Stor hund?
Finns det någon större hundras som inte har så mycket problem med höft/armbågar?
Jag vill köra agility (mest) även lydnad, lite spår… lite av varge, jag har en inre kärlek till Schäfrar…. Min faster har två som är helt underbara :)
Men finns det någon hundras i modell större som kan tävla samt träna i agility (Förutom Bc, för krävande + snabb enligt mig :O)
Jag älskar sörre hundar men passar kanske inte med massa agility träning/tävling såsmåningom?
Tips?
I *modell mindre* har jag redan Jrt & Sheltie som *förslag*
Irländsk varghund? Vet inte vilka problem rasen har men upplever själv att dessa hundar är lättlärda, aktiva och ja, väldigt snabba också såklart då de är vinthundar. Gillar deras psyke, de få jag har träffat har varit lugna och stabila individer samtidigt som de varit väldigt aktiva och arbetsvilliga.
EDIT: Vill även tillägga att jag inte är så påläst om rasen, utan detta är främst uppfattningen jag fått genom att träffa dem samt att tala med deras ägare.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Irländsk varghund är som alla vinthundar vääldigt knepig. Typ terrierX1000
. Gör som den vill när den vill det, svårmotiverad som tusan, känner inget behov av att vara till lags och så vidare. Så jag skulle nog inte rekommenadera denna ras till TS som vill hålla på mycket med olika hundsporter.
Har ingen ras på lager till TS just nu, men jag ska fundera!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Hahaha, du och jag har väldigt olika uppfattningar om vinthundar om det är vad du tycker! Alla vinthundar jag träffat har varit, tja, lite pigga såklart, men inte alls som terriers… det värsta jag mött är nog Jack Russell.
Tycker även att de är lättlärda och villiga och framåt, men jag kanske mött några riktiga praktexemplar då.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
2 det kan jag inte påstå att de är svårmoterverade, men visst de jag kännt/känner har inte direckt vart av arbetartypen glada att hänga på uteritter/körturer osv (med häst) Gjort/gör trix o använda nos o hjärnan gör de gärna. De jag känner/känt är från samma ägare o de lever itne så länge men de har haft varghundar i 25 år :) Kramoga hundar, jag kan inte tänka mig dom på nån agiltybana just för att de vart lite off de har inte vart så himmla aktiva utan andvänds som sällsapshundar. Jag väljer bort o tipsar om dom pga de växer sakta o o man kör inte hinder fören hunden är klarväxt, samt att de ofta inte lever så länge.
vad mer har du tänk göra med hunden? Hur aktiv tycker du den ska vara o ska du sen tävla med den i agility? Vad har du mer för krav än stor o kan hoppa (bra leder mm)?
Jag kan tänka mig att Irländsk varghund har mycket problem med just höfter och armbågar då dem är så tunga.. Ingen ras man väljer till agility kanske. Jag har då aldrig sett någon inom den sporten iaf
Aussie kanske?
Storpudel kan jag tipsa dig om att jag inte tänkte på den rasen 
#6 Väldigt bra tips!
Storpudlar är underbara i rätt händer!
Australian Shepherd.
Men jag vet inte. BC, Aussie, Schäfer, Rottis, Malle osv. Ja, alltså dom är ju jäkligt krävande raser allihopa.
Någon retriever? Min kompis jävlar agility med sin flatte och dom är vansinnigt duktiga.
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
#6 Tänkte också lite på storpudel!
Kanske även Golden Retriever eller Flatte skulle passa?
8/5-13 & 1/6-13
Glömde säga TS om du är nyfiken på rasen så kan su höra med storpudelägare om kennel o hur dom är för få mer raka svar så finns pudel.ifokus :)
har sett många stora hundar på agility, golden, lh collie, dalmatiner m.m. men jag skulle nog själv tipsa om flatte :) jättefina och goa hundar, men tyvärr har dom blivit lite väl populära och därmed finns det många som har lite problem med tempramentet…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 jag har då aldrig träffat en otrevlig stor pudel :P
#12 Nej det har inte jag heller!
Men vet många som har… 
#8 Nja, en malle inte för alla. De är väldigt skarpa och inte någon hund till vem som helst. Om jag ska ha en malle så blir det nog skydd och sådant i den stilen. Hellre en grönis då.
