Vakthundar
Vilka raser passar att ha som vakthund? Vilka är lättast att träna? Lägg gärna upp foton och skriv en beskrivning på rasen.
Marre
Schäfer är de enda jag har någon erfarenhet av. De är väl inte vakthundar "egentligen", men är väldigt vaktiga. Min valp är ca 50% schäfer och är hemskt vaktig, det kommer naturligt. Hon vaktar mig och min far och lillasyster då folk hälsar på (bara genom skäll) och alla ljud och prylar som ser suspekta ut måste också varnas för tycker hon…
Har även en vän som haft en del olika schäfrar under hela sitt liv, och dessa är också av naturen vaktiga och beskyddande gentemot familjen.
Folk har säkert invändningar emot mig nu, men detta är bara mina erfarenheter av de jag träffat och hört om. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Vad är de andra 50%? Blandraser får ju egenskaper från båda raserna på gott och ont…
Marre
#2 Hon är golden och amstaff i de övriga, så vitt jag vet så är inte dessa raser vaktiga på samma sätt som schäfrar.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Många ur rasgrupp 2 är ju vaktiga. Det finns ju hundar som du måste träna att vakta medans vissa hundraser har det själv i sig som t.ex. Tibetansk mastiff, boerboel, anatolisk herdehund, fila brasileiro, Kavkazskaja ovtjarka, mastin espanol, sarplaninac, pyreneisk mastiff och pyreneerhund. Alla dessa hundar har ju fördelar när man tränar vakt eftersom de somsagt har det i sig. Visst sen vaktar ju mer eller mindre alla hundar men frågan är hur långt man kan komma med en tränad Tax att vakta gämfört med en tränad Kavkazskaja ovtjarka!
Medarbetare på Hundar.ifokus