Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 13024 ggr
Nuttra
0

UVI

Hur vet man att ens hund har urinvägsinfektion?

Min tik på snart 1 år kissar onormalt mycket och det har kommit plötsligt.

Pölarna är normalstora och är riktigt starka. Det änns som att så fort hon får nått i blåsan ska hon släppa ut det helt oberörd.. Det har varit ett par veckor sedan hon kissade inomhus. Hon verkar inte få ont, utan hon sätter sig och vandrar vidare hur som helst.

Bara idag har hon kissat 7 gånger (varav 4 inomhus) 2 pölar på 3 timmar.

Jag ringde veterinären men hon verkade inte berörd och gav mig inget konkret. Eller egentligen gav hon mig ingenting. Bara att jag kunde komma in om jag kände för det.

Vad anser ni?

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Michaela-N
0

Är rätt så säker på att det är urinvägsinfektion, alla symptom du beskriver pekar på det.

Urinvägsinfektion är smärtsamt och obehagligt för hunden, jag hade inte tvekat att åka in.

Beckibus
0

Våran tik har haft det.. Men hon kissade blod! Åk in med din hund, den ska inte behövs lida! Hellre en gång för mkt än en gång för lite..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Changrila
0

Åk in till veterinären och ta urinprov som de sedan tar bakterieodling på.

Jag har själv en tik hemma som just nu äter medicin mot just UVI. När vi var hos veterinären så trodde han inte att det var UVI, just för att hon drack massor och kissade massor men vi tog urinprov ändå (vanligtvis vid UVI så kissar de lite men ofta, får lite svårt att kissa). Urinprovet visade direkt att hon hade UVI och det tog sedan bara två dagar på medicin förrän jag skulle börja märka stor skillnad åt det positiva hållet :)

Och när du åker in till veterinären, försök se till att hon inte kissat innan om hon är svår att få att kissa på nya ställen. När man tar urinprov på hund så ska de nämligen kissa i en liten "burk", och det är en klar fördel om de vill kissa öht då. Alla gör ju inte det :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Nicolina
3

Du har ju redan fått bra tips ovan, men vill bara inflika att det kanske är läge att byta veterinär om du får ett sådant trist bemötande Obestämd

Nuttra
0

#1 när hon kissar då jag ser verkar hon oberörd :/

#3 Va bra att det gick bra för dig! :) Dock kissar hon normalstora pölar :/

#4 det var inte min veterinär :) Utan jag ringde in när det var akuttid.

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[Forest]
0

En fråga har hon löpt någon gång? För när tikar oxå kommer in i löp kan de börja kissa inne, sen luktar det fränare kiss oxå. Kissar betydligt oftare, våra kissar annars 1-2 gånger beroende på hår långt vi går men vid löp är det säkert 10 gånger som det ska kissas lite här o där för visa ut sin reklam för alla andra hundar.

Nu säger inte jag att detta måste vara löp men det vara något o tänka på oxå. :) UVI har Enja haft som valp o det var kissa ofta ute aldrig inne men vi åkte och fick medicin snabbt, så hon hade någ uvi max 3 dagar.