Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5966 ggr
fia-mia
0

Skendräktig/ Livmoderproblem

Måste fråga er kunniga en sak.

Har en klasskompis vars familj har 2 volpino italianos, tikar. Förra veckan sa kompisen att ena tiken blödde ur vulvan för att den var skendräktig, vilket jag tycker låter jättekonstigt. Tiken är nu inlagd med någon form av problem med livmodern och svävar mellan liv och död.

Inte kan väl en tik blöda för att den är skendräktig?

För mig lät det som rent djurplågeri att inte ta den till vet. Tyvärr var jag inte i skolan och kunde säga vad jag tyckte. Låter ju sjukt att man inte ser skillnad på skendräktighet och allvarliga livmoderproblem.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[hyperiion]
0

Nej en tik blöder inte när den är skrndräktig. När en tik löpt klart kan den bli skendräktig. Då kan magen svulna lite, det blir mjölk i juverna och hundenkan gå upp i vikt. Min tik blev helt plötsligt dålig och då när ja åkte in så var hennes livmoder inflamerad och nästan sprucken. Hon var så tålig så de märktes inget fören vi fick åka in akut då hon bara låg när jag vaknade på morgonen. Funderar på om något gått sönder i hunden då den blöder:/? Du får berätta hur det går men lilla vovven. Dumt att dom väntade med att åka in!

Vattnadal
0

Om en livmoderinflammation gått så långt att slem och var rinner ut ur vulvan, borde man kanske ha upptäckte det lite tidigare, kan man tycka.

En tik kan gå med en livmoderinflammation som sakta smyger sig på under LÅNG tid, uppåt ett eller två år. Det innebär att de sakta sakta blir lite tröttare och slöare, inte lika pigga, kan bli lite svullen om buken, bör ha feber. Efter en operation, när de mår bra igen, märker man hur pigga de blir, och förstår att man borde ha insett att något varit fel ganska länge.
Svårare att märka på en äldre tik, då de kan bli såna av ålder med.

Håll koll på era tikar, särskilt kring löp och skendräktighet. Blir de slöa, har de feber? Får de flytningar, kontakta veterinären omedelbums!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[hyperiion]
0

#2 min tik var en omplasering så jag visste inte att hon blev låg då hon bliv piggare och piggare ju mer trygg hon blev. Så jag så snarare att hon blev gladare med tiden tills hon blev jättedålig. Hon hade inga flytningar eller något:/. Men hon blev som valp igen efter operationen:). Trots sina 8 år:P