Tulpaner är inte bara vackra...
… att titta på, utan goda också om de är marinerade i kyckling!
Är lite småorolig då Muffin för nån timme sen dök ner i soptunnan och rev ut ungefär halva innehållet kändes det som… kycklingrester låg under mina gamla tulpaner som jag precis slängde. Kan ju säga att hunden aldrig luktat godare ur munnen - tulpandoften avslöjar henne. Hur mycket tulpan hon har fått i sig vet jag inte, men sönderrivet var det i alla fall.
Efter en att ha googlat och kikat på giftcentralen så tycks tulpaner inte vara farligare än att hon får ont i magen och blir lite allmänt krasslig i kistan. Det är tydligen lökarna som är giftigast, detta är ju dock för människor - någon som har yttligare info om hundar och tulpaner?
Hoppas på att det inte var mycket benrester från kycklingen hon fick i sig, då den var tillagad. Men tror att det mest var skinn (hoppas det!)
Muffin har aldrig tidigare gått i soptunnan, detta var första gången! Så det gör mig väldigt förvånad, men det är klart.. nån gång ska väl vara den första.
Naturligtvis så kontaktar jag veterinär om hon blir dålig, men just nu så mår hon som vanligt, var precis ute och inte var hon bajsnödig heller. Förhoppningsvis så klarar hon sig utan besvär! =)
Hoppas att de löser sig med henne! Inte roligt med en hund i sopptunnan, får hoppas att det inte händer igen då!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Alla lökväxter är faktiskt farliga för hundar - hyacinter, påskliljor mm (en grannes Chihuahua blev akut supersjuk av att ha tuggat på påskliljor och blev inlagd).
Just löken är farligast, men även att tugga på stjälkar och blad kan räcka för att ge akuta symptom - fast självklart mer om hunden faktiskt sväljer något.

#1 Tror nog att det ska gå bra, för än så länge är hon lugn som en filbunke och utan att visa några symtom på att må dåligt. Min miss att lämna soptunnan framme, så nu åker den undan i framtiden!
#2 Usch då, var det jag befarade att det skulle vara farligare för hundar. Som sagt, håller stenkoll på henne och minsta lilla så ringer jag Bagarmossen.
tulpaner, hela växten är giftig. Kan orsaka kräkningar och magsmärtor och gör att saliven rinner. Tulpan är inte dödligt för hunden
hitta denna text här http://hundisthlm.blogg.se/category/farliggiftig-mat-mm.html men ser fel ang annat då de 3 F stämmer inte om de är råa, det tar h*n minnsan inte upp att det gäller rå eller lagad form av ben.

#4 Tack för infon! Du är så gullig och letar alltid upp info till alla här på sajten=)
Men känns som att jag nog kan pusta ut, inte ett pip från min lilla Puff på hela natten! Glad! Och idag tycks hon må fint också, vaknade inte föränn vid halvtio-snåret och kom gäspandes på golvet och ville ha lite frukost.. tokhud^^
5 ingen orsak :) Skönt o höra att allt verkar bra tror oxå du kan pusta ut :)
Människor kan konstigt nog äta tulpan, sjukt gott må Jag säga…
Bacon, svaret är bacon.

#7 Kan man äta tulpan? Men det är ju giftigt? =)
Japp japp, tulpan är heeelt ofarligt för människor, jag brukar smacka på mina iträdgården iband xD gula är mina favoriter xDDD
Bacon, svaret är bacon.
Tulpaner använd ibland i sallader:P

Då fick jag lära mig ngt nytt, vackert med tulpanblad (antar att man använder blombladen i salladen?) i sallad men vet inte direkt om jag skulle äta det själv ;)
A ma använer bara själva bladen:P Nä ja har ätit de någon gång men annars är de väl mest för dekoration