
3

Jag ser jätte ofta alkholister som är jätte snälla mot sina hundar. Dom ger hunden mat före sig själv och hundarna går ofta lösa och följer ägarn vart den än går. Man ser hur hunden vill vara med sin ägare och vilket band dom har. Ibland blir jag tillochmed glad när jag ser en hund med ett fyllo. Hunden ser ut att må så bra och får vara ute och "uppleva" saker helatiden. Det är mer stnd om hundarna som sitter instängda i en lägenhet hela dagarna. Sedan så finns det fyllon som slår hundarna såklart som ägare som bor i lägenhet…

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Hayley
11

min pappa är en nykter alkoholst (numera) men när jag var liten så var hans iller Lillan hela hans värld. Bättre illerägare fick man leta efter (detta var på 90-talet). Bara för att man är "alkis" betyder inte det att man:

1: inte klarar av att ta hand om något djur, oavsett art

2: är hemlös.

Skrämmande hur människor år 2012 fortfarande använder uttrycket "alkis" när dom pratar om hemlösa, sen hurvidare dom faktiskt ÄR hemlösa, alkisar, narkomaner eller bara har lite dålig hygien verkar inte vara någon skillnad alls.

(förlåt för bitterheten, men ibland tröttnar jag bara på att det fortfarande finns fördommar mot "a-lagarna i parken"-folket)

amela87
0

Håller med #7 & # 8

Har sett så många hemlösa och alkoholister som tar bra hand om sina hundar och lägger dom före allt annat, för det är det dyrbaraste dom har..(kan även säga att jag har sett en del väldigt väluppfostrade hundar fast det har vart hemlösa som ägde dom)..

Vist sen finns det idioter men det gör det oavsett om dom har alkohol problem eller inte..=/

Rafflan
1

Tror ingen säljer sin hund till en alkolist, dem är inte alltid fulla dynget runt eller hela livet, så den trevliga hundägaren du möta på stan kan lika väl vara en alkohlist eller på annat sätt skada sin hund…

Sen tror jag dem kan vara bra ägare när dem är nyktra, såg en gång en alkis gå längst perongen på tåg stationen, efter sig hade han en rottis blandning, gubben vända sig om då och då och skrek åt hunden och kastade ölburkar på den, varje gång han vända sig om stanna hunden och när manen fortsatte gå följde hunden efter. Man kunde riktigt se hur hunden älskade manen, såg nästen ut som om hunden ville ta hand om manen när han var full, tror aldrig hunden skulle gjort så om han inte gjorde nåt rätt…

ajik
0

drar inte alla över samma kant. har träffat flera trevliga alkoholister med lika trevliga och väluppfostrade hundar, men tycker det är tragiskt att det kan gå så illa att man misshandlar sin hund. (det är det jag försöker komma med och inget annat!!)

Rafflan
0

Vet en gubbe som binder sin hund utan för krogen, där sitter den flera timmar flera dagar/vecka oavsett väder, riktigt hemskt. Men man kan göra nåt åt detta!

KKajsa
0

Ja intressant detta ämne. Var bor ni?

I mina trakter är hundar vanliga som vapen för missbrukare. Skulle säga att 1 av 50 missbrukande-hundägare i mina trakter är bra med sina hundar… Men jag bor å andra sidan i en liten svensk stad med problem med missbrukare & hur många av dem som är rena alkolister eller missbrukare av andra droger bryr jag mig mycket lite om. Jag  tycker inte det är bra hur välomhändertagen hunden än är om den andvänds som vapen!

joheck
0

Håller med övriga.

Men mannen i det här exemplet borde inte få ha hund, aldrig ok att behandla en annan levande varlese på det sättet.

[Norpan88]
0

Finns det hundar som gillar alkol? Om ni läst mitt inlägg.. jag undrar om vissa hundar kan få smak för det??

Öl kan jag tänka mig, det innehåller ju malt och b-vitaminer.. men vin och likör också…….

[Forest]
1

Hade jag vart bloggaren så hade jag anmält detta fattar inte hur man kan blogga om det utan att amäla detta det är ju som stå o blunda o bara snacka skit om det….

Det finns narkomaner o alkholister som tar hand om sina djur o rör dom inte, djuren är nästan som deras räddning för att få en dag att fynka hyffsat. Jag bode granne med en sån person förut. Hunden var lydig o grannen hade inte fyllevännerna hemma han skötte sig störde ingen varken han eller hunden.