Flatte har jag stött på många gånger på agilitytävlingar, jättefin ras för övrigt.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Läste tråden noggranare och såg att du inte vela ha en sån krävande ras. Då passar inte belgare eller aussie. Dalmatiner är ganska krävande de också.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
1# Irländsk varghund är en av de raser som lever absolut kortast och de har mycket problem med hjärta, leder och skelett. Dessutom är de självständiga, så en sådan till agilityhund vore nog rent olämpligt.
TS:
De flesta hundar, som inte är för stora och tunga går ju att köra agility med och är de hyfsat smidiga och samarbetsvilliga kan man nog komma rätt långt med dem. Mitt tips blir alltså att kika på vad du har för önskemål mer än att köra agility. Hur stor vill du ha hunden? Hur mycket kan du tänka dig att aktivera den? Finns det något utseende eller specifika personlighetsdrag som du gillar mer eller mindre? Ta sedan den smidigaste och mest samarbetsvilliga du hittar av de som blir kvar, så lär du hitta något som blir bra :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#14: Tell me about it;)
Jag kan också rekommendera flatcoated retriever! Dom har redigt med go i sig, arbetsglada och känns som en ganska lagom ras för den som vill träna aktivt men inte ha "för mycket".
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#17 Mallarna jag träffat är helt olik exempelvis Tervueren och Goenendael.
De har varit mera skarpa och inte alls lika vek som många tervar och grönisar kan vara.
Ska man ha en malle så tycker jag att de ska användas i speciellt bruks. Gärna tjänst också.
Sen är belgare krävande, jag har stött på två tervar som inte varit krävande alls. Båda är kullsyskon och har blivit extremt vanvårdade som valpar. De är 7 år och och båda är nöjda med lite godissök, hjärngympa och promenader.
Det är ovanligt.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#18: Haha, jadu.
Min malle är lik ingenting jag någonsin mött. Jag har haft både schäfer och rottweiler tidigare och det här viltdjuret går inte ens att jämföra.
Jag upplever också en oerhört skillnad mellan de olika belgarna!
Oj. Nu blev det OT. Vi knyckte tråden lite. Skärpning på oss Quepta ;)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Absolut, skärpning! 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag vill gärna förslå Perro dogo mallorquin ifrån en seriös uppfödare som röntgar höfter och är noga med hälsan och som använder sig av Presa blod :)
Jag tänkte direkt på kelpie om du har tävlingsambitioner, men tycker du att det skulle vara en för krävande ras så kanske någon av lapphundarna skulle falla dig i smaken.
(förvisso mellanstora hundar men har man tävlingsintresse så får det ju inte bli för tunga hundar)
≧◔◡◔≦
#21 inte direkt någon ras som lämpar sig för agillity om man har tävlings ambitioner ;)
Och varför inte?
Dom är snabba, smidiga och vändbara i luften akillez vänder sig om på en 5öring både på mark och luft ;) och vi har prövat agility och där skulle han lätt komma rätt så långt om det inte satt i mitt intresse som ligger åt spår istället :P
#24 dem är inte jämförbara med tex BC, sheltie och kelpie. Dem har helt enkelt kroppbyggnaden emot sig ;)
Alla hundar kan vara snabba oavsett ras, men endel raser har lättare för endel grenar än andra ;)
# 24
För att de tävlar i Large tillsammans med de flesta BCs o en hel del Bergers o Kelpies.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Varför inte en Lapsk vallhund?
Dom är aktiva och jätte bra att träna/tävla med. Dock inte en av dom hyper aktiva raserna. Sjukt fina hundar :)
Det kom direkt upp Kelpie för mig. Även en stor kärlek till Pudel.. : )
Varför inte våga prova något nytt som inte är fullt så vanliga på tävlingsplatser? ;)
Fast vill man tävla så satsar man väl hellre på en ras där hundar av rasen förekommer och presterar än en ras som nån knappt känner till i tävlingssammanhang och som dessutom har exteriören mot sig när det kommer till konkurens mot vallhundstypade hundar.
Då är det ju nästan dumdristigt att välja en ovanlig ras bara för att "våga" ha något annorlunda, det verkar inte vara TS avsikt.
≧◔◡◔≦
Storpudel
Portugisisk vattenhund
Greyhound (?)
Wachtel
Saluki **(?)
**
Kelpie
Dalmantin
Tollare
Euraiser
Lapphund (tror alla varianterna passar)
Setter (?)
