Tollare - Alaskan Malamute
Hej på er! Idag äger jag en tollartik på snart 10 månader. Rasen är väldigt aktiv och älskar att arbeta. Jag ska troligtvis hålla på med agility, och definitivt lydnad, men inte tävla. Jag läste på Alaskan Malamute's sida, att dessa hundar också kan hålla på med sånt, och jag kanske vill köra lite drag med den också, detta är inte bestämt dock. Min fråga är dock - Tror ni jag klarar av det? Eller kräver Alaskan Malamute så mycket mer än Tollare? Skulle uppskatta seriösa men VÄNLIGA svar, då detta är en dröm för mig, och en av mina drömmar redan gått I kras. Plus att jag tyvärr är en känslig person. Tack på förhand // Fanny
En malamut kräver betydligt mer än en tollare :/
Men det går att tillfredställa dem bara man vill och har tid.
#1 Tack för svaret! Äger du själv någon av hundraserna eller känner du någon? Jag har aldrig träffat rasen personligen sen jag var liten, tills igår och då fastnade jag totalt, så ska åka till vårt Draghundcenter i veckan eller så och prata med dem! Kom gärna med bra förklaringar och fakta om Malamuterna!
#2 brukar hundvakta en malamut :)
Prata med dem du, tiken jag har hand om ibland är helt underbar, snälla, rolig, lätt lärd med ändå en utmaning. Helt enkelt underbar hund.
Men skulle aldrig orka äga en sån hund själv :)
Varför inte köra drag med din tollartik när hon är färdigvuxen och fri röntgad.