Golden retriever
Flatcoated retriever
Curlycoated retriever
Ungersk vizla
austrailian cattledog
Field spaniel
Briard (kan nog passa väldigt bra!!)
Boxer
schnauzer
Chesapeake bay retriever
Mellan pinscher
Airedaleterrier **(har sett en del väldigt duktiga sådana ute på planen)
**Irisch softcoated wheaten terrier *(finns många JÄTTEduktiga sådana)*Laika **(båda varianterna)
**Vorsteh
Weimaraner (ganska krävande)Engelsk springer spaniel
Lagotto
Dessa raserna tänker jag spontant på :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#29 för att det låter som om TS vill sattsa seriöst inom agillity och inte göra det "bara för kul" ;)
Jag kan flika in med Schapendoes, inte en stor hund utan mellanstor…men de ska vara riktiga hejare på agility vad jag förstått :). Känns som jag tjatar om Schapendoes hela tiden här på hundar.i.fokus men det är svårt att inte göra det när jag själv kärat ner mig så totalt! Sen tycker jag den förtjänar mer uppmärksamhet ;).
när man tänker på en stor hund inom agility ska man tänka på att inte skaffa en FÖR stor så att den inte är för hög för tunnel,säcken.
Alltså så att den inte måste typ krypa igenom dessa hinder för att ta sig genom, ( sliter mkt på rygg ).
Utan att den ska kunna ta allt med flyt.
#34 jag går på agility med min hund och det går alldelles utmärkt i tunnlen!
Allt en hund gör sliter inte på den. Bara för att den hukar sig i tunnlen så blir den inte förstörd utan jag ser det mer som att den tränar upp muskler. Bara för att man har stor hund så ska den inte vara en porslinsdocka (; Nu menar jag inte att du tycker så Magdalenaa men det är många som är helt emot att stora hundar ska röra på sig precis som vilken hund som helst.
#35, nu menar jag stora hundar mer gigantiska. Typ en Grandis, dens höga höjd in i en tunnel… Nja inte att rekomendera. Menar mer sånna höjder. Vi hade en Storpudel på 63 cm, gick utmärkt :)
Porslinsdockor är nog de sista en hund är mina ögon ; )tävlar själv och tränar agility.
#36 Nu är det ju just en Grand danois som jag tränar med (; Tunnlarna kör jag på som med en vanlig hund. Men jag hoppar på small/medium höjd på hinderna.
Nej det var därför jag skrev att jag inte menade dig när jag skrev det om porslinsdockor för jag tycker inte du verkar vara en sådan person liksom :)
#37. haha okej! Vore faktiskt roligt om du kunde lägga upp en film på när ni kör, vore roligt att se :)
Tack för alla svar! :D
Jag orkar inte att svara på ALLA inlägg men jag kan skriva vilka jag tycker verkar bäst av de raser som #31 skrev :)) (Verkar vara de ni pratar om :P)
Storpudel - Jag har kollat på mellanpudel lite och pudlar är välldigt smarta :)
Wachtel - Verkar någorluna intressant, ett + är att (enligt det jag läst) de är bra eftersökshundar som också skulle kunna vara kul :p
Kelpie - Denna ras tilltalar mig välldigt mycket, inte minnst utseendet, är det en ras som lätt skenar iväg om man ej tränar den välldigt *strikt* eller kan man vara lite *lugn* i träningen och ej behöver vara på med träningen från dag 1? Eller ja, hur *fast hand* måste man ha för att träna och lyckas få en bra Kelpie? ^^
Tollare - Trollare är också en lovande ras, hur är det med inlärningsförmåga/sammarbetsvillighet?
Briard - (kan nog passa väldigt bra!!) De värkar vara välldigt *snälla* :p Kan man klippa ner pälsen? och isåfall till vilken gräns? :o
Jag tror personligen att det kanske KAN bli svårt att få tag i en wachtel ifall du inte skall jaga iom att det är en utpräglad jakthund.
Kelpie har jag inga jätte-erfarenheter av, men alla jag träffat har varit mycket trevliga, miljöstarka hundar och verkar relativt lättsamma att ha och göra med.
≧◔◡◔≦
#40 Min pappa är jägare och jag ska göra jaktexamens provet till sommaren, vi har en norrbottenspets och det är bara inprincip jägare som har dom för de är så *sällsynta* :p
Oki kelpie…. hm någonting att tänka på :p
Jag tror inte Wachtel är så bra om du seriöst vill satsa på agility. Finns säkert individer som tycker det är kul med agility. Men jag har träffat många wachtlar och ingen av dem tror jag lämpar sig för att tävla agility med. De är skarpa jakthundar och vissa av de jag träffat går inte att ha lösa alls. De är inte avlade för att arbeta med dig (som en vallhund) utan på egen hand (kortdrivare). Jag tycker att man först och främst skaffar sig en Wachtel för att jaga med. Om den tycker något annan aktivering är kul blir det en bonus. Och att den tycker något annat är roligt är inte alls säkert.
#42 okej, har du något att säga om det andra raserna? ^^
Skulle han vara med på noterna så kan det ju passa sig, men då kanske man får tänka som #42 skriver att hundens främsta uppgifter är jaktbiten även om rasen är ganska allround.
≧◔◡◔≦
#43 Tyvärr inte, jag har i stort sätt bara erfarenhet av jakthundar. Har dock träffat en briard och det verkar vara en rolig ras att jobba med.
Jag tycker Tollare är lite mer åt jakthund med ofta säljer inte uppfödare valpar till vem som helst heller utan de ska allså andvändas till fågeljakt. Avlade för det oxå o skulle någ ta bort den från listan, jag anser lite att de bör andvändas till det rasen är avlad för (är vad jag tycker, gör gevetvis som man själv vill)) Dessutom är tollare rätt små iaf dom jag träffat jag räknar dom som mindre stora hundar nästan mellanstora hundar. 
#46 Okej, men jakt är inte helt ute ur bilden :p
När jag bli äldre ska jag skaffa en norrbottenspets (förhoppningsvis en släkting till familjens norbs tik Tinja) som jag ska använda till toppfågel jakt :)
Om hon blir i löpen denna månad kanske det blir en sådan som jag ska använda, jag ällskar rasen och det är en mycket fin ras i behändig storlek :p
Men jag vill veta mer om speciellt Kelpien hu är en sådan? :p
Min kompis har en Kelpie, en väldigt energisk hund. På gränsen till nervös och stressad, han blir överentusiastisk över precis allt. Drar som en djävul i kopplet, men han har även en otrolig will to please och älskar att vara till lags. Han är jättelättlärd och hade ett närmast felfritt fotgående efter bara två-tre träningspass! Han är glad och social mot precis alla, men som sagt: väldigt nervig.
8/5-13 & 1/6-13
wactel och tollar har nor för mycket jakt i sig.
Kelpi är en riktigt arbets hund.
Boriard eller någon form av pudel låter bra :)
Briarden!
vi har en hane på 10 år som inte har några problem!
ett tips om man vill förebygga skador är mat som är bra för leder och jag kan verkligen rekomendera Aktiv Hund!
lycka till i ditt letande! :D
50 åh dom är ju trevliga :)
#50 vad är det för foder? har nog aldrig hört om det :)
#52 till exempel: hills foder advance fitness är vad vi anväder till Trey elersom han har haft problem med magen, och den är oxå bra för leder, muskler, päls, hud, i princip hela hunden!
Det finns oxå ett Royal Canin foder som är gjorda för Rottis och labrador, just till sådana problem. :)
men hills tkr jag personligen är bäst! :D
Okej, men kan man/hur mycket kan man trimma? En birard :o
vår första rakde vi av några gånger, men pälsen är inte så jobbig.
vi borstar Trey max en gång på 2 veckor och klipper hans lugg, mer än så behövs inte för att hålla pälsen tovfri :D
Okej :)
Cane Corso är en spännande ras :)
Min tik är otroligt duktig på agility och mycket arbetsvillig.
Men man får köpa av seriös uppfödare för att minska riskerna för arbågar/höft problem.
#57 finns bättre val till agillity som inte har några direkt problem med armbågar och höfter och som är lite snabbare så att dem faktist kan mäta sig med BC.
#58 Absolut finns det de.
Men hon skrev att hon även vill Spåra och lydnad.
Och men en inre kärlek till schäfer, så är nog cane corso bättre.
Jag ger bara tips som alla andra. :)
( Min tik kan mäta sig med BC utan probem )
#59 inte en chans att en cane corso kan vara lika snabb som en BC i agillity, delvis då dem har kroppsbyggnaden emot sig och om det verkligen var lika snabba borde man verkligen se fler såna ute på banan.
Men herregud!
Alla Cane Corso är väll inte exakt likadana heller!
Har 2 tikar, min ena är enorm känslig på sin kropp och vet vart hon har varenda millimeter av sin kropp, som en katt.
Den andra är som en orm i kroppen och fruktansvärt klumpig.
Hanen i flocken är inte arbetsvillig alls….
Bara för det är en Mastiff ras menas det inte att den är bluffig och tung.
Cane Corso är en mycket smidig hund, man ska väll inte argumentera om att det inte går att använda en speciell hund.
Varit i USA hos in uppfödare och redan där ser jag hur alla individer är sååååå olika, och vill jobba med olika saker.
Hade en BC/Aussie blandning, och kan säga att mina cane corso´s är både snabbare och smidigare. Pga deras muskulatur och långa räckvidd.
MEN!! självklart slår majoriteten på BC.
#61 det finns en anledning att BC är dem som vinner mest inom agillity och att man sällan ser kraftigare eller oerhört höga raser som tävlar på samma nivå eller vinner lika mycket, anatomin.
Själv kört agillity med en lagotto och en engelsk staff, snabba som sjutton, jag hade inte en chans att hinna med dem på banan, och dem hade inte problem att raca runt på ängen och leka med BC, lagotton brukade ha löp tävling med en BC och leka, inge problem, men när dem kom in på banan hade BC övertaget, lagotton var duktig, men inte riktigt snabb nog.
Så din ras behöver inte vara långsam eller osmidig. Det är bara det att det finns raser som passar TS önskemål bättre och då tror jag dem raserna är bättre för henne.
Finns det någon större hundras som inte har så mycket problem med höft/armbågar?
Jag vill köra agility (mest) även lydnad, lite spår… lite av varge, jag har en inre kärlek till Schäfrar…. Min faster har två som är helt underbara :)
Men finns det någon hundras i modell större som kan tävla samt träna i agility (Förutom Bc, för krävande + snabb enligt mig :O)
Jag älskar sörre hundar men passar kanske inte med massa agility träning/tävling såsmåningom?
Tips?
LÄS vad hon skriver, Innan du säger att jag skriver fel….
#Hiro, hoppas du hittar en hund som passar dina önskemål. :)
#63 din ras har problem med höfter och armbågar, bättre att välja en ras som såna problem inte är lika vanliga på?
Hon vill mest köra agillity och har senare i tråden skrivit att hon vill tävla/satsa lite på agillityn = behöver en hund som kan mätta sig hyfsat ok med BC då BC tävlar i large klassen, och det gör såklart alla stora hundar, din ras matchar inte riktigt BC tyvärr, men sant!
Speciellt när det finns raser som:
stor pudel
assie
flatte
collie
lapsk vallhund
watchel
Curlycoated retriever
austrailian cattledog
Briard
Mellan pinscher
Och detta är typ hälften av dem raser TS har fått tips om i tråden som passar hennes önskemål, och passar bättre än en cane corso.
Varför välja cane corso när det finns ca 20 andra raser som passar hennes önskemål bättre?
Men herrgud, snälla du…
Jag har aldrig påstått att cane corso är bättre än någon annan hund!
Jag ger bara mitt tips utifrån det hon skrev..
#65 vill bara att ts ska få en hund som passar henne och hennes önskemål, och tycker inte din ras passar önskemålet om agillity, hade TS bara velet ha spår och lydnad hade din ras passat.
Jag är inte gnällig, men blir lite sur när du vägrar inse att din ras inte passar för att tävla agillity om man vill satsa?
#65 Ber dig tänka hur du skriver, det är inte tillåtet med påhopp på andra medlemmar här på sajten. // Lina medarbetare
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har heller inte sagt att corso´n är bäst till agility elitnivå..
Men en extremt bra allround hund.
Jag läste enbart hon söker en Stor hund för agility, lydnad, spår som passar till det mesta. Och då ser jag inget fel att tipsa om just det. Lr?
#68 nej inte om hon inte vill satsa på agillity, men det vill hon ju?
Men nu kan vi ju avlsluta det här då vi inte kommer någon vart, du tror cane corso kan köra agillity lika snabbt som BC så finns det inget jag kan säga för att ändra det…
Em… jag vill inte ha en Bc pga de är för krävande och om jag måste välja mellan agility & lydnad så väljer jag nog lydnad…
Jag kan inte så mycket om Cane Corso…. Men jag gillar mastiffer ^^
Jag funderar mest på finsk lapphund, eurasier, lapsk vallhund, jakt labrador, shetland sheedpg och norrbottenspets
-Finsk lapphund, earasier & lapsk vallhund har jag inte så mycket erfarenhet av..
-Jaktlabrador erfarenheterna är små men jag tycker tempramentet på utställnings labradorer är bra
-Shetland Sheedpog verkar vara en bra ras i undantag för att de verkar vara skälliga
- Vi har en norrbottenspets tik hemma som är smidig och ganska lättlärd om hon får något för det tex godis
Det är typ mina erfarenheter :o ^^
#70 tips, googla lite på raserna och se vad du får fram, försök hitta trådar där folk redan fundera på att skaffa raserna och se vad folk svarat :)
Finsk lapphund är oftre trevliga hundar.
Lapsk vallhund är ju en vallhund så kräver lite mer motion än typ en sällskapshund :)
Jaktlabbe är mer krävande än utställnings labbe, dock trevliga hundar.
Shetland Sheedpog, jag gillar dem, dem kan bli skälliga men, tränar man från start så är det inge problem.
tips, googla lite på raserna och se vad du får fram, försök hitta trådar där folk redan fundera på att skaffa raserna och se vad folk svarat :)
Jag har sökt lite men hittar inget speciellt och det jag hittar är forum som är sedan typ 2004 :/
Finsk lapphund är oftre trevliga hundar.
Aa en av mina kompisar har en finsk lapphund, hon är hund aggresiv och piper nästan hela tiden men hon är välldigt snäll mot människor, men ägarna är inte så speciellt hundvana och försöker inte träna bort aggresiviteten (De skaffade henne då hon var kanske 1-2år foderhund då var hon redan hund aggresiv mest mot mindre svarta/mörka hundar men visade tendenser på min familjs norbs tik)
Lapsk vallhund är ju en vallhund så kräver lite mer motion än typ en sällskapshund :)
Vad kan man jämföra den med? klepie? nää lite mindre än kelpie eller? :o
Jaktlabbe är mer krävande än utställnings labbe, dock trevliga hundar.
Jo det är jag medveten om, jag vill ha en jakt labbe istället för en uts pga de är generellt smidigare än uts och oftast längre ben ^^
Shetland Sheedpog, jag gillar dem, dem kan bli skälliga men, tränar man från start så är det inge problem.
Aa, har inte så mycket att fråga om där ^^
eurasier och nobs fick ingen *komentar av dig hah ^^
Jag var nyss (i veckan) på ett gymnasiet och där var det en som ahde en korsning hane mellan eurasier & finsk lapphund, en underbar hund jätte lydig och sammarbetsvillig men hade problem med att äta :/ :(
#72 eurasier och nobs känner jag inte till sådär vidare så dem kan jag inte säga nåt om :)
Lapsk vallhund är inte som en kelpie, kanske mellan collie och kelpi motions mässigt skulle jag säga :)
73: Okej :p Eurasier verkar vara en välldigt bra ras ^^
Okej kanske lite för *svår* för mig då
Afgan hund stor, snabb lätt lärd! sen e dem vackra!
Hur många afghanhundar har du tränat och tävlat med eftersom du säger att de är lättlärda?
---------
76 kanske fel å skirva lätt lärd dårå, men har läst, å dem ja hört de ifrån… men ursäkta mitt klumpiga mening dårå.. Dem e skit svåra å inget å ha ;)
Med tanke på att afghanen är en av de mest självständiga raser man kan hitta, och det knappt finns någon som tävlar med dem i lydnad, agility eller liknande just för att det är så tokigt svårt att få till bra lydnad på dem, så skulle jag bli väldigt förvånad om det finns folk med vana av rasen som kallar den för lättlärd. Just nu finns det en artikel om afghanhunden på vinthundar.ifokus. Läs den! Jag tvivlar på att det någonstans där står att den är lämplig lydnads/agility-hund, rasen är trots allt avlad på i många tusen år för att vara en självständig, egentänkande jakthund.
---------
#75 afganhund är typ topp 1 på de minst lättlärda hundar, jag tycker inte att de är så vacka